Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...
Hej alla!
Ursäkta att jag inte uppdaterat mig sedan morgonen söndag 6 december... "skäms".... Jag hade ju värkar då med 7-8 minuter mellan, gick här hemma med värkar hela dagen och tänkte åka upp först när det var 3-4 min mellan. Värkarna blev aldrig riktigt regelbundna men de ar LÅNGA och gjorde förbannat ont så vid 17-tiden ringde jag förlossningen som tyckte att vi kunde komma in. Var på förl. vid 18-tiden, ctg kopplades som visade att det var 4-8 min mellan värkarna. Gott om tid trodde bm och vi men när sedan bm gjorde sin vaginala undersökning vid 19-tiden sade hon -"oj, den här bebisen vill nog komma ut snart". Jag var då öppen för 7-8 cm så bm plockade fram sakerna inför bebisens ankomst, kl 20:31 gjorde ljuvliga Lily sin entré med handen på huvudet...
Fostervatten fanns inget och Lily hade bajsat i magen någon/några veckor innan förlossningen så fosterfettet var bajsfärgat, såg ut som om hon var helt insmord med bajs. BM sade att hon förmodligen fått någon lättare syrebrist i slutet av graviditeten, att det någon gång kanske blivit en knyck på navelsträngen. Lily mådde ändå alldeles förträffligt, fick bara 1 poängs avdrag på apgar för färgen. Hon mådde dock lite illa de första dygnen pga att hon svalt av det bajsiga fostervattnet under tiden i magen. 50 cm lång var hon och vägde 3 475 gram, amningen funkar väldigt bra och hon har vuxit rejält, väger redan 4,4 kg.
Storasyster, 17 år, var också med under förlossningen och fick klippa navelsträngen. Pga smittorisken fick storebror och andra storasyster åka hem men de kom till förlossningen 45 minuter efter att Lily var född och fick hälsa på henne.
Nu har det gått fem veckor och här är fullt upp med alla helger som varit, storasyskon som har jullov samt hästskötsel. Ena medryttaren har flyttat till Barcelona och den andra har varit bortrest så jag har skyndat till stallet mellan amningarna, Lily har en sensor för när mamma ger sig av hemifrån och vaknar direkt och lever rövare tills jag, eller mina tuttar rättare sagt, är på plats igen.