Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Dotter 22/12/09
22/12/09 - jacko Ellen 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
13/01/10 - zippizoot
16/01/10 - micaelathegreat
17/01/10 - Speciella_tina
17/01/10 - A-K.Eng
19/01/10 - Snovind
25/01/10 - Cambrie
31/01/10 - Chlo

02/02/10 - Vår_vinter
16/02/10 - daymint
16/02/10 - black_darling
28/02/10 - myfairlady91

Och jag la in min dotters namn!

Grattis till både Lily och Isabell! (Jättefina namn båda två!)

Själv har jag tappat 10 kg sen Ellen kom den 22/12, men har ändå en bra bit kvar innan jag kan knäppa mina största byxor. :( Men det spelar ju ingen roll i det långa loppet!

var du tidig med de förra åxå?
man ska ju följa sitt mönster har ja hört. :)

å hör sitter ja å försöker pumpa lös en knut i vänster tutte..... ajaj, vill inte ha mjölkstockning en gång till!!!!! :o
förresten, nått måste ha ramlat ner å slagit mig hårt i skallen, för ja börjar bli lite sugen å en till. *sinnessjuk*

första delmålet med vikten är uppnått, nu är ju på 2 siffror igen! :banana: 5 kilo kvar till inskrivningsvikt och sen är det bara 14 kilo kvar till slutvikt. :bump: bara det INTE är -20 grader ute, så ska ja försöka komma utå röra på fläsket och bränna bort det lite, men vem fasen går ut frivilligt i denna kylan?
aktiverade mig igår, slängde ut både gubbe å dotter och storstäda huset! det tog " bara" 5 timmar. :crazy:
men herregud, va skönt det var att kunna städa effektivt, utan en stor mage som är i vägen!!!!
å nu är det rent å fint igen!!!! :banana:

nu har nästan hälften av alla våra bäbisar kommit!!! å om man ser på inläggsantalet, så får vi ng starta en del 3 innan vi är klara. vi vintermammor är så flitiga och sociala med varandra. :angel:

bara Zatz dotter vi saknar namn på nu då. :)

men har ändå en bra bit kvar innan jag kan knäppa mina största byxor.
innan du vet ordet av, så sitter dom där!!! :laugh:

men herregud, va skönt det var att kunna städa effektivt, utan en stor mage som är i vägen!!!!
å nu är det rent å fint igen!!!! :banana:

Eller hur! Jag moppade vår bottenvåning igår, första gången sen i somras och jag såg ut så här :banana:

Jag älskar att föda och ha barn men att vara gravid är så jäkla tråkigt! Men en liten trea hade vart skoj :D

Här hemma kan jag gå runt i bara mjukisar och topp för maken sköter om värmen så bra :D Han är så rädd om mina tuttar.
Jag är jättesugen på en 3e :love: Men de får bli när jag pluggat klart.

Min vikt har jag ingen aning om, men magen är typ helt borta. De gick asfort den här gången mot med Rasmus.

Min mamma har precis städat hela mitt hus, igår lagade hon god mat åt oss och nu är det dags för lunch sen blir de fika, har sagt att de e öppet hus får se hur många som kommer, vi har fortfarande -20 eller kallare ute :crazy:

En kompis har gått 1 vecka över tiden nu, så fort min mobil piper tror jag de e ett "nu e de klart" men inte då. Seg bebis, tur man sluppit gå över tiden. Rasmus kom 39+1 och Tilde 38+4 enligt UL.

hahaha insåg det oxå att det bara är min namnet på min skrutt kvar. Hon heter Vilja.

nu måste jag återgå till ett vaket busfrö som inte alls vill ligga ensam på en filt...måste hitta bärselen som jag lagt på något kanonbra ställe och glömt var det är. typiskt mig!

//Zats

var du tidig med de förra åxå?
man ska ju följa sitt mönster har ja hört. :)

Nä, William kom två dagar för tidigt så denna kommer säkert också runt BF. Men nu är jag så less på den stora magen och framförallt osmidigheten så jag funderar på att färdkäppa i kväll :D (om jag kan få maken till det). Då får man ju i alla fall veta om bebisen är redo. Är den inte det så stannar den ju kvar!

Jerseyko: Vad underbart att magen redan är borta (jag får gå in och kolla i skruttråden)! Och vilken lyx att ha mamma hemma som pysslar om er!

Vad duktiga ni är förresten på att uppdatera och plocka fram vår lista! Det är kanon att ha den att spana på för det är ju så svårt att hålla koll på när alla ska ha eller ha fått sina bebisar.

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Vilja 22/12/09
22/12/09 - jacko Ellen 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
13/01/10 - zippizoot
16/01/10 - micaelathegreat
17/01/10 - Speciella_tina
17/01/10 - A-K.Eng
19/01/10 - Snovind
25/01/10 - Cambrie
31/01/10 - Chlo

02/02/10 - Vår_vinter
16/02/10 - daymint
16/02/10 - black_darling
28/02/10 - myfairlady91

Vilja är med. :D

Om du orkar och har tid kan du kanske skriva lite mer om hur du upplevde snittet? För visst var det väl i Lund du snittades? Jag ska snittas där på onsdag, och är lite nervös!

Förresten, någon som kan tänka sig vara min bukerapportör?

Har också tappat hela magen, eller, lite kvar - men jag får på mig mina gamla linnen i xs och 34-36 nu iallafall :P . Dock så är boobisarna lite stora för de flesta av kläderna, hade ju AA innan och nu full C så det märks =)

Träffade släkten idag, gick jättebra. Isaac sov sig igenom tiden med undantag för amning tre gånger och blöjbyte två gånger. Fick bara ha honom vid amningen, resten av tiden gick han från famn till famn. Jag klagar inte över det, bara människor som har nyligen vana av spädbarn där så. Alla tyckte han var bedårande, men alla reagerade också över hans sår på huvudet. Hur klantig får en barnmorska vara med elektroderna? Såna rejäla sår så att till och med min bvc-sköterska reagerade på det.

Han fick fler presenter idag. Från sin gammelmormor (min mormor) fick han barnets första bibel (kristen släkt), från en granne fick han en supersöt blå body (mönstrad) och matchande strumpor, av min syster fick han ett set med body, matchande byxor och matchande nappar, av min moster med familj fick han sin första bil :D en radiostyrd liten söt sak. Fick även en barnstol idag av en annan granne. Man börjar nästan känna sig lite skyldig när man får massa presenter hela tiden :O

Och detta med att barn ska sova på rygg, min moster och hennes man har precis fått en 2,5 månaders bäbis (fosterföräldrar) som bara legat på rygg - han har mindre nackmuskler än vad Isaac har 10 dagar gammal. Försöker alltid på dagtid låta honom ligga på mage så att han får kämpa lite med huvudet. Men han hade starka nackmuskler redan som nyfödd, höll huvudet själv i 3-4 sekunder med en gång nästan. :P Isaac är av den åsikten att man ska sova på sidan, så honom får jag försöka tvinga till att ligga på rygg genom att ha massa täckten i spjälsängen så att han inte kan röra sig. Måste ju belasta alla delar av kroppen, lite klurigt det där :p

Och detta med att barn ska sova på rygg, min moster och hennes man har precis fått en 2,5 månaders bäbis (fosterföräldrar) som bara legat på rygg - han har mindre nackmuskler än vad Isaac har 10 dagar gammal. Försöker alltid på dagtid låta honom ligga på mage så att han får kämpa lite med huvudet. Men han hade starka nackmuskler redan som nyfödd, höll huvudet själv i 3-4 sekunder med en gång nästan. :P Isaac är av den åsikten att man ska sova på sidan, så honom får jag försöka tvinga till att ligga på rygg genom att ha massa täckten i spjälsängen så att han inte kan röra sig. Måste ju belasta alla delar av kroppen, lite klurigt det där :p

Jag tycker alltid mina har sovit bättre på sidan, så jag har dem så både dag och natt. På natten blir det ju naturligt eftersom vi ammar på sidan och sen däckar så och på dagen lägger jag honom som det känns skönast... Det där med huvudet är otroligt olika, båda mina har kommit ut mer eller mindre gåendes och andra får kämpa i månader med att hålla huvudet själv. Tror dock inte det beror på att de får sova på rygg.

Ps, (å knapplån) jag dricker vin, så jäkla gott! :bump:

Jag tycker alltid mina har sovit bättre på sidan, så jag har dem så både dag och natt. På natten blir det ju naturligt eftersom vi ammar på sidan och sen däckar så och på dagen lägger jag honom som det känns skönast... Det där med huvudet är otroligt olika, båda mina har kommit ut mer eller mindre gåendes och andra får kämpa i månader med att hålla huvudet själv. Tror dock inte det beror på att de får sova på rygg.

De där med att amma liggandes borde man kanske lära sig ;) Sätter mig faktiskt upp varje gång jag ska amma, eller går, beroendes på vad som är bäst just då. Vet inte hur jag ska amma liggandes, har försökt men Isaac blir bara arg och får inget tag om tutten. Så, ptja, det får vara amning sittandes ett tag till framöver :angel: Har inte en susning om hur man gör, fick aldrig lära mig det heller :confused:

För mig funkade aldrig sittandet med Sam, jag låg ner och ammade i 18 månader :D Allting har sina för- och nackdelar. Det beror säkert på tuttens utformning, barnets teknik och allt det där.

Så här gör vi i alla fall:

Ååååå, vad jag blir avis (till och med nu måndag förmiddag, ha ha ;))!!! Hela jädra graviditeten har jag haft sånt sug efter vin. Med W i magen kände jag bara avsmak för vin och alkohol. Så fort jag tryckt ut bebben och jag känner att jag har kontroll på när bebisen ammar ungefär så tänker jag ta ett glas vin!!! Vet att det idag anses okej att dricka lite trots amning, men det känns ju ändå lite fel så man får väl försöka "sköta sig" lite i alla fall.

Vad söt han är förresten din lille Isaac! Närbilden är ju helt underbar!

Se nöjder han ser ut då.;)

Här har vi grejat om i sovrummet i förrgår. Flyttat på min byrå och ställt Norpans lilla korgsäng där byrån stått. Städat och slängt en massa skräp på ÅV-centralen.

Och som ett brev på posten fick jag en slemmig flytning och en blödning när vi var klara. Men det kommer lite klägg varje dag. De sa på förlossningen när jag ringde att så här kan det hålla på ett tag. Eftersom jag inte har några som helst onda värkar, förutom när jag anstränger mig för mycket, så är det bara att stanna hemma o ta det lugnt. Ringde gjorde jag mest för att hålla sambon lugn... :P

Tilde har sån liten mun att hon inte får tag på tutten när jag ligger. Så drygt så jag får sätta mig upp så hon får tag och sen lägga mig ner och fortsätta sova. Kanske blir bättre hon är ju bara 1 vecka gammal!
Rasmus la jag vid bröstet och så sov jag halva natten sen böt vi sida, han fixade de där själv.

Vilket fint namn!!!

KL
Jag ammade också sonen liggande på natten, mest praktiskt så. Så kan man själv somna under tiden :)

Jag är sugen på champagne!! Kanske för att det inte blev på nyår. Får fira med ett glas efter förlosningen! Det finns ju även teorier om att champagne kan sätta igång det hela (en myt antar jag).

Har gått in i sista arbetsveckan nu. Känns både bra och konstigt.

...då kanske man skulle testa lite champagne :D! Fast det skulle jag nog inte våga, inte nu när man är gravid. Fast visst bebisen är ju redan klar, så sååååå stor skada kan det ju inte göra. Fast jag är inte så glad i champagne... Nä, jag får försöka med lite färdkäppar istället ;)!

Jag är glad i champange, men det får vänta. :) Tror inte på några såna där "sätta igång tips" förutom färdknäppar som väl är bevisat att det funkar (det det väl är på g så att säga)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka