Sv: Vinter 09-10 mammor del 2, den spännande uppföljningen...
Och grattis Jerseyko till lilla smurfflickan!!
När jag såg första bilden blev jag först helt förskräckt, en BLÅ bebis???, sedan hann hjärnan ifatt och jag förstod att hon var lite kletig
Hon var ganska blå, men jag vet inte vad hon hade för apgar. Rasmus hade mkt finare färg när han kom ut.
Min förlossning:
Vi skulle kolla på film, men jag kände att jag vill sova istället. Berätta för maken att de drar i jumskarna känns lite som träningsvärk. Till middag smällde jag i mig en hel pizza (mkt ovanligt) + sallad + efterrätt.
Kom i säng vid 12-tiden. Men hade svårt att somna som tidigare nätter. Vaknar strax före 2 av att något sippra till. Bebis levde om så jag tänkte först att hon kanske tryckte till på urinblåsan. Gick upp och kissa och tog på mig trosor + en binda för att kunna se om det var fostervatten. Lite trådigt slem på pappret. Tänkte att de kan ju vara från slemproppen.
La mig i sängen, fungera på om jag skulle väcka maken och säga att jag tror jag har pyspunka. Klockan blir typ 2 och någon drar ur pluggen. Fostervattnet forsar och jag väcker maken.
Han ringer sin mamma som kommer ut och tar hand om Rasmus. Jag ligger kvar tills de inte forsar längre, blir sådär rolig och typ skrattar och är livrädd samtidigt.
Ringer förlossningen och säger att vi kommer in på en gång. De är väl inte så jätte pigga på det men jag ville åka säkert. 1 timme senare är vi framme, då har jag börjat få värkar.
Blir inskriven, kollar blodtryck och vikten. Har svårt att hitta någon bra ställning för det pressar något otroligt på fogen i blygdbenet.
Blir kopplad till CTG och sitter med det i 25 minuter. Sen börjar det göra för ont. Får komma in på ett förlossningsrum och börja med lustgas. Lustgasen tar bort värk-smärtan men inte smärtan i blygdbenet och det gör verkligen otroligt ont. Blir undersökt, 4 cm. Känner att de här kommer ju ta evigheter finns det något som kan få bort smärtan från fogen?
Det enda alternativet är EDA, vi satsar på det.
Jag får stå på knä i sängen och hänger på ryggstödet. Smärtan i fogen är det värsta jag vart med om och jag skriker på barnmorskan och undersköterskan om varma handdukar och klagar på att de är för varma eller för kalla. Dessutom får de nog höra några gånger om hur trött jag är och att jag vill sova!
Får tillåtelse av barnmorskan att trycka under värkarna. Underbart. Jag lyckas få ner henne i förlossningskanalen och förbi blygdbenet och smärtan släpper äntligen.
Får en kort krystvärk. Jag kopplas loss från droppet och ryggstödet fälls ner. Jag lägger mig på sida och på 3 värkar krystar jag ut lilla Tilde
Så fort jag ser hennes lilla huvud sträcker jag mig efter henne och när hon gled ut fick jag henne på en gång. Hon skrek till men la sig sen och vila och låg och småpep och knorra.
Maken tar lite kort och så får han klippa navelsträngen. Tilde får komma upp ännu längre på bröstet och visar tidigt vad hon är ute efter. Navelsträngen känns superläbbig och kittlas när de börjar städa undan.
Försöker krysta ut moderkakan, den vill inte. Får ligga ett tag till men den vill fortfarande inte släppa. Bara bm känner nedanför naveln så strålar det i blygdbenet. Jag får lustgas och ger okey tecken när jag börjar bli full och barnmorskan masserar loss moderkakan.
Sen undersöks jag, inga bristningar.
Vi lämnas ensamma och Tilde ligger och ammar i över 1 timme, jag klagar fortfarande på att jag vill sova. Får sen frukostbrickan, jag får duscha av mig allt bebisslem och byta om. Sen låg vi länge för de blev skiftbyte innan Tilde blev mätt och vägd, 48 cm lång och 3320 gram tung. Vi somna sen igen alla 3 och jag ringde några ggr på klockan för att va på dem att rulla upp oss.
På BB sen fortsatte vi sova alla 3.
Jag stannade en natt pga medicinerna jag äter. Tilde har god aptit och både kissar och bajsar. Natten var lugn, kan amma henne liggande så jag somnar ju om. Jag vakna av alla andra bebisar som skrek hela natten, Tilde vakna vid 22 och sen 03, knorra lite och fick ny blöja och mat och sov sen vidare.
Idag har hon käkat var 3e timme och äter länge. Mina tuttar gör ont så jag hoppas produktionen kommer igång ordentligt nu, för det här är en hungrig dam