Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

*knapplån*

ser att Cyllene redan har svallrat :D japp, det blev en pojke som hade lite bråttom.. sen har han en konstig mamma oxå som har alldeles för hög smärtgräns och som inte insåg att det var rejäla värkar :angel:

14.00 var vi inne på förlossningen och 14.07 är han född :)

är redan hemma, fullständig rapport kommer i morgon!

:eek:

:rofl:

Å det var då fasen! Hann du ens få av dig kläderna?;)

Du är som min mutter nästan då. Fast hon kännde ju ingen smärta alls hon, fuskisen. Rena turen att jag o ena syrran är födda på BB. Mutter blev igångsatt med oss båda.

Stort GRATTIS förresten.:banana:

Åh vad avundssjuk jag blir på dig som fått en sån härlig ridtur. Inser att det börjar bli dags även för mig att kravla mig upp på hästryggen om bara fröken:devil: kan hålla sig i skinnet och inte kasta av mig.
Smärtan som jag förväntar mig komma av otränade muskler skall jag bra njuta av. Däremot så har jag ansträngt mig en hel del nu, skottat massor av snö, klättrat på hustak och hämtat och burit hö till höger o vänster, (går inte att köra fram till stallet pga all snö), och jag är förvånad över att jag inte har någon värk alls. Jag är visst i bättre form än vad jag trodde.:)

Visst är det ok att fota min flotta boning. Båthuset är däremot byggt av någon okänd förfäder. Gissar jag på.:p
Knacka på nästa gång så bjuder jag på morotskaka.

Grattis till pojken, och shit vilken snabb förlossning..

Hur beställer man en sån?

*knapplån*

tack alla :bow:

hmmm hur man beställer en sån snabb förlossning? tja man ser till att ha hög smärtgräns, inte inse hur kraftiga värkar man har och sen så ställer man sig och mockar 2 boxar innan man åker in till BB :o plus man måste oxå vara lite koko tror jag :rofl: Plus knipa rejält i bilen in!

A-K.Eng: hann precis få av mig kläderna :rofl:

Förlossningsberättelse:
Vaknade runt kl 04.00 söndag morgon av att jag hade lite sammandragningar, gick upp på toa, drack lite och gick sen å la mig igen.. Tyckte inte att det var så allvarligt och de avtog.

Gick upp runt kl 08.00, gav hästarna frukostmat och sen in å käkade frukost med familjen, sammandragningarna hade avtagit lite. Ner till stallet igen och tog ut hästarna. Tog tag i stallsysslorna.
Vid 10.30 började sammandragningarna kännas lite mer, hade kanske 10-15 minuter emellan och de var rätt så korta.. kanske 30 sekunder max.
Upp till huset igen vid 12-tiden, gick på toa, slemproppen hade släppt. Ringde förlossningen och pratade med dem, sa att jag har hög smärtgräns... Värkarna kom nu med 7-10 minuters mellanrum och höll på i 30-45 sekunder. Tog en dusch, packade ihop saker till dottern som skulle få åka till sin mormor och morfar.
Vid 13.30 kom vi äntligen iväg, då hade jag ganska så rejäla värkar inser jag nu :o lämnade av dottern och sen full fart iväg. I bilen in sa jag till sambon att vi åkte nog in för sent...
Kl 13.55 parkerade vi utanför sjukhuset, fick sätta mig i en rullstol och blev körd till förlossningen, några barnmorskor hade mött upp oss... 14.00 var vi inne på förlossningen, jag fick snabbt klä av mig, ena barnmorskan undersökte mig och hon såg hinnblåsa.. stack hål på den 14.03 och 3 krystvärkar senare så var han ute.. 14.07 är han född, 3200 gr och 48 cm lång. Ingen smärtlindring alls för min del, körde bara på. Sprack lite (samma ställen som förra gången), sydd med 2 inre stygn och 3 yttre stygn. 14.15 ungefär släppte efterbörden.

Åkte hem på kvällen, barnläkaren kom vid 21-tiden och undersökte den lille. Fick toppbetyg!
Tog en sväng om stallet när vi kom hem då hästarna skulle ha natthö så den lille har redan fått känna hästdoft :D

Har haft en lugn natt och en lugn dag än så länge, sambon gav hästarna mat plus släppte ut dem. Har haft mockhjälp idag och kommer att ha det resten av veckan. Ligger fortfarande kvar i sängen, surfar lite, läser och snusar bebis :love:

låter ju helt underbart. :love:

Och inte alls som att det var något jobbig/smärtsamt/förjävligt osv.. Jag är ganska väldigt mycket avis.

men herregud människa, du gör då inte stor deal av att föda eller bli mamma. typ som att gå på toa.
"oj, kissnödig, måste kissa." :D

underbart, stort grattis till vinterns sista lilla bäbis!!!!!!!

å listan för sista gången, dock för första gången komplett!!!!! :bump:

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Vilja 22/12/09
22/12/09 - jacko Ellen 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday Zaida 09/01/10

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
13/01/10 - zippizoot Rihanna 12/01/10
16/01/10 - micaelathegreat Melba 15/01/10
17/01/10 - Speciella_tina Tuva 13/01/10
17/01/10 - A-K.Eng Viktor 16/01/10
19/01/10 - Snovind E 02/02/10
25/01/10 - Cambrie Amanda 06/02/10
31/01/10 - Chlo Alicia 01/02/10

02/02/10 - Vår_vinter Eddie 08/02/10
05/02/10 - Tarantino Jack Trent 27/01/10
16/02/10 - daymint Wilma 18/02/10
16/02/10 - black_darling Herman 17/02/10
21/02/10 - LuckyMemory Amanda 18/02/10
28/02/10 - myfairlady Kille 28/02/10

15/03/10 - leia Nils 25/01/10

15 tjejjer å 11 killar. :love:

Och vårens första kom idag i vår-tråden. Synd bara att det är satans helvetes snöstorm igen. Men nu kommer vårbebisarna så nu får det allt vända!

Jämför man myfairlady91s förlossningshistoria med tex cambries så verkar det inte alltid vara rättvist. ;)

En snabb vinterbäbis till! Många grattis till pojken!!!

Vindvissla:
Det lät verkligen jättehärligt med ridturen!!! Fast jag undrar hur det var att rida i "framåt-gruppen". Den måste ha varit för elitfälttävlanshästar (och ryttare)...

Eller tokiga irländska hunters... Där var en tjej på en skäck som trillade av typ fem gånger. De i den gruppen hoppade en massa skräckinjagande diken, steniga upphopp och andra tokigheter. Jag skulle tagit ett kort på hästarna så ni fått se att det var spinkiga håriga otränade hästar med ryttare i jeans, trädgårdshandskar och en bit plaströr som piska :crazy:

De ska göra om det i slutet av mars så alla som vill vara med kan boka resa nu :bump: Här finns husrum och en häst kan vi nog ordna!

*kl*

Grattis myfairlady91 till pojken! :banana:

Urs imorgon kommer sambon börja jobba :cry: Känns jätte läskigt och jobbigt att vara helt själv med lilla Eddie. Jag har juh knappt varit själv med honom. Jo 1 natt då sov jag hos svärmor och sen 2 tim när han spelade innebandy men då sov Eddie hela tiden.
Sambon vill inte börja jobba heller. Känns så surt att chefen inte har hört av sig sen innan jul o när vi ligger på BB så ringer han och frågar när sambon kan börja jobba igen. Chefen har verkligen väntat på att vi ska få barn först och sen ta tillbaka sambon till jobbet. Hade varit bättre om han hade varit arbetslös i 2 mån efter att Eddie kommit istället. :grin:

Wow, det var snabbt jobbat! Grattis till killen!! Snusa bebis låter mysigt :love:

Hihi, låter som en äventyrlig ritt :D Själv vet jag inte riktigt när jag ska börja rida igen, känner mig inte så supersugen ännu ärligt talat... Återstår rätt mkt jobb innan det är möjligt - flyttade hem hästarna i slutet av graviditeten och måste vänja pensionären att vara själv medan man är ute med den andra. Verkar inte helt lätt, när jag testade lite innan födseln for hon runt som en galning! Lite rädd att hon ska skada sig. Tänkte ta tag i det hela igen när min man har semester (förhoppningsvis nästa vecka).

Senast ändrad:

leia: Välkommen och grattis till lille Nils!
usch, vilken start ni fick då.
ett tips är att pumpa och ha en omgång bröstmjölk färdigt för att ge honom och pumpa fram nytt när han ätit klart! eller när du själv känner att du har tid. och om du tänkt dig att helamma honom längre fram, pumpa minst varje gång han äter, så du inte gör som mig, drg ner på pumpningen och inser för sent att jag prducerar mindre..... :crazy: och frys in allt som blir över i små förpackningar! fryst mjölk håller sig bara i 10 timmar efter att den tinat.

hoppas han blir starkare snart och orkar äta själv.

