Vinterdäck? Dubb eller odubbat?

Sv: Vinterdäck? Dubb eller odubbat?

*kl
Liten fransk skitbil ;) aka renault clio årsmodell 2002 så inget nytt o modernt
Dubbdäck märke kumho (stavas?) Var dem som följde med bilen när jag köpte den.

Har både dubbat och odubbat. Odubbat när vi bilar ner till Belgien, men dubbat hemma i Sthlm och på resor inom Sverige. Vägrar köra något annat, folk kommer inte ens upp för Abrahamsbergsbacken utan dubb utan står på rad och väntar med avgasröken som stora svansar, på att någon med dubbat ska komma körande och riva upp isen lite så att de kommer hem.

Jag har kört Vittangi (av alla ställen) tur och retur med dubbfria däck mitt i vintern. Jag förstår inte hur jag tordes. Men vi skulle hälsa på ett kullsyskon till min hund.

Men nu kör jag alltid med dubb. Jag åker astidigt till jobbet och det är iskana upp och ned på E18. Då vill jag ha dubb. Något som inte är nödvändigt om jag kan låta bilen stå till 9 snåret.

jag kör alltid odubbat, men jag bor i skåne. om man kör dubbat här har dubben slitits ned till februari när vi har snö, och då funkar inte dubbdäcken eftersom dubbade däck utan fungerande dubb(min 3 mm utstick) har ett mycket sämre fäste än ett friktionsdäck på is. Jag har också förvisso en Audi A4 6:a med 4 hjuls drift och det tackar jag min lyckliga stjärna för. Den går som ett strykjärn alltid, men naturligtvis bromsar den inte bättre än en vanlig bil. Tricket är som vanligt att anpassa hastigheten efter väglag. Och ja vi har inte många livsfarliga backar.

Senast ändrad:

Jag kör dubbat, alltid gjort och kommer alltid göra. Trots jag flyttat till Skåna från Dalarna. Åker tidigt på morgonen till jobbet, och det händer att inte ens motorvägen är plogad då :meh: och bilen är ett måste, kan inte ställa den bara för det blir isgata, vilket det ofta blir här. Snöar, som töar som sen fryser.
Kör förövrigt Saab 9-5 aero

Jag har testat både dubbade och odubbade och på is är dubbat helt klart att föredra! Så jag säger dubbat om man inte har någon annan anledning som att man måste köra på dubbfria gator.

Jag bor i Skåne och inte sjutton är mina dubbdäck utslitna till februari. Jag brukar ha dubbdäcken 2-3 säsonger och det är inga problem med det.

*Kl*
Jag bor i Skåne, kör en Saab 9-5 SportCombi och kör alltid med dubbdäck vintertid. Kör med Nokian Hakkapeliitta och är mycket nöjd med dem.

Vi bor i Norrbotten.
Sambon kör dubbfritt med sin Saab 9-3 och jag har dubb till min 4hjulsdrivna BMW 530.
Sambon tycker att det går bra med dubbfritt på rent vinterväglag, men blir det isgata/mkt halt så vill han ta BMWn.
Han kör 18 mil om dagen efter slingriga skogsvägar (hej älg och ren!)och jag 2 mil efter större vägar.
Jag hade tidigare dubbfritt på min Citroën XM (vilka fanns på när jag tog bilen) men det kändes osäkert när det var glashalt så jag bytte senare till dubb.

Det största problemet rent trafiksäkerhetsmässigt med dubbdäck,
är att många bilägare tror att de köpt sig sommarväglag, när det egentligen är dubbdäck de köpt.

Det största problemet rent trafiksäkerhetsmässigt med dubbdäck,
är att många bilägare tror att de köpt sig sommarväglag, när det egentligen är dubbdäck de köpt.

Håller med fullständigt om detta. Helt sjukt vilken tilltro folk har till sina vinterdäck, oavsett dubb eller ej.

Jag bor norr om Stockholm och kör med dubbdäck. Hade jag inte haft hästar hade jag inte behövt dubbdäck, men hade jag inte haft hästar hade jag inte haft bil och bott kvar i Stockholms innerstad.

Kör V70 2.5T med Nokian Hakkapalitta dubbdäck och de ligger på redan nu även om jag bor i södra Sverige
Vi kör i princip lika mycket på vintern som på sommaren så däck får vara dyrt, en säkerhetsdetalj.
Har även riktiga extraljus fram på bilen så att man ser något i höstmörkret

Kan bara hålla med, bor i Blekinge och inte är mina Nokian utslitna efter halva vintern.
Med tanke på hur backigt jag bor och jobbar är det dubbat som gäller:p

Alltid dubb.. Nedre norrland/låtsasnorrland är mitt hemmaplan. Vi har isvägar varje vinter och jag bor ute på vischan och har isiga småvägar hem.

Funkar med dubbfritt oxå. Men när det gäller och jag måste bromsa in kraftigt så litar jag inte ett smack på dubbfritt.
Vi testade på ena bilen förra vintern men jag krävde dubbat på den i år då jag måste använda den mer nu.

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
943
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Hur orkar vissa människor rodda runt så otroligt mycket i sitt liv? Jag har en bekant som har jobb som mäklare och 5 inhyrda hästar... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 075
Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger... 2
Svar
23
· Visningar
1 959
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka