Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En fråga till er som har kommit lite längre: hur har ni övat skotten?
Inte tränat alls, mina hundar är vana vid skott sen ung ålder och har hög förväntan när det smäller.
Vänj honom vid skott utanför spåret först. Det är ju dumt om han reagerar negativt och kopplar det med spåret. Ett enkelt sätt att börja träna skott är att leta upp en skjutbana och börja promenera där.
Jag tror du gör det på tok för enkelt. 120 meter är för mig ett valpspår, jag kanske kör 50 meters spår första gången och kollar så att hunden inte blir rädd eller konfunderad, sen ökar jag stadigt. Vinkel kör jag en svag nästan direkt och bygger sen på.Skrev i fel gamla tråd jag så kopierar därifrån
Jag är hyfsat nybörjare har lagt några spår det senaste året men har bestämt mig för att satsa på det mer nu och gå anlagsklass.
Vi har gått 4 spår, 3 väldigt korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det
Nästa gång ska jag försöka lägga i något enklare terräng men med vinkel. Är nyfiken på hur många & långa spår ni körde innan ni gick anlagsklassen? Skulle gärna vilja gå redan i höst/innan vintern men det kanske är orealistiskt? jag har en cocker spaniel som har ordentlig näsa för spår och stort intresse
Skrev i fel gamla tråd jag så kopierar därifrån
Jag är hyfsat nybörjare har lagt några spår det senaste året men har bestämt mig för att satsa på det mer nu och gå anlagsklass.
Vi har gått 4 spår, 3 väldigt korta ganska raka på ca 20-40-50 m. Idag ökade jag upp det till ca 120 m i svårare terräng (nivåskillnader, högt ris, rishögar etc), hon tappade bort sig några gånger men kom sen på spåret efter lite hjälp från mig och hittade till slutet. Tycker det gick skapligt bra med tanke på att hon själv hittade tillbaka till spåret en gång när jag själv tappade bort det
Nästa gång ska jag försöka lägga i något enklare terräng men med vinkel. Är nyfiken på hur många & långa spår ni körde innan ni gick anlagsklassen? Skulle gärna vilja gå redan i höst/innan vintern men det kanske är orealistiskt? jag har en cocker spaniel som har ordentlig näsa för spår och stort intresse
Jag har eurasierVad har ni för raser?
Vi har en Pinscher som vi testade spåra med igår för första gången, det lär vi göra igen.
@AraSlei varför kan Ladda inte få championat?
Apropå snart. Har anmält till anlagsprovet nu!!
Apropå snart. Har anmält till anlagsprovet nu!!
Har inte fått något datum ännu! De jagade visst i helgen, så viltspårsansvarige skulle kolla upp och återkommaWoho! Håller tummarna. När blir det av?
Skaffa en klöv först. Du ska ju ha bloduppehåll också, och för min del vill jag hellre att hunden iaf har chansen att följa klövdoften istället för människodoften.Tack för era svar. Det låter inte som att man behöver träna så mycket som jag trodde innan man går anlagsspåret. Min hund förstår ju grejen och tycker om det, dock har vi inte gått 600 m och dessvärre har jag inte haft något klöv på sistonde utan har lagt med enbart blod, så jag vet inte hur hon reagerar på klöven nu, hon apporterar fåglar så tror inte en klöv vore något konstigt, hon brukar eg. inte vara så intresserad av det som ligger vid spårslutet utan vill hellst leta upp nytt spår.
Jag underskattar hundars nos väldigt mycket det känner jag själv, det är så lätt att bara jämföra med sig själv så jag kanske ska ge mig på ett 300 m spår direkt imorgon och se hur det går då Jag måste även våga lita mer på henne, blir så nervös direkt när hon avviker lite fel från spåret..
Jag såg att min avdelning tyvärr bara har rörligt prov fram till 10 oktober, tror ni det vore möjligt för oss att fixa det inom den tiden? jag skulle så gärna slippa vänta hela vintern :/ men är osäker på om det inte är för snart..!