Tack för tipset, så gör jag nu. Lättare att kunna fortsätta mata direkt istället för att pumpa emellan. Försöker som du säger att pumpa varje gång han äter så att det förhoppningsvis blir möjligt att helamma senare. Lever dock i ständig skräck för att jag ska få mastitis (är det det som kallas mjölkstockning på svenska kanske?) även på andra bröstet, för då är det nog slut med amningen/bröstmjölken... På den sidan där jag hade mastitis kommer det nämligen nästan ingenting sen dess. Ser ganska roligt ut med ett mini o ett maxi-bröst :eek: Skulle behöva designa en egen bh!

@ferrari: Tjusigt, missade det där med färgerna. Tack!
@Vindvissla: Tack!

*kl*
Nu har barnvagnen kommit, var ute o provpromenerade lite. Skönt efter att ha spenderat en vecka nästan enbart inomhus. Insåg att jag kommer bli otroligt vältränad om jag är ute o går mkt här i krokarna - bor mitt i en backe, så man måste ganska brant uppför för eller senare åt vilket håll man än beger sig. Skyndade mig lite extra uppför så att Nils skulle slippa ha huvudet neråt alltför längre. Svettigt!

Tur att mina förlossningar börjat med regäla vattenavgångar annars hade jag oxå gått hemma för länge.
Minns hur hemskt det var att åka bil med värkar med första barnet så nu åkte vi direkt när vattnet gick. Faktiskt skönt att kunna köra lugnt och inte känna varenda j*vla grop och litet gruskorn på vägen ;)

Jag tror att mastitis är bröstböld för att vara exakt, man kan säga mastit på svenska också. Mjölkstockning är inte lika illa och det heter blocked ducts på engelska har jag för mig. Btw kommer min bästa väninna här från Schweiz, från Zug!

:bump:

Isaac börjar växa ur 62-kläderna. Vi kör 68 på det mesta, inte byxor än men snart. Vi har gått över till Pampers 3or för 3 paket sen... På onsdag ska han få sin första vaccination :( (eller ja :) egentligen.... men :cry: för lilla Isaac) Just nu är jag lite putt för sambon snodde gästrummet! Jag hade hoppats på en natts sömn där jag slapp hålla reda på Sam hela tiden (också) men sambon har en otäck hosta och ville sova ensam. Förståeligt såklart. Jag får ta det på onsdag istället.

Senast ändrad:

himmel å pannkaka, va stor han är!!!!!!!!
lilla knubbsälen då..... :love:

Jösses, vad matar vi våra barn med?!:eek:
(Du verkar mata den ena med kol iallafall, han ser sotig ut runt munnen.:D )

Viktor har strl 3 på blöjor och 62 i kläder fast jag har slutat köpa 62, det blir 68 nu för det känns onödigt att köpa sånt han inte kan ha så länge till.

Viktor har tappat håret uppe på huvudet men det på sidorna och i bak växer. Han ser verkligen ut som en liten farbror.:rofl: Det kommer dock lite lite fjun på huvudet ser jag men det dröjer väl innan det vuxit ikapp.
Mina systrar brukar säga att mitt val av man har varit bra för han har så tjockt fint hår och då kanske det finns chans att vårt barn får det med. Jag har jättetunnt stripigt hår jag. Man måste visst tänka på generna när det gäller männskoavel med...;)

@ferrari: Tjusigt, missade det där med färgerna. Tack!

Bara jag som blir förvirrad utan färgerna :angel: så det var av rent egoistiska skäl ;)

Isaac ska träffa kirurgen nästa onsdag, fy tusan vad fort tiden har gått. Fick tiden i början av januari och tänkte; ah, 2 månader kvar. Men nu är det snart dags. Lite nervös att få höra vad som kommer att ske. Ifall det blir OP eller inte.

Inatt har vi sovit, ptja, gott? Vi somnade vid 1 inatt och vaknade 10.32 och däremellan så var det matdags 2 gånger. Inte ofta jag sover så länge nuförtiden. 8 timmar brukar vara max innan Isaac tycker det är dag igen :laugh:

Fick höra genom min syster att min mamma tycker jag matar Isaac för mycket. Kul att få höra det bakvägen. Men, å andra sidan, om jag matar honom för mycket - hur kommer det då sig att han väger helt enligt viktkurvan (nu 5 kg, 2 månader gammal). Bara för att han hellre ammar ofta & lite under dagtid betyder det inte att jag ammar för mycket.

Har gett upp nu när det gäller bc-korsningen Zelda. Hon avskyr våran inneboende och framför allt, har jag valt att se att hon kliar sönder sig, vill inte ta en allergihund eller liknande. Och med tanke på att hon kliade sig lika mycket i början som hon gör nu, det kan inte vara inbillning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 555
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 961
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 326
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar