Vinter, broddar och köra i släp

Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag kan bara berätta att vi för 3 år sedan köpte ett billigt ponny sto. Hon var T- märkt och hade stått på Skara i 2 månader jusst för att hon hade åkt med broddar. Hon var en kanon ponny som gick MSV i hoppning och fälttävlan.....KÖR ALDRIG EN HÄST MED BRODDAR I!!!!!!!

Det kan ju alltid hända saker när man transporterar en häst men bara för att en häst skadat sig så gör ju inte det att man inte ska ha brodd i när man åker.

Min häst bröt benet i hagen, betyder det att man absolut inte ska ha hästarna i hagar?

En annan häst vet jag skadade sig svårt när den hoppades, betyder det att man aldrig ska hoppa en häst?

En tredje häst fastnade i boxen och blev skadad, betyder det att man aldrig ska hästar i box?

Du kanske förstår vad jag menar...

MVH Russin8 som har hästen broddad i släpet med fyra brodd i varje sko, givetvis med bra skydd...
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag broddar aldrig av. På med skydd eller bandage och tofflor - funkat för mina hästar iaf
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag köper låga broddar (5-6mm) och har 4 i varje hov för att hoven inte ska bli sneställd sedan låter jag dom sitta där. Det är blir mycket allvarligare skador av en sträckning/vrickning i hagen än ett broddtramp.

Risken är mindre att dom skadar sej med låga broddar och jag kör flera gånger i veckan med transport. Har aldrig haft någon skada av broddarna och tycker det fungerar jättebra!

Finns att köpa på mantorps travshop!

Lycka till!
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

*knapplån*

Jag kör broddat - utan transportskydd!!

Detta för att mina hästar är obekväma med sina tranportskydd - de gillar inte att ha något på benen och håller på att larva sig och sprätter med benen om de har det. Men de står stadigt fastgjutna på golvet utan skydd, och de åker då och då så det är inget konstigt för dem att åka släp.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Du har aldrig tänkt så långt att det kan hända en olycka:crazy:

Om man kör kortare sträckor- broddar på.
Har man en orolig häst o vet att det är snorhalt där man ska lasta ur- kan man ha broddarna kvar på utsidan av skon.

använder både strykkappor o rejäla skydd- när jag åker till ridhuset.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag skulle aldrig komma på iden att transportera en häst med broddar på. Fast jag kör inte heller med häst om det inte är abslolut nödvändigt (veterinär eller liknade) när det är så halt ute att det hade behövs broddar på hästen. Mina hästar betyder för mycket för mig för att riskera deras väl och ve när det inte är nödvändigt.
Som någon skrev innan så är inte hästar 100% pålitliga alltid. Jag är just nu själv ett levande exepel på detta. Ett av mina ston det absolut mest lugna och stabila man kan tänka sig, så 100% man kan komma med en häst. Följande hände:
- Tog in henne från hagen på kvällen.
- Släppte som vanligt in henne i hennes box.
- Det fanns kraftfoder i krubban.
- Jag tar tag i dörren och stänger den.
- Innan jag har låst dörren händer något, vet inte vad.
- Hästen kastar sig mot dörren.
- Jag flyger iväg, dörren fungerar som en katapult (stavas?)
- Landar tre mester bort mitt i stalldörren.
- Blir översprungen av stoet som rusar ut.
- Aktumottagningen nästa, inget brutet men mycket mörbulltat.
Något har hänt som får hästens flyktinstingt att ta över, vad vet vi inte. Men den stackars hästen vågar knappt gå ut ur boxen idag om det finns någon utanför. Så hon förstår att det som hände inte var bra.
Det jag vill ha sagt är att bara för att det aldrig har hänt så innebär inte det att det inte kan hända. Den här hästen, 20 år gammal, har aldrig gjort så förr. Jag har heller aldrig hört talas om att någon häst gjort på det här sättet innan. Fanns inte med i min "risk bedömning" att en häst skulle kasta sig mot boxdörren på det sättet. Speicellt inte från sin egen box med mat i och kompisar i stallet. Så vilken stabil och lugn häst som helst kan få spel, var som helst, även i en transport.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Broddarna satt i när jag hämtade min häst när jag köpte henne och det gör jag aldrig om. Hon trampade sönder båda bakbenen...
Men självklart beror det på hur hästen är i transporten.

Hur gick det till?
Trampade hon igenom skydden, eller "halkade" (i brist på bättre ord) de fel så att hon kom åt att trampa sig?

Missförstå mig rätt nu - jag är inte skeptisk eller så utan jag är ärligt nyfiken på hur det gick till.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

*puttar upp - är ju nyfiken på hur dessa broddtramp gick till*
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Hej!

Det får väl bero på om häst är en stillaåkare eller en "vildhäst". Min brukade jag alltid plocka av broddarna på, när jag åkte och tränade. Så hade hovis satt i nya en gång och jag fick inte ur dom, så då fick hon åka med broddar i. Båda har gått lika bra.

Är det långt från transportparkeringen till ridhuset? Är vägen plan, eller isig och brant? Sånt kan ju också spela in. Har du ordentliga transportskydd på pålle när du åker? Vilken risk är störst helt enkelt?

/ Lavinia, vars häst lyckats klia sej under ganascherna med traktbroddar och fått djupa sår (och, ja, hon är den enda i hagen som är broddad)
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

håller med om brodd min häst fick en fläkskada för 8 år sen o kan fortfarande ha känning
nu har hon flyttat till dalsland nära uddevalla o där har de flesta två broddar i varje sko men jag kommer köra med min fyra. Tänk vilken sned vinkel de står med om de har brodd dygnet runt.har inte möjlighet att brodda i o ur heller för de står en bra bit bort. HAr alltid kört med brodd i tänk dig när jag hade travhästar två st ggr 4 skor ggr 5 brodd i varje sko vilket göra varje ggn jag skulle åka nånstans har aldrig hänt nåt men hade jag en bråkig häst kanske jag skulle tänka om
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp