Vinter/regntäcke utan bogveck?

josefinefreed

Trådstartare
Ja, vart kan man köpa vintertäcken och regntäcken UTAN bogveck?

Min häst är extremt skavkänslig under vintern, och får skav av allt. Testat massa olika tecken men ingenting fungerar.

Fick ett tips från en som hade samma problem, att prova täcke utan bogveck. Har letat det ända sen i vintras, men ej hittat något.

Och en till fråga (bland bogveckstecken): Vilket täcke av dem ni har, sitter absolut bäst och stillast på hästen?

MVH Josefine

Sv: Vinter/regntäcke utan bogveck?

Horsew*re och buc*s har väl utan bogveck?
Har du provat att använda bogvecksskydd och pälsglans?
Det täcke som ligger bäst på min häst är ett vintertäcke från gek*s.

Bucas har ett som är :love:
300 gram fodring och sitter väldigt bra!
tillelise015.jpg

Okej tack. Ska kolla upp b*cas, det andra märket har inte vad jag har sett utan bogveck iallafall..

Ja, bogskydd har han.. Pälsglans kan jag lova inte funkar på honom. Han får skav utav precis allt under vintern. Sadel, skänklar, sadelgjord, täcke..

För mej har det fungerat utmärkt!
Sitter kanon på hästen samt satt yttersta bra på förra hästen. Kanske beror på att de är av grövre modell?

Inget läckage heller har jag märkt av..

Nix det har varit hästar av olika modeller.
Upplever detta täcke som icke prisvärt.

som sagt.. horseware har utan bogveck, och under den kategorin går ju även rambo/rhino.

Hm.. nu blir jag lite kluven här. Om jag ska välja bucas elr amigo.. elr dom där Rambo.

Jag skulle lätt valt Amigo,rhino eller rambo. ;)

Oki! :) tack för svaren allihopa. Får se vad det blir, men förmodligen ett bucas elr amigo.

Horseware ( rambo, rhino, amigo ) är helt klart de bästa, mitt fullblod får oxå skav av allt, utom horseware täckena.
Bucas fungerar inte alls..

Jaså? Hm.. kanske värt att fundera på ändå då.

Men får din skav av allt annat också? Min får skav av precis allt på vintern, elr ja nästan då. Sadel, sadelgjord, täcken, bogskydd, skänklar osv..

Så frågan är om det öv.ht hjälper med ett bogvecks-fritt täcke.. :/ Vad tror ni?

Oki! :) tack för svaren allihopa. Får se vad det blir, men förmodligen ett bucas elr amigo.

Köp ett med nyloninsida, det skaver mindre än bomullsinsida. Jag upplever också att om din häst är smal bogarna så passar horseware bättre. Jag upplever bucas som större i bogarna.

Men får din skav av allt annat också? Min får skav av precis allt på vintern, elr ja nästan då. Sadel, sadelgjord, täcken, bogskydd, skänklar osv..

Så frågan är om det öv.ht hjälper med ett bogvecks-fritt täcke.. :/ Vad tror ni?

Får den skav av allt är nyloninsida att föredra framför allt annat.

Sen är det inte bogvecken som gör att täckena skaver. Det beror på att de har dålig passform och inte är sydda för att sitta bra.

Köp Horseware (Rambo, Rhino, Amigo.) om du vill ha ett täcke som faktiskt är gjort efter hästar. De är sydda så de sitter framför manken istället för på vilket avlastar trycket på bogarna.

Min häst får också väldigt lätt skav på bogarna. Täcken utan bogveck är det värsta, täcken med bogvecken på fel ställe är lika illa. Det enda som funkar är täcken med bogveck som sitter rätt. DVS de sitter inte för långt bak samt börjar högt upp direkt vid kanten. Då fungerar det bra.
Som ett sånt här.
http://www.hooks.se/butik/default.asp

äsch, länken funkade inte direkt till sidan. Kolla på TM premium rain/autum. De har bra bogveck.

Ett knep som funkat på andra täcken är att knäppa nedersta spännet fram mycket lösare än det övre. Det minskar också skav (blir större rörlighet över bogen)

Oki. Vet nåra som det funkar för, att byta till "icke-bogveck". Men jag vet inte, det kanske inte funkar för oss eftersom alla hans täcken glider på sidan.

Jag söker främst ett vintertäcke, något tips på sånt?

Ska testa knepet att spänna nedersta spännet lite lösare.

Ös in med fler tips tack! Gärna på bra, välsittande täcken.

Är riktigt sugen på ett Himalaya från Börjes, som en tidigare i tråden tyckte satt bra.
Någon fler med erfarenhet av dem?

Har tittat på himalayas igen nu, och deras bogveck sitter faktist rätt långt fram! :D Och det ser ut att vara mycket bra passform. Jag tror nog att jag provar mig ett sånt.

Vad säger ni, blårutigt elr svart? Pollen är fux.

har hört att det finns "bogskydd" för att motverka skav, värt att pröva kanske? vet ej om de funkar eller hur man använder dem, har ingen erfarenhet av dem..

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 861
Senast: Ace
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 656
Senast: mackan
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka