vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Rotterö

Trådstartare
I dag skulle jag ut och rida den vanliga turn på 11/2 tim.
Hästen var pigg mådde bra.
Vi red iväg. Efter ca 10 min ridning började hon bete sig konstigt.
Hon gick i skänkelvikning åt vänster.
Jag trodde det var något hon sett i skogen som var farligt.
Jag rätade upp henne.Hon vinglade fam och tillbaka.
Något var fel. Jag hoppade av. Då vinglade hon in en bit i skogen och ramlade i hop.

Efter ca5 min var hon upp på¨benen igen. Vi gick sakta hem.Hon var då redan pigg.

Vi ringde 2 veterinärer.
1 trodde på sömsjuka typ eppelepsi. Eller hjärntumör.
2 trodde korsförlamning. HON SVETTADES INTE
eller hjärt tumör.
Hon tykte vi skulle avakta tills i morgon bitti.
Nu har jag gjort det. Skall ringa i morgon.
Men nu verkar hon må bra igen.

Snälla hjälp någon som varit med om liknande.
Vad skall jag tänka på om det är kors förlamning ???? är det för mycke mat??
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Har varit med om motsvarande. Hästen stod efter rykt och i väntan på att sadlas och föll ihop. Kom ganska snabbt på fötter, var lite osäker och efter en kort stund helt normal. Vi fick aldrig någon förklaring och det har inte inträffat fler gånger. Det är nu 3-4 år sedan.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Korsförlamning kan dom få av förmycke protein..tex soya. Annars lät det som en riktigt obehaglig upplevelse.... Hoppas du får en "lösning" på det.
Kram
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Har sett en häst ramla mit i ett ridpass, började med att vingla för att avsluta det hela med ett platt fall. Hästen reste sig rätt omgående, men var groggy en liten stund.

Man kom fram till att sadelgjorden hade klämt en nerv precis bakom frambenet, det kan ge dessa mycket obehagliga och skumma beteenden.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Har ringt vet nu. De ringer vid 10 och säger tid när de kommer.
De tror korsförlamning eller tumör.

Hon äter inte mycket protein längre. Jag har dragit ner på det. Byttfoder från kraft grov till grund.
Hon får inte heller mycket kraft foder 6 dl morgon o 6 kväll.
Hon äter mycket grov foder.
Hon har ju diande föl vid sidan.
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Hur har det gått? Kom veterinären fram till något? Väldigt obehaglig upplevelse. Hoppas verkligen att det ordnar sig!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Veterinären har varit här. Hon har tittat på henne och tagit en massa prover.
Ett blir nog klart i morgon. Det på korsförlamning.

Hittar dom inget på proverna skall vi ta ställning vad vi skall gå vidare med.
Röntga nacke rygg mm.
Då får de även kolla hjärn tumör.

Detta är så tråkig . Men nu är hon pigg och alert. äter o dricker och går ute i hagen.

Vi skall dra ner på kraft fodret . Vet gav henne B vitamin + något annat som jag inte kom i håg vad det hette. + Att hon fick ett pulver som hon skulle äta i 5 dagar.

vet sa att vi hoppas på korsförlamning det går och bota. Vi börjar med detsa hon.

HOPPAS HOPPAS på något posetivt svar
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Men usch vad läskigt! :eek:
Jag har inga svar men jag ville bara säga lycka till och jag hoppas ni kommer fram till vad det berodde på! Och att det inte är allvarligt såklart!!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Vad obehagligt, hoppas ni kommer fram till att det var ngt ofarligt och övergående...
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

uscha då..låter läbbigt..jag förstår om du blev rädd..hoppas de löser sig och att de är något "lätt"..
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Det låter inte som korsförlamning.... En skum sådan i såfall! Du kan ju hoppas på nervteorin som det sas i tråden.
Jag vet en häst som hade likanande symptom som din. Han fick små blodproppar i hjärnan visade det sig sen. Men han "tuppade" av mer. Och det lät det ju inte som att din gjorde. Mer att hon vinglade omkull...
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Jag hoppas de hittar något. Lite läbbigt att rida annars.
Hon skall vila nu minst 5 dagar. Hittar de något så får vi gå efter vad de hittar.

Vet tyckte det var bäst med korsförlamning.
eller något i ryggen.
Nu i kväll hade hon varit uppe i slänt hagen och rullat sig i leran. Pigg o äter .
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

gud vad hemskt.. jag skulle få panik.. hoppas det inte är något allvarligt med din häst!! lycka till!!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Hoppas att det går bra och att det inte är något allvarligt. Jag håller tummarna allt vad jag orkar!
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

hej ..en liten fråga!! äter hon höselage???vi hade liknande symtom på våra hästar för ca 7 år sen och det va höselaget...tappar bakdelen och ramlar utan förvarning..tyvärr fick vi ta bort 5 hästar..hoppas att det blir bättre
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Hoppas att du får svar snart, det är alltid jobbigt att sitta och vänta på telefonen. fantasin springer iväg...

Håller tummarna för att det inte ska vara något allvarligt
 
Sv: vinglade och ramlade i hop efter 10 min ridning

Japp hon äter hösilage.
Jag frågade 2 veterinäre om det hade med hösilaget att göra. avslog det med en gång. Hade inte samma förlopp som detta.. Men visst det kan vara det ändå.

Jag tror på rygg problem hon är lite varm dör sadeln slutar. Vet kännde det också.
 

Liknande trådar

Hästvård Det handar om min medryttarhäst som fått "muskelkramper" i rygg och kors och "tappar" frambenen så hon nästan ramlar. Detta har hänt två...
Svar
2
· Visningar
1 845
Senast: Lillflizen
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 363
Senast: Atalantha
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp