Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...

precis tvärtom vad jag har hört..... :confused:

Nu måste jag rätta mig själv. På dagen och kvällen är mjölken som fetast.
Det är en vanlig myt du hört.

Skriva inlägg med två busungar i knät och försöka tänka samtidigt är tydligen inte att rekommendera. :p

sedär ju, man lär sig nått nytt varje dag!!! :laugh:

då faller ju min teori på varför jersey är snurr på förmiddag. :mad:

KL

Grattis Jemaha!! :bump::bump:

hmmm... kan det vara att mjölken är tjockare och mer energirik tidigt på mrgonen och förmiddan - tar mer av din energi - för att bli lite mer vattning på kvällen - du får behålla din energi?

Ingen aning, men idag har jag vart stendöd hela dagen. Tror de beror på för lite friskluft men jag vill inte utsätta tuttarna för den j*vla kylan vi har här.

Idag var några kompisar över och fika och Tilde fick en supersöt dinosauriepyamas :love:

KL
Helt ställd! Inga inlägg sen kl 17 igår :eek:

Kl

Tack allihopa! :) Det började segt men slutet gick ganska fort, 03.07 kom Isabell ut! Kändes som jag sprack helt och hållet, men hade bara en liten rispa. Hon hade handen på kinden när hon kom. :D
3290 g och 49 cm.
Skriver mer om förlossningen en annan gång, lite mycket nu... :D

Hej alla!

Ursäkta att jag inte uppdaterat mig sedan morgonen söndag 6 december... "skäms".... Jag hade ju värkar då med 7-8 minuter mellan, gick här hemma med värkar hela dagen och tänkte åka upp först när det var 3-4 min mellan. Värkarna blev aldrig riktigt regelbundna men de ar LÅNGA och gjorde förbannat ont så vid 17-tiden ringde jag förlossningen som tyckte att vi kunde komma in. Var på förl. vid 18-tiden, ctg kopplades som visade att det var 4-8 min mellan värkarna. Gott om tid trodde bm och vi men när sedan bm gjorde sin vaginala undersökning vid 19-tiden sade hon -"oj, den här bebisen vill nog komma ut snart". Jag var då öppen för 7-8 cm så bm plockade fram sakerna inför bebisens ankomst, kl 20:31 gjorde ljuvliga Lily sin entré med handen på huvudet...

Fostervatten fanns inget och Lily hade bajsat i magen någon/några veckor innan förlossningen så fosterfettet var bajsfärgat, såg ut som om hon var helt insmord med bajs. BM sade att hon förmodligen fått någon lättare syrebrist i slutet av graviditeten, att det någon gång kanske blivit en knyck på navelsträngen. Lily mådde ändå alldeles förträffligt, fick bara 1 poängs avdrag på apgar för färgen. Hon mådde dock lite illa de första dygnen pga att hon svalt av det bajsiga fostervattnet under tiden i magen. 50 cm lång var hon och vägde 3 475 gram, amningen funkar väldigt bra och hon har vuxit rejält, väger redan 4,4 kg.

Storasyster, 17 år, var också med under förlossningen och fick klippa navelsträngen. Pga smittorisken fick storebror och andra storasyster åka hem men de kom till förlossningen 45 minuter efter att Lily var född och fick hälsa på henne.

Nu har det gått fem veckor och här är fullt upp med alla helger som varit, storasyskon som har jullov samt hästskötsel. Ena medryttaren har flyttat till Barcelona och den andra har varit bortrest så jag har skyndat till stallet mellan amningarna, Lily har en sensor för när mamma ger sig av hemifrån och vaknar direkt och lever rövare tills jag, eller mina tuttar rättare sagt, är på plats igen.

Senast ändrad av en moderator:

Åh grattis, Isabell hade vi som namnförslag oxå de är så himla fint.

Igårkväll kom jag på vad huvudvärken kom ifrån, jag har ju glömt å äta min medicin :o Nu mår jag bra igen :D

kl!!

Hur vanligt är det med regelbundna sammandragningar? I går kväll hade jag ca 6 minuter mellan dem och de höll på i ca 60 sekunder. Gjorde inte ont, bara sådär obekvämt. Efter att jag räknat dom i en halvtimme somnade jag. Är det vanligt? Trodde bar man skulle ha några per dag ( är i v 34)

Vanligt vet jag inte men jag blev sjukskriven pga sammandragningar i 5e månaden! (Dom gjorde ont och jobbade på så mkt att livmodern fick träningsvärk)
Du får ju alltid ringa och prata med förlossningen, de kan ju vara lugnande om inte annat om du inte har tid snart hos barnmorskan?
Till mig sa dom att så länge de inte gör ont, trycker neråt eller jag blöder är de lugnt.

Jag började få regelbundna sammandragningar i v 34, åkte in till förlossningen i v 35 och fick göra en ctg. Jag hade då värkar med ca 4 min mellanrum, som ibland var ganska starka och ibland knappt kändes. De gav mig en spruta bricanyl för att lugna ner det, och det hjälpte. My kom inte ut förän i v 42 :D

Hör med barnmorskan om det fortsätter!

Julia

Isabell är jättefint, det heter Molly i mellannamn :)

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Dotter 22/12/09
22/12/09 - jacko Dotter 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
10/01/17 - Speciella_tina
13/01/10 - zippizoot
16/01/10 - micaelathegreat
17/01/10 - A-K.Eng
19/01/10 - Snovind
25/01/10 - Cambrie
31/01/10 - Chlo

02/02/10 - Vår_vinter
16/02/10 - daymint
16/02/10 - black_darling
28/02/10 - myfairlady91

Både Isabell & Lily är jättefina, men Lily är ju lite ovanligare. :love:

KL

Grattis till de nya bebiserna!!!!

*kl*

Grattis till bäbisarna !

------------------------

Ställde mig på vågen idag, har tappat ytterligare i vikt utan att ens anstränga mig. 62 kg väger jag nu, så jag tror jag kommer att komma under 60 kg till sommaren. :) Lyckligast i stan. De raska promenaderna med mannens rottweilerkorsning (han är väl lite min också :D) och amningen gjorde visst så att det gick fortare än förväntat.

Släktträff imorgon, eller, det känns som det. Men det är moster med familj som ska hem till mina föräldrar, så då måste jag vara där. Så det blir jag med familj (mannen, Isaac och min styvson), mamma, pappa, lillebror, storasyster, mormor, moster (med man + 5 barn) samt äldsta kussen (med kille+dotter). Ett litet gäng med andra ord. Har i helgen haft svärmor med barn hemma hos oss. Alla vill gosa med Isaac.

Känner mig pepp och på ruskigt gott humör :D

Ett stort grattis till Lily!!! Tyvärr kan jag inte se bilden du lagt in...

Här trodde jag nästan bebisen tänkte komma ut igår kväll/natt. Det började med att jag var hiskeligt hård i magen på kvällen (får nog ta det lite lugnt med järntabletterna) och fick sitta på toa i kanske en halvtimme för att få ut nåt. När jag äntligen var klar råkade jag känna till lite "där fram" och det var helt svullet och kändes verkligen som att hela innandömet hade trillat ner en våning :eek:. Shit, tänkte jag nu har jag väl tryckt så mycket så jag har tryckt fram bebisen. Fast om bebisen kommer måste man ju ha ont ett tag innan tänkte jag och gick ut och fodrade hästarna och kände mig nästan nyförlöst mellan benen. På natten märkte jag att jag hade ont i magen, eller rättare sagt lite mer mot vänsterljumsken till. Wopps, tänkte jag igen! Somnade om tillslut och idag på morgonen kändes det som vanligt igen. Hua, jag blir helt skraj nu när det börjar närma sig förlossningen (fast det är ju 3 veckor kvar till BF) ändå gick ju min förra förlossning jättebra och jag tyckte inte det var speciellt farligt. Men förra gången visste man ju inte vad man hade framför sig och denna gången tänker jag bara att det behöver ju inte bli en lika bra förlossning som sist... Ja, ja nog tjatat om det! Ut måste ju bebisen och nu längtar jag efter den!

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Dotter 22/12/09
22/12/09 - jacko Dotter 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10