Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

men du vet väl att dom upp till 18 års ålder ingår i det svenska trygghetsnätet och BUP är då gratis! :angel:
så ska du pönta ungen, se till att den får hjälp INNAN den fyller myndig. ;)

försäkring ja, där sa du nått... vårat knödd är inte försäkrad än.... ska ja eller ska ja inte försäkra? öppnade en tråd om detta för ett tag sen, men fick ingen direkt klarhet i vart nyttan med försäkringen ligger, det blir ju ändå försäkrat när det föds? eller?

försäkring ja, där sa du nått... vårat knödd är inte försäkrad än.... ska ja eller ska ja inte försäkra? öppnade en tråd om detta för ett tag sen, men fick ingen direkt klarhet i vart nyttan med försäkringen ligger, det blir ju ändå försäkrat när det föds? eller?

Nej bebis blir försäkrad när du tecknar försäkringen.

För mig var det självklart att teckna försäkring på barnet redan i magen, tänk om något händer med bebis i magen eller direkt efter förlossningen! Dessutom kan man inte teckna skydd mot vissa missbildningar och sjukdomar när barnet väl är fött. I alla fall där mina barn är försäkrade.

kl

Nu har jag köpt ett andningslarm :bump:

Och med Sverigebesöket kom en hel kasse begagnade bebiskläder från min kompis, så nu har jag jättejättemycket kläder :D Snart dags att packa upp och börja packa väskan!

50 dagar kvar :banana: Hälften så mycket som du Cilla!

men när blev vi så jädra gravida? :confused:
fattar inte hur sjukt fort det har gått....

ja har packat väskan nu på morgonen ja, iallafall alla bäbissaker, mina å andreas kläder får vi väl packa när det är dags att åka, använder ju kläderna å så ju....
men har iallafall tvättat alla kläder! så dom ja har tänkt att ha med till bb inte ligger i tvättkorgen å stinker svett. :mad:

på torsdag har jag gått 37 fulla veckor å får börja hitta på saker igen. :banana:
så i morgon åker vi till karlstad och hämtar bilstolen och en tur till IKEA! sen blir det inge mer Karlstad innan vi åker dit för att bli föräldrar. :eek:

å min lilla klubb ska ha hubertus på söndag, är så sjukt sugen på å åka dit och hjälpa dom, hindrena ska byggas upp å korven ska grillas å saften ska värmas å hagar ska byggas och kaffe kokas. får dra med gubben, han kan nog vara bra att ha till att bygga hindrena! å svansken ska gömmas, men den tänker ja gömma själv..... :devil:
måste ju passa på å göra allt jag inte kommer att kunna göra på några år nu! :bump:

Å jag sitter här med en mage som just gått 28 hela veckor.

Igårkväll satt vi och skrattade åt Norpan som levde om så magen hoppade. Vi tror att vi kunde känna en liten fot. Jösses vad bebisen växer.

När räknas man som högdräktig egentligen? Jag ser iallafall ut som att jag ska föla om en månad. Får en del kommentarer om att jag är så stor. Slappa magmuskler var det någon som nämnde. Men det är ju så att magmusklerna delar på sig. Finns ju inget som kan hålla in magen.
Jämförde i helgen mina mått med en kompis mått. Hon var en cm mindre än mig i samma vecka och även hon blev stor rätt fort.
Hur kommer det sig att man får så stor mage? En liten mage kan ju innehålla en stor bebis. Mamma var större med mig och gick inte ens över tiden, än hon var med min nästa syster som hon gick över med och som vägde en del mer än mig kan vi säga.
Är det mängden fostervatten som avgör? Kan det skilja så mycket från graviditet till graviditet?

Jag menar, jag har ju inte gått o blivit fet direkt. Och tvillingar är det ju uppenbarligen inte.

Hmmm, känns som att jag ältat detta förut...:p

Tips: Är du som jag och packar färdigt i sista minuten så skriv en detaljerad lista!
Jag vet inte om det är svårast att packa med fostervatten rinnandes längs benen eller med täta värkar - jag har provat båda! :p

Jag tror inte det har med mängden fostervatten att göra, det skulle ju behöva skilja flera liter i så fall. Om jag ska ta min mage så känns det inte som om några tarmar eller kissblåsor har flyttat på sig, jag behöver inte gå på toa oftare eller så. Hela magen ligger liksom utanför och just så ser det ju ut.

Nu har min pappa åkt hem och jag är lite lissen, man skulle haft en sån där snygg fleecepyjamas att krypa in i och gå och lägga sig ett tag!

Fast ni behöver ju inte så mkt kläder med er, din sambo kan ju åka hem och jag kommer bara ta med mig kläder att åka hem i. Kommer använda sjukhusets fula kläder när jag är där så jag slipper få mjölk, blod, slem och kräk på mina egna ;)

Har Tv4 på i bakgrunden är ju förlossningar nu, Rasmus är oxå här och nyss föddes en bebis och han sa "Oj oj oj" när bebisen kom ut ;)

Appropå lista, på avelsforumet brukar vi alltid göra en lista med vad som ska finnas i stallet inför fölning.:D

Vad ska man ta med sig till BB? Datorn? Bebisen lär ju inte vara så pratglad den första tiden, men man kan kanske sällskapa med de andra mammorna. Eller orkar man det?

Jag önskar mig en bärbar dator med internet tills jag ska föda ;) Fast bebis kan ju vara tvärt om mot Rasmus, han sov typ de 2-3 första dygnen. Vaknade bara för att äta eller bajsa. Var så himla tråkigt på bb. Några andra mammor såg jag inte till i alla fall men jag var ju inte där så länge.

En dator med buke hade inte varit fel på bb :D

Annars ligger man mest och tittar på bebisen, försöker amma, byter blöja, äter och sover. Sen är det rätt skönt om man kan duscha nån gång om dagen också.

Jag har min förlossningväska står i bebisrummet, är så sugne på att packa den redan nu. Längtar som tusan och hoppas jag faktiskt får ligga med ctg och göra allt sånt som man brukar få göra den här gången ;) Fast i natt drömde jag att jag födde hemma, gick upp på toa för jag tyckte de tryckte på och börja föda men kunde ju inte ropa på maken eftersom Rasmus kanske skulle vaknat så jag födde bebisen och gick in till honom sen och sa att han nog får ringa en ambulans :rofl:

På onsdag ska jag till barnmorskan igen :bump: och på lördag är det 3D ul. Bebis i magen bökar, vänder runt och sparkar hela tiden :love:

Så var det nästan för min kompis. Hon födde i hallen medans äldre barnet satt i bilbarnstolen i bilen och sov. Hon var mest glad för att de hunnit sätta ut honom där så han slapp höra henne vråla (de hade trott de skulle hinna till bb och därför satt ut barnet). Hon fångade upp bebisen med händerna :D

När ambulansen kom var det första dagen på jobbet för ena ambulansföraren. Han hade blivit jättenervös när han hörde det var en "hemmaförlossning" (inom " " för det var ju inte riktigt planerat som sådan). Han tyckte det var värre än hjärtinfarkter eller bilolyckor. Nu slapp han lindigt undan, det var ju redan klart när de kom dit!

Men en ganska osannolik historia - fast sann :rofl:

När min medryttare åkte av och jag åkte med henne till sjukhuset så frågade jag ena ambulanskillen. Han sa att antingen kommer de när bebisen är född eller så hinner de in till sjukhuset ;)

Om man inte heter skogstomten, da kan det handa att man foder i ambulansen! (visst var det hon?)

Pa tal om snabba forlossningar, min basta kompis storasyster bor 5 minuter fran sjukhuset. Hon fick varkar och akte in, de kollade och matte och skickade hem henne och lovade att det skulle ta ett par timmar till. Val hemma fodde hon i hallen efter tio minuter, grannkvinnorna kom upp for hon skrek sa och de undrade vad hon holl pa med! Allt gick toppenbra och grannkvinnorna hjalpte till att forlosa sonen.

ja kan inte sva längre..... :cry:

5 var jag uppe i morse, då rka ja inte ligga ner längre. kan ENBART ligga på vänster sida nu och mina höfter dödar mig snart! på rygg är ett minne blott, magen värker, så jag tror jag får krupp och prövar ja på höger sida brinner mina ljumskar upp ch samtliga fogar säger upp sig med omedelbar verkan.

vi har vart å IKEA idag. jag plocka på saker till bäbis och mig själv för strax över 1600 och andreas fick en fönsterputsskrapa för 7:- :D
å gjort ett snabbbesök på sjukhuset och hämtat barnstol och kikat på vart vi kan parkera och vart vi ska gå in till förlossningen! :banana:

å namndiskutionen är i full gång igen. *suckar*
vad sägs om
Fabian
Pontus
Hugo (redan klart att det ska vara med, men ett namn till behöver vi...)
Edvin
Oskar

ja blir så trött....
kan han inte bara ge med sig, så jag kan få döpa till mina fina namn
Ludwig
Isidor
Wilhelm
Adam

nääää, han vill ha
Leo
William

glöm dä säger ja bara...

Hugo är det neda vi kan enas om, så måtte det bli en tjej!

BM i möra!
håller alla tummar ja har för att bäbis är fixerad å vill komma ut snart.

Namn är inte lätt... iaf pojknamn! Jag har en lista, men sambon har inte godkänt ngt av namnen. Inte sagt nej till alla iof, men inga direkta ja. Så svårt!!
Flicknamn har vi bestämt sen länge, så hoppas att höstbebistrenden står i sig :p

Det är tilltalsnamnet som vi inte kan komma på, sen kommer bebis få två släktnamn som mellannamn så det är klart.

Åh jag känner igen varenda grej, förutom att jag har 20 mil till Ikea! Inte lika illa än denna gången men förra gången trodde jag seriöst att jag skulle få liggsår på höfterna. Det finns liksom bara en position.

Namn är inte helt lätt, det ska ju funka i så himla många år! Oskar är fint tycker jag. Vi har fortfarande problem eftersom det helst ska låta likadant på svenska och engelska (som Sam gör men inte Isaac). Nu senaste dagarna har vi funderat på Zachary men det kan nog låta lite konstigt med Sam och Zack. Vadå fantasibrist liksom.

Det enda förslaget sambon kommit med är Alex men det heter min mammas mans barnbarn (alltså Sams ingifta kusin). Jag tycker fortfarande Noah men det är mest fint på engelska, inte på skånska. Hm, kanske får kolla igenom den där listan jag hade igen... Charlie, William, Billy, Elliott.... skitsvårt.

Lycka till hos bm imorrn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka