Vinter eller regntäcke?

S

Sweet

Har mina varmblodstravare på lösdrift året om. De klipps inte och har tillgång till ligghall.

Tänkte köpa täcken som extra skydd för de riktigt ruskiga dagarna med isande regn eller snöstorm. (Inte bra för dem att bli blöta och kalla)

Regntäcke eller vintertäcke? De har ju ordentlig päls på vintern men hur bra isolerar den om man lägger på ett täcke?? Kanske är ett vintertäcke bäst trots all vinterpäls?? :confused:

Jag tänker skaffa regntäcke till min unghäst som ska låtas få vinterpäls. Men hon kommer dock stå på stall nattetid. Fast jag har ju även vintertäcken i mängder så blir det superkallt kan hon få ett sånt istället.

Men jag tycker nog regntäcke låter som ett bra alternativ till "naken" för dig.

Jag tror det borde räcka med ett regntäcke om hon har ordentligt med vinterpäls.
Bara det har bra kvalitet och inte läcker efter ett tag

men om man lägger på ett täcke på tjock ullig päls, så plattas den ju till och håller inte värmen lika bra... jag skulle tagit ett vintertäcke, kanske inte det varmaste, men lite fodrat iallafall.

Det är ju det jag menar. Även om hästen har en tjock fin päls så kan den väl inte isolera så bra när man lägger på ett täcke och pälsen plattas till?

Så mina hästar kanske fryser om jag bara lägger på ett regntäcke??

Regntäcke röstar jag på. Blir det kallt kan du alltid lägga ett ull- eller fleecetäcke under.

Jag röstar nog också på ett regntäcke och ev. med ett extra ull eller fleecetäcke under när det blir som allra kallast.
Annars håller jag nog på ett fodrat regntäcke, men inte det
allra tjockaste..

precis, jag har hört att det blir nästan "kylskåp" med bara regntäcke vid minusgrader, så jag använder alltid täcke med lkte foder på vintern

Tror de klarar sig med regntäcken. Går de på lösdrift året om är de så pass tåliga mot kylan ändå och sen har de ju skydd mot storm och isande regn i ligghallen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 630
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025