Viltspårstråden 2015

@prallan Jag har jakthundar, västsibirisk laika och tysk jaktterrier. Mina laikor måste ha ett 1a pris på viltspårprov för att kunna bli jaktchampions.

@AraSlei Vet du om man får gå vildsvinsprovet arrangerat av wachtelklubben med tysk jaktterrier?

@prallan Jag har jakthundar, västsibirisk laika och tysk jaktterrier. Mina laikor måste ha ett 1a pris på viltspårprov för att kunna bli jaktchampions.

@AraSlei Vet du om man får gå vildsvinsprovet arrangerat av wachtelklubben med tysk jaktterrier?

Yes, det ska du kunna :) SWK har inga fasta prov och arrangerar i regel inga under jaktsäsongen, men maila viltspårsansvarig i Mälardalen/Gotland och kolla. Tror han heter Thomas :)
Vet att typ dreverklubben och SSRK ofta låter andra raser gå för deras domare också.

@jerseyko Jag brukar kontakta domaren direkt, oavsett vilken klubb denne dömer för. Taxklubben brukar ha ganska många, men jag har gått för sweisshundsdomare, ssrks och wachteldomare också.

Min sheltie som är 10,5 månader har jag spårat en del med nu under sommaren. Planen är att ta tag i det "på riktigt" när det blir för blött ute för att träna agility i någon större utsträckning. Förhoppningsvis kan han gå anlagsprov under vintern/våren.

Än så länge har vi bara lagt lätta spår på ca 100 meter, dock med bara klöv och inget blod. Det har varit lätt för honom att ta upp spåret och spåra sig fram till klöven. Vi ska definitivt börja lägga längre spår och med någon vinkel.

En fråga till er som har kommit lite längre: hur har ni övat skotten?

En fråga till er som har kommit lite längre: hur har ni övat skotten?

Inte tränat alls, mina hundar är vana vid skott sen ung ålder och har hög förväntan när det smäller.

Vänj honom vid skott utanför spåret först. Det är ju dumt om han reagerar negativt och kopplar det med spåret. Ett enkelt sätt att börja träna skott är att leta upp en skjutbana och börja promenera där.

• Gilla
Reactions: Bri
Inte tränat alls, mina hundar är vana vid skott sen ung ålder och har hög förväntan när det smäller.

Vänj honom vid skott utanför spåret först. Det är ju dumt om han reagerar negativt och kopplar det med spåret. Ett enkelt sätt att börja träna skott är att leta upp en skjutbana och börja promenera där.

Skrev i fel gamla tråd jag så kopierar därifrån ;)

Jag är hyfsat nybörjare har lagt några spår det senaste året men har bestämt mig för att satsa på det mer nu och gå anlagsklass.

Vi har gått 4 spår, 3 väldigt korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det :angel:

Nästa gång ska jag försöka lägga i något enklare terräng men med vinkel. Är nyfiken på hur många & långa spår ni körde innan ni gick anlagsklassen? Skulle gärna vilja gå redan i höst/innan vintern men det kanske är orealistiskt? jag har en cocker spaniel som har ordentlig näsa för spår och stort intresse :)

Jag är hyfsat nybörjare har lagt några spår det senaste året men har bestämt mig för att satsa på det mer nu och gå anlagsklass.

Vi har gått 4 spår, 3 väldigt korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det :angel:

Nästa gång ska jag försöka lägga i något enklare terräng men med vinkel. Är nyfiken på hur många & långa spår ni körde innan ni gick anlagsklassen? Skulle gärna vilja gå redan i höst/innan vintern men det kanske är orealistiskt? jag har en cocker spaniel som har ordentlig näsa för spår och stort intresse :)
Jag tror du gör det på tok för enkelt. 120 meter är för mig ett valpspår, jag kanske kör 50 meters spår första gången och kollar så att hunden inte blir rädd eller konfunderad, sen ökar jag stadigt. Vinkel kör jag en svag nästan direkt och bygger sen på.
Jag vet ganska många som går typ 2-3 spår innan anlaget, enbart. För det är just anlaget man ska se om hunden har, för en jakthund med intresse brukar det inte vara ett bekymmer. Själv vill jag veta att jag kan läsa hunden ordentligt, att hunden klarar sig själv och att det inte går för fort, så jag går kanske 10 spår innan anlaget. Full längd på iaf 5-6 av dem, på något kanske jag bara tränar vinklar eller går i svårt miljö osv.

Hur mycket blod använder du? Gillar hunden klöven?

Med första hunden gick jag ca 3 egna spår och ett spår för tränare innan jag sedan gick anlagsprovet.
Med andra hunden gick jag 3 egna spår varav hon inte fattade något på första spåret innan vi gick anlagsprovet.

Med första hunden gick jag ett spår innan jag gick anlagsprovet. Vi gick en kurs som avslutades med provet - jag hade inte tänkt anmäla men peppades av deltagarna plus domaren som höll i kursen så gjorde det.
Med denna hund har jag inte kommit till skott med att anmäla ännu så han har gått ganska många spår. Ska ta tag i det snart.

Apropå snart. Har anmält till anlagsprovet nu!! :o:D:eek::nailbiting:

Jag med :D:D:nailbiting: Med min whippet!

10632578_10152251574900588_4361556492226364807_n.jpg

Har gått några egna spår och två spår för tränare. Så nu hoppas vi på godkänt anlagsprov den 25 september så hon kan få Whippetklubbens trippelpris!

Tack för era svar. Det låter inte som att man behöver träna så mycket som jag trodde innan man går anlagsspåret. Min hund förstår ju grejen och tycker om det, dock har vi inte gått 600 m och dessvärre har jag inte haft något klöv på sistonde utan har lagt med enbart blod, så jag vet inte hur hon reagerar på klöven nu, hon apporterar fåglar så tror inte en klöv vore något konstigt, hon brukar eg. inte vara så intresserad av det som ligger vid spårslutet utan vill hellst leta upp nytt spår.

Jag underskattar hundars nos väldigt mycket det känner jag själv, det är så lätt att bara jämföra med sig själv ;) så jag kanske ska ge mig på ett 300 m spår direkt imorgon och se hur det går då :D Jag måste även våga lita mer på henne, blir så nervös direkt när hon avviker lite fel från spåret..

Jag såg att min avdelning tyvärr bara har rörligt prov fram till 10 oktober, tror ni det vore möjligt för oss att fixa det inom den tiden? jag skulle så gärna slippa vänta hela vintern :/ men är osäker på om det inte är för snart..!

Det ska finnas 2 domare här jag bor. Kan jag kontakta dem innan jag anmäler alltså?

I lördags gick hon ett trafikeftersök, 10h och 4 km innan de gick ner i en sjö.
I dag har hon följt en mård i nästan 10km. Vet inte hur mycket av sträckan den va i träden.
Så näsan e det definitivt inget fel på!
Ska lägga några spår i helgen som korsa
korsar där jag vet att viltet går om nätterna bara för å lära mig hennes kroppspråk. Men hoppas ju blodet ska funka å motivera henne att följa det konstlade spåret.

Jag har ju så dåliga nerver bara å blir tom nervös för saker som hunden inte ens kan bli kuggad på

Tack för era svar. Det låter inte som att man behöver träna så mycket som jag trodde innan man går anlagsspåret. Min hund förstår ju grejen och tycker om det, dock har vi inte gått 600 m och dessvärre har jag inte haft något klöv på sistonde utan har lagt med enbart blod, så jag vet inte hur hon reagerar på klöven nu, hon apporterar fåglar så tror inte en klöv vore något konstigt, hon brukar eg. inte vara så intresserad av det som ligger vid spårslutet utan vill hellst leta upp nytt spår.

Jag underskattar hundars nos väldigt mycket det känner jag själv, det är så lätt att bara jämföra med sig själv ;) så jag kanske ska ge mig på ett 300 m spår direkt imorgon och se hur det går då :D Jag måste även våga lita mer på henne, blir så nervös direkt när hon avviker lite fel från spåret..

Jag såg att min avdelning tyvärr bara har rörligt prov fram till 10 oktober, tror ni det vore möjligt för oss att fixa det inom den tiden? jag skulle så gärna slippa vänta hela vintern :/ men är osäker på om det inte är för snart..!
Skaffa en klöv först. Du ska ju ha bloduppehåll också, och för min del vill jag hellre att hunden iaf har chansen att följa klövdoften istället för människodoften.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka