Vinter, broddar och köra i släp

dee79

Trådstartare
Jag har funderat fram och tillbaka i flera veckors tid nu inför vintern, men kan inte komma fram till ett beslut om vad som är bäst att göra. Så jag vänder mig till alla er kloka bukefalister.

Snart är det vinter och halt. Jag broddar alltid min pålle med 4 broddar per sko runt om, för jag vill inte att hon ska halka och göra sig illa.

Jag vill kunna fortsätta att träna även när underlaget blir för dåligt och har därmed sett till att jag kan åka till ett ridhus i närheten, men hur sjutton gör jag med broddarna då? Låter dem sitta kvar och hoppas att hon inte sparkar för våldsamt på inredningen och sig själv så hon blir skadad, eller broddar av och riskerar att hon halkar och gör sig illa vid i och urlastning? Jag vet åt vilket håll jag lutar, men tänkte höra med er hur ni gör eller hur ni skulle göra om ni var i min situation.

Alla kommentarer är välkomna :bump:
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

enligt mig beror det på om hästen brukar stå stilla i transporten eller gärna flyttar på sig under resan och trampar runt. De få gånger jag transporterade mina i vintras (2-3gånger bara) har jag broddat ur och istället sett till att ha så bra fäste som möjligt vid rampen genom att t.ex. sanda ordentligt. ska jag åka nån gång varje vecka och har en häst som står lugnt skulle jag nog låta broddarna sitta kvar(är ganska bekväm av mig) och bara se till att ha ordenltiga transportskydd som är ganska tjocka som skydd.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Vi har lugna hästar och tjocka transportskydd och broddar aldrig av. Har funkat bra hittills, och hästarna har alltid bra grepp vid i- och urlastning.

Men det beror så mycket på omständigheter vad man väljer att göra.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Har alltid broddarna i vid transportering eftersom ponnyn står så still. Min stora kommer jag nog oxå ha broddar i. Men om jag hadde en häst som va sötkig vid transportering skulle jag nog ta ur broddarna.
Annars är det ju bara att se till att ha bra transport skydd och om man är orolig kan man ju sätta på boots, dom skyddar ju kronranden (där det lättast blir brodd tramp) bra.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

gör olika beroende på hur bra hästen står och hur långt man ska åka. Lugn häst=broddar på?ordenntliga skydd
Bråkig häst=broddar av?sanda vid urlastning. Har hittills fungerat bra och ingen häst blivit skadad.:)
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Tack alla! Har funderat på att köra med broddarna på, för hon står snällt utom i vänstersvängar, då hon har problem med balansen åt det hållet. Då brukar hon vifta med höger fram - oftast på mellanväggen... Får prova en gång och se hur det går. Har rejäla boots att dra på iaf.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Nu kanske jag har haft att göra med ovanligt "välåkande" hästar, men jag anser att risken att de ska skada sig i transporten är betydligt mindre än att de halkar vid i- och urlastning.

Rejäla skydd på bara, så brukar det gå bra.;)

Alternativet, att brodda ur och i i transporten, känns inte så jättelockande...:crazy:
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag som är livrädd för broddar och inte har vart med om en enda "svårt" halkning så jag föredrar att brodda ur vid transport och välja en bra plats att lasta ur på. Oftast är det inte blank is på HELA vår parkering och man leder självklart hästen mkt försiktigt den lilla korta bit till ridhuset.

Dessutom så vill jag alltid ha en megamassa skydd på när jag rider med brodd (trots att jag bara har två små per sko) och hopptränaren ser helt att man inte rider med 4 boots och höga heltäckande skydd på alla fyra :D
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag har gjort båda, dvs åkt med broddarna på och broddarna av. Men den gången broddarna var på och vi kom till en stallplan som var som en isbana (och då menar jag ISBANA, inte EN isfri fläck), så var jag mycket glad för att broddarna var på! Om det är halt ute så har jag nog helst broddarna på, det kan ju bli ett nödläge och man måste lasta av hästen där det är halt.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag skulle aldrig transportera med brodd. Inte på några vilkor.
Även om hästen brukar stå lugnt kan man inte vara 100% säker på att den gör det. Lika korkat att lasta med brodd som att rida utan hjälm.
Dessutom förstör man gummimattan i transporten.
Här broddar vi ur och pillar in öronproppar i hålen. En rejäl hink med sand är alltid med, både för i/ur-lastning och för backar med dåligt grepp.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

jag låter broddarna vara i men har rejäla transportskydd och boots..

Vid ridning alltid benskydd boots
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag broddar ur då jag hyr transport och inte vill få uthyraren på mig för ev. hål av broddarna i gummimattan. Hade jag haft egen så hade jag kört med broddarna i :D
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Även om hästen brukar stå lugnt kan man inte vara 100% säker på att den gör det. Lika korkat att lasta med brodd som att rida utan hjälm.

Gud vilken trångsynt kommentar!

Det handlar väl inte om att vara korkad eller inte.. det handlar helt enkelt om att du har gjort en annorlunda riskbedömning än en annan person.

Jag har set situationer vid urlastning där jag personligen inte tror att det hade hjälp så mycket att sanda utan det hade nog gått riktigt illa om det hade varit is och man nöjt sig med att sanda, och jag har sett situationer där jag tror att det hade gått ialla om hästen varit broddad.

Sen är det upp till var och en att försöka bedömma riskerna för just sin häst, för just den häst resan.

Med rejält med skydd så tror jag nog att det inte är så stor risk för broddskador...
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Här i norrland är det: första snön=broddar på ( 4st. i varje sko) och sen är det inte brodd av, förrän snön försvunnit. Vår dotters ponny fraktas i släp till och från ridhus 2 ggr./ v. och det skulle aldrig falla oss in att skruva ur broddarna varje gång! Så gör alla här uppe ( har inte hört nåt annat) Naturligtvis använder vi ordentliga transportskydd! Skulle aldrig våga riskera att "pålle" halkar på vägen in/ur transporten. Kan tillägga att vi har en egen transport med "broddhål" i gummimattan:p ! Jag förstår att det antagligen är lite annorlunda för er som bor i den södra delen av landet. Men jag kan säga att svåra trampskador pga. broddar inte är spec. vanliga.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag skulle aldrig transportera med brodd. Inte på några vilkor.
Även om hästen brukar stå lugnt kan man inte vara 100% säker på att den gör det. Lika korkat att lasta med brodd som att rida utan hjälm.
Dessutom förstör man gummimattan i transporten.
Här broddar vi ur och pillar in öronproppar i hålen. En rejäl hink med sand är alltid med, både för i/ur-lastning och för backar med dåligt grepp.

Har du brodd i hagen då?
Sen att jämföra broddar i transporten med att rida utan hjälm va ett av de mest korkade jag läst här på buke....
Har alltid kört mina med brodd och har aldrig fått en enda liten skada. Gäller ju att se till att man har tillräckligt med skydd...
Rider du med brodd?
Skulle faktiskt tänka mig att det är större risk att dom skadar sig med brodden när man rider än när dom åker släp...
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag skulle aldrig transportera med brodd. Inte på några vilkor.
Även om hästen brukar stå lugnt kan man inte vara 100% säker på att den gör det. Lika korkat att lasta med brodd som att rida utan hjälm.
Dessutom förstör man gummimattan i transporten.
Här broddar vi ur och pillar in öronproppar i hålen. En rejäl hink med sand är alltid med, både för i/ur-lastning och för backar med dåligt grepp.

Jag skulle aldrig transportera utan brodd på vintern... Helt livsfarligt enligt mig!

Jag vet om hästar som brukar leva om i släpet på vintrarna - för att efter de fått brodd på sig - stå helt stilla. Antagligen stod de osäkert.

Jag har varit med om tre fläkskador och en broddspark. Fläkskadorna tillhörde mina kompisars hästar. Två av hästarna lever inte längre den ena bröt lårbenet och den andra blev aldrig återställd efter ett års konvalescens. Den tredje var konvalescens många månader innan den blev bra.

Min häst fick en broddspark i huvudet. Rakt ovanför ögat och än idag efter fem år har hon ett fult ärr där - men hon lever! Hon gick på penicillin i två veckor eftersom den träffade väldigt olyckligt. Men sedan var hon bra. Vad är två veckors penicillin/lite stygn mot en fläkskada?

Fläkskador hos häst har många gånger en dålig prognos medan en broddskada oftast går att sy ihop.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Precis! Så funkar det här i norrland, alla har 4 brodd i varje sko från oktober tom barmarkssäsongen. INGEN jag känner broddar i och ur för transportering, hagvistelse, boxvistelse eller annat, utan hästarna har brodden i dygnet om.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Precis! Så funkar det här i norrland, alla har 4 brodd i varje sko från oktober tom barmarkssäsongen. INGEN jag känner broddar i och ur för transportering, hagvistelse, boxvistelse eller annat, utan hästarna har brodden i dygnet om.

Samma här, fast jag inte bor så långt norrut. 4 brodd i varje sko hela tiden tills det är bar mark utan riskt för isbildning. Har alltid haft mina hästa så och har hitills på 37 år inte fått en enda brodd spark...

Skulle vilja att dom som propagerar för brodd fritt får se en häst med fläkskada:eek: ingen rolig syn...
Visst kan man få brodd spark, men som föregånge beskrev går det oftast att reparera... Vilket en fläkskada oftast inte går.
Jag vill inte utsätta mina hästar för den onödiga risken.
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp