Vinter, broddar och köra i släp

Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Mina hästar är också broddade dygnet runt hela vintern och jag broddar inte ur för lastning.
Jag slänger på boots under transportskydden bara.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

En fläkskada kan vara allt från att hästen halkar och sträcker sig i en sena till att den halkar och får hela vikten fel så benet nästan slits loss.... Inget roligt någondera. Unghästen halkade med båda bak i vintras, var då utan skor. Hon sträckte senorna i båda bakknäna, tog ett halvår innan hon var helt OK.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Har snälla och lugna hästar, bråddarna får vara på,men:angel: gummimattan på baklemmen får fula märken av broddarna:crazy: ;)
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Bättre med hål i mattan än "hål" i hästen! Det är lättare att byta ut en gummimatta än en häst. Men du skojar förståss, eller hur?!;)
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Visst kan man få brodd spark, men som föregånge beskrev går det oftast att reparera... Vilket en fläkskada oftast inte går.
Jag vill inte utsätta mina hästar för den onödiga risken.

Ja men lite så.... klart att man har sett många olika skador fån broddar.
Kron/balltramp, sår efter sparkar - revor, hål mm. sår på benen efter att de strukit sig och annat smått o gott.
Men aldrig har det varit något speciellt allvarligt... lite basic sårvård och sen har det bara varit att tuta o köra som vanligt.

Jo - en gång fick förresten en av hästarna i stallet där jag jobbat ett fult sår efter en spark från en annan häst som var tvungen att sys. (Inget allvarligt)
Fast å andra sidan så har jag varit med mer än en gång om att hästar skadat sig eller varandra så att de behöver sys även utan brodd.... så det går nog på ett ut...
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Båda våra hästar har broddar i transporten, fyra på varje fossing. De har de således även i hagen, när vi rider osv. Alltid! Skulle aldrig i hela mitt liv våga rida utan broddar (och snösulor) på vintern. No way...
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

förra vintern när jag åkte till ridhus och tränade hade jag broddana kvar min häst brukar var lugn i transporten och sen tar den resan max 20 minuter så det är inte så långt!
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Tack ALLA som skrivit för era svar. Jag tänker gå på min ursprungliga tanke - dvs broddarna kvar, för att låta hästen halka och fläka sig, det tänker jag inte låta hända!
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

En fläkskada kan vara allt från att hästen halkar och sträcker sig i en sena till att den halkar och får hela vikten fel så benet nästan slits loss.... Inget roligt någondera. Unghästen halkade med båda bak i vintras, var då utan skor. Hon sträckte senorna i båda bakknäna, tog ett halvår innan hon var helt OK.

Okej, men alltså hur skulle du beskriva en fläkskada? Finns det olika sorters fläkskador, alltså t.ex. sträckning och.. slita loss benet, typ?
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Med fläkning menas att hästen tänjer ut sig någonstans på ett sätt som kroppen inte klarar av.

T.ex att den halkar med benen åt varsitt håll och får mer eller mindre allvarliga bristningar i muskler och senor.

Har aldrig hört om någon häst som brutit t.ex bäcken eller liknande, men rent teoretiskt känns det inte omöjligt...:crazy:
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Med fläkning menas att hästen tänjer ut sig någonstans på ett sätt som kroppen inte klarar av.

T.ex att den halkar med benen åt varsitt håll och får mer eller mindre allvarliga bristningar i muskler och senor.

Har aldrig hört om någon häst som brutit t.ex bäcken eller liknande, men rent teoretiskt känns det inte omöjligt...:crazy:

Tyvärr har det hänt att hästar skadat sig så att dom måste avlivas omedelbart av fläk skador, men det är inte så jätte vanligt (som tur är) men onödigt att riskera det lidandet för hästen när man kan sätta i brodd.

MVH Russin8 som alltid har fyra brodd och snösulor hela vintern.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Min stökiga häst brukar jag brodda ur antingen bara brodden fram på tån på frambenen (han står och slår) och broddarna som är längst in mot varanadra bak, så broddar jag i och ur när jag transporterar. han är stökig så jag måste brodda ur, men inte alla så han har lite stöd när han kliver ur
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Brodd i när det blir halt på hösten. Brodd ur när det blir barmark på våren.
Gummimattan i släpet är helt slut men jag skulle ALDRIG vara så dum att jag tog ur brodden på vintern. Lite sand räcker inte långt när man har en häst som ex konstrar vid lastning.

Har aldrig sett en fläkt häst men däremot flera fläkta kor och det är ingen vacker syn så jag kan tänka mig hur det skulle bli. Fläkskada=avlivning sin bästa vän. Typ.


/Linnea
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Med fläkning menas att hästen tänjer ut sig någonstans på ett sätt som kroppen inte klarar av.

T.ex att den halkar med benen åt varsitt håll och får mer eller mindre allvarliga bristningar i muskler och senor.

Har aldrig hört om någon häst som brutit t.ex bäcken eller liknande, men rent teoretiskt känns det inte omöjligt...:crazy:

Oki, thanks.. alltid lär man sig något nytt! :idea:
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Föreställ dig att du halkar på isen och går ner helt i spagat. Något åt det hållet ;)
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Brodd i när det blir halt på hösten. Brodd ur när det blir barmark på våren.
Gummimattan i släpet är helt slut men jag skulle ALDRIG vara så dum att jag tog ur brodden på vintern. Lite sand räcker inte långt när man har en häst som ex konstrar vid lastning.

Jo.. så känner jag också.. jag har hellre brodd i när det är vinter..
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Broddarna satt i när jag hämtade min häst när jag köpte henne och det gör jag aldrig om. Hon trampade sönder båda bakbenen...
Men självklart beror det på hur hästen är i transporten.
 
Sv: Vinter, broddar och köra i släp

Jag har funderat fram och tillbaka i flera veckors tid nu inför vintern, men kan inte komma fram till ett beslut om vad som är bäst att göra. Så jag vänder mig till alla er kloka bukefalister.

Snart är det vinter och halt. Jag broddar alltid min pålle med 4 broddar per sko runt om, för jag vill inte att hon ska halka och göra sig illa.

Jag vill kunna fortsätta att träna även när underlaget blir för dåligt och har därmed sett till att jag kan åka till ett ridhus i närheten, men hur sjutton gör jag med broddarna då? Låter dem sitta kvar och hoppas att hon inte sparkar för våldsamt på inredningen och sig själv så hon blir skadad, eller broddar av och riskerar att hon halkar och gör sig illa vid i och urlastning? Jag vet åt vilket håll jag lutar, men tänkte höra med er hur ni gör eller hur ni skulle göra om ni var i min situation.

Alla kommentarer är välkomna :bump:

Jag kan bara berätta att vi för 3 år sedan köpte ett billigt ponny sto. Hon var T- märkt och hade stått på Skara i 2 månader jusst för att hon hade åkt med broddar. Hon var en kanon ponny som gick MSV i hoppning och fälttävlan.....KÖR ALDRIG EN HÄST MED BRODDAR I!!!!!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp