Viltspårstråden 2015

Jag läste någonstans att man vid viltspår antingen ska gå inom en tidsram på 30 min efter man lagt spåret eller vänta minst 2 timmar.
Att tiden mellan 30 min - 2 timmar är spåret "lite här och var" och inte så koncentrerat som det är direkt i början eller efter 2 timmar när det likslm börjar lägga sig och sjunka in.

Ingen aning om det stämmer dock!

Vet inte om frågan varit uppe innan, men har ni haft lätt/svårt att hitta domare för viltspårsprov? Jag vill gå anlagsklass i Stockholmsområdet med min sheltie, men det där att hitta domare verkar lite knepigt tycker jag, om man inte har jakthund. Hur har ni gjort?

Vet inte om frågan varit uppe innan, men har ni haft lätt/svårt att hitta domare för viltspårsprov? Jag vill gå anlagsklass i Stockholmsområdet med min sheltie, men det där att hitta domare verkar lite knepigt tycker jag, om man inte har jakthund. Hur har ni gjort?

Jag har fått tips av domare via bekanta, domare som tipsat om andra domare samt sökt på nätet. Irene Westerholm på hundläroverket, SSRK och taxklubben har info på sin hemsida om hur man anmäler till exempel. Upplever det tvärt om lätt att hitta domare i Stockholmsområdet då det finns många olika att välja emellan. Nästan alla jakthundsklubbar har minst en domare som dömer anlagsprov så sök runt på deras hemsidor så hittar du mer.
Alla klubbar gör lite olika. En del vill att man ringer/mailar domaren direkt, andra att man kontaktar viltspårsansvarig och sen finns det vissa med anmälningsblankett man skriver ut och postar.

Jag har oftast bara ringt domaren direkt men har gått för Irene Westerholm (mailkontakt) samt via SSRK (fyllt i blankett och postat) också.

Jag har fått tips av domare via bekanta, domare som tipsat om andra domare samt sökt på nätet. Irene Westerholm på hundläroverket, SSRK och taxklubben har info på sin hemsida om hur man anmäler till exempel. Upplever det tvärt om lätt att hitta domare i Stockholmsområdet då det finns många olika att välja emellan. Nästan alla jakthundsklubbar har minst en domare som dömer anlagsprov så sök runt på deras hemsidor så hittar du mer.
Alla klubbar gör lite olika. En del vill att man ringer/mailar domaren direkt, andra att man kontaktar viltspårsansvarig och sen finns det vissa med anmälningsblankett man skriver ut och postar.

Jag har oftast bara ringt domaren direkt men har gått för Irene Westerholm (mailkontakt) samt via SSRK (fyllt i blankett och postat) också.
Tack! Är nybörjare på detta, så har inte så stort kontaktnät ännu. Men nu fick jag ju en del att börja med :)

I förmiddags lade jag ett 540m långt viltspår till Otis, hade inget blod hemma så det fick bli med bara en vildsvinsklöv. Över grusväg, tre vinklar, genom ett riktigt härjigt snår och så helt oblodat då.
Hade tänkt gå det ikväll men glömde hur fort det blir mörkt när man ställt om klockan, så jag får prova i morgon i stället och se om han reder ut det :p

I förmiddags lade jag ett 540m långt viltspår till Otis, hade inget blod hemma så det fick bli med bara en vildsvinsklöv. Över grusväg, tre vinklar, genom ett riktigt härjigt snår och så helt oblodat då.
Hade tänkt gå det ikväll men glömde hur fort det blir mörkt när man ställt om klockan, så jag får prova i morgon i stället och se om han reder ut det :p

Är så stolt över Otis så jag måste lägga in det här också :D

Igår förmiddag lade jag ju ett spår som jag hade tänkt gå under eftermiddagen. Hade glömt det här med vintertid osv, så det blev ju mörkare betydligt tidigare än vad jag trodde, så den planen sket sig. I morse hann jag inte gå spåret, så jag fick gå det nu i eftermiddags i stället. Han gjorde det så jäkla bra! :bump::love:
Liggtiden blev knappt 30h, jag trodde faktiskt inte att han skulle fixa det - hade med Ladda som backup och godis i fickan så jag kunde göra ett eget spårslut till honom :p

Jag har gått anlagsprovet enbart än så länge och har som du inte så många bekanta inom området, jag skickade in en blankett till viltspårsansvarig på SSRK (stod på hemsidan hur man skulle göra), de fixade en domare till mig inom min SSRK-avdelning och jag fick kontaktuppgifter till denna för att kunna ringa och bestämma tid, gick smidigt :)

• Gilla
Reactions: Bri
Efter hur lång tid brukar godkända viltspår komma upp på SKK hunddata? Jag trodde inte att det var något som registrerades där men såg nu att det fanns registrerat på vissa hundar jag kikade på :) Det är väl sisådär 3 veckors sen jag gick nu men ännu har inget kommit upp ?

Efter hur lång tid brukar godkända viltspår komma upp på SKK hunddata? Jag trodde inte att det var något som registrerades där men såg nu att det fanns registrerat på vissa hundar jag kikade på :) Det är väl sisådär 3 veckors sen jag gick nu men ännu har inget kommit upp ?
Beror på hur snabbt domaren skickar in protokollet så finns inga tidsramar.

Kul tråd! Vi har gått anlagsprov och öppet spår med Frank, men framförallt gör vi eftersök när vi jagar.

Vi försöker lägga åtminstone konstlade spår minst en gång i veckan, ibland går han som en klocka och ibland sätter han sig i spåret och glor på oss och tycker klöven är det tråkigaste som finns. :banghead:

Oftast gör vi spår på 800 m till 1 km med diverse vinklar, metkrokar och återgångar med liggtid på 6-24 tim, tyvärr är vi lite dåliga på planeringen så det blir inte så många spår som är mer än ett dygn gamla.

Vi ska försöka bli bättre på momentträning som Bula mfl har pratat om på kurserna, vi har gjort lite övningar som Blomman osv för att träna spår med störningar. Vi har försökt höja hans motivation med korta spår och mycket belöning, men det har inte gjort någon skillnad.

I framtiden så skulle vi vilja gå Vildsvinsprovet, kanske björnprovet och elitspår beroende på Franks motivation. Vildsvinsprovet tror jag de ska vara minst två år så vi gör väl ett försök i vår. Vi har spårat björnskinn en gång för att se hur han reagerade och han körde bara på som vanligt.

Egentligen är det viktigaste att han funkar i jaktsituationer och för NVR, men får han diplom och championat så är det ju en bonus :)

Kul tråd! Vi har gått anlagsprov och öppet spår med Frank, men framförallt gör vi eftersök när vi jagar.

Vi försöker lägga åtminstone konstlade spår minst en gång i veckan, ibland går han som en klocka och ibland sätter han sig i spåret och glor på oss och tycker klöven är det tråkigaste som finns. :banghead:

Oftast gör vi spår på 800 m till 1 km med diverse vinklar, metkrokar och återgångar med liggtid på 6-24 tim, tyvärr är vi lite dåliga på planeringen så det blir inte så många spår som är mer än ett dygn gamla.

Vi ska försöka bli bättre på momentträning som Bula mfl har pratat om på kurserna, vi har gjort lite övningar som Blomman osv för att träna spår med störningar. Vi har försökt höja hans motivation med korta spår och mycket belöning, men det har inte gjort någon skillnad.

I framtiden så skulle vi vilja gå Vildsvinsprovet, kanske björnprovet och elitspår beroende på Franks motivation. Vildsvinsprovet tror jag de ska vara minst två år så vi gör väl ett försök i vår. Vi har spårat björnskinn en gång för att se hur han reagerade och han körde bara på som vanligt.

Egentligen är det viktigaste att han funkar i jaktsituationer och för NVR, men får han diplom och championat så är det ju en bonus :)
Vad har du för hundar? :)

Vad har du för hundar? :)

En bayersk viltspårhund :)
image_zpsvyjhfg5s.jpg

Idag bad jag pappa att lägga ett anlagsspår till Otis, eftersom han nästan bara gått spår med mig som spårläggare.
Sagt och gjort, pappa stövlade ut i skogen med klöv, snitslar och blod, och lade spåret åt mig. Tre timmar senare gick vi det, jag blev bara anvisad starten och sedan gick pappa bakom som "domare".
Otis spårade superfint, hyfsat lugnt och metodiskt även om han slår en del över spåret. När vi kom till bloduppehållet så ringade han en hel del, men klurade ut det och efter det så sög han verkligen tag i spåret på ett annat sätt och markerade klöven fint i slutet.

När vi gick mot bilen sedan diskuterade vi hans arbete lite, och båda var väldigt nöjda. När vi gått en bit så klämmer pappa ur sig att "Ja, det gick ju riktigt bra, trots att jag kom på efter 300m att jag fortfarande hade klöven i hinken... Jag började inte dra den förrän i vinkeln efter bloduppehållet, men han skötte ju det fint! Det blev ju bättre tryck i spåret när klöven kom med i spelet!" :laugh:
Alltså pappa... Inte konstigt att han ringade lite och inte visste vart han skulle ta vägen i bloduppehållet när det helt plötsligt bara blev pappas spår att följa :D

Och så undrar han varför jag inte är nöjd när han lagt spår.. :angel: :p

Otis gick ett godkänt anlagsprov idag :)
"Tar starten bra. Ringning första vinkeln. Markerar färskt vilt då och då men har full koll på spåret. Fint spårarbete i övrigt. Trevligt ekipage."

Så nöjd med honom, 9,5 månad gammal. Han spårade på 14min blankt :D

"Tar starten bra. Ringning första vinkeln. Markerar färskt vilt då och då men har full koll på spåret. Fint spårarbete i övrigt. Trevligt ekipage."

Vad kul! Grattis!
14 min är ju en alldeles lagom tid. Mina två har alltid fått beröm för bra spårtempo och de gick också provet på ca 15 min.

Grattis! Vad betyder "ringning"?

Vad kul! Grattis!
14 min är ju en alldeles lagom tid. Mina två har alltid fått beröm för bra spårtempo och de gick också provet på ca 15 min.

Tack! :)
Ja, det är verkligen ett lagom tempo. Då hinner han med sig själv också, annars är det lätt att de går förbi en vinkel och får problem bara för att det gått lite fort :p

Grattis! Vad betyder "ringning"?

Man säger att hunden "ringar", det är ett sätt för hunden att ta reda på vart spåret är om de tappat det t ex. Hunden gör ofta som en volt/ring, så därför kallas det att ringa :)
Det är i regel inget man lär hunden utan något som finns i generna.

• Gilla
Reactions: Bri
Ja, det är verkligen ett lagom tempo. Då hinner han med sig själv också, annars är det lätt att de går förbi en vinkel och får problem bara för att det gått lite fort :p

Precis! Speciellt i öppenklassen med återgång och snäva vinklar får det inte går för fort då är det lätt att de missar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka