Viltspårstråden 2015

Här kontaktade man viltspårsansvarig i klubben, och betalade in på klubbens pg. 300 kr. Sen har jag fått en domare som kommer kontakta mig om tid och plats.
Jag är nervös redan.
Men för någon vecka sedan gick vi ett typ anlagsprovs-spår lagt av en person som inte lagt spår åt honom tidigare och utan snitslar. När hon trodde att vi var helt vilse var vovve framme vid klöven. Så jag borde bara lita på honom :p
Däremot vet jag inte om jag fixar att läsa om han slår in på korsande vilt?! Hur simulerar jag ett sådant spår?

Jag som bor i Stockholm har kontaktat domare direkt via telefon eller mail. En eller två gånger har jag blivit ombedd att kontakta ansvarig i klubben för att få en anmälningsblankett och kontonummer men för de flesta andra har jag bara tagit med pengarna och hundens stamtavla vid provtillfället. Så verkar vara olika från domare till domare samt klubb till klubb hur man bokar prov.

Skaffa en klöv först. Du ska ju ha bloduppehåll också, och för min del vill jag hellre att hunden iaf har chansen att följa klövdoften istället för människodoften.

Idag fick jag äntligen tag på 2 klövar :D Så nu har jag varit ute och lagt ett spår, på 480 m med 3 vinklar och ett bloduppehåll, tänkte låta det ligga i 2 h, sen får vi se hur det går :up:. Jag använde ca 2 dl blod till detta men har lite svårt att droppa det jämnt så det blir lite mer på vissa ställen och på vissa blir det små uppehåll.

... men har lite svårt att droppa det jämnt så det blir lite mer på vissa ställen och på vissa blir det små uppehåll.

Apropå det!
Vad använder ni här i tråden när ni ska droppa?
Jag använder i dagsläget en vanlig 0,5 literspetflaska som jag gjort ett litet hål i korken på. Men det är svårt att få ett bra flöde.
Förstår ju att djuren vid riktiga eftersök inte droppar exakt 1 droppe vartannat steg men ett hyfsat flöde vore ju trevligt om jag kunde få till :angel:

Apropå det!
Jag använder i dagsläget en vanlig 0,5 literspetflaska som jag gjort ett litet hål i korken på. Men det är svårt att få ett bra flöde.
Förstår ju att djuren vid riktiga eftersök inte droppar exakt 1 droppe vartannat steg men ett hyfsat flöde vore ju trevligt om jag kunde få till :angel:
Jag använder en sprayflaska. :)

Apropå det!

Jag använder också en liten petflaska men den har en drickkork på så det blir inte så söligt.
866095-origpic-5799a7.jpg
Dock svårt att få det riktigt riktigt jämt, lätt att det bli lite för mycket ibland om man råkar trycka för hårt.

@bollen__ Sprayflaska lät ju smidigt, men får du gå och böja dig hela spåret då? eller sprutar du så det hamnar i ett brett spår?

Idag fick jag äntligen tag på 2 klövar :D Så nu har jag varit ute och lagt ett spår, på 480 m med 3 vinklar och ett bloduppehåll, tänkte låta det ligga i 2 h, sen får vi se hur det går :up:. Jag använde ca 2 dl blod till detta men har lite svårt att droppa det jämnt så det blir lite mer på vissa ställen och på vissa blir det små uppehåll.

Spåret gick hon galant :banana:Det blev 3 h liggtid istället, jag la det på 9 minuter och hon gick det på 6 min. Gjorde inga avstick och gick inte förbi klöven. Vad tror ni om tempot ca 500 m på 6 min?

Är lite peppad på att anmäla henne nu eftersom det bara är 100 m skillnad :) och ytterligare en vinkel, frågan är ju dock om det blir skillnad när någon annan lägger spåret men jag har tyvärr inte möjlighet att testa henne på det.

Spåret gick hon galant :banana:Det blev 3 h liggtid istället, jag la det på 9 minuter och hon gick det på 6 min. Gjorde inga avstick och gick inte förbi klöven. Vad tror ni om tempot ca 500 m på 6 min?

Är lite peppad på att anmäla henne nu eftersom det bara är 100 m skillnad :) och ytterligare en vinkel, frågan är ju dock om det blir skillnad när någon annan lägger spåret men jag har tyvärr inte möjlighet att testa henne på det.
Tempot är alldeles för högt. Enligt reglerna: "Hunden ska arbeta i ett lugnt och för eftersök lämpligt tempo.".

Tänk att en gubbe med käpp ska kunna följa med dig, det är tempot du ska ha.

Jag använder också en liten petflaska men den har en drickkork på så det blir inte så söligt.
866095-origpic-5799a7.jpg
Dock svårt att få det riktigt riktigt jämt, lätt att det bli lite för mycket ibland om man råkar trycka för hårt.

@bollen__ Sprayflaska lät ju smidigt, men får du gå och böja dig hela spåret då? eller sprutar du så det hamnar i ett brett spår?

Nej, man kan ju ställa sprayningen så det blir en "stråle" typ. Så gör jag bara ett kort snabbt tryck typ :) Blodar inte jättemkt överlag men eftersom det blir mindre sölande också så räcker blodet längre :)
Sen är jag sjukt kräsmagad så jag fixar inte sölandet :angel:

Ååå det här är ett inlägg som passar mig. Älskar viltspår och eftersök och hittade dom här inläggen så nu kan jag skriva av mig här jag och sambon har en bayerskviltspårhund som vi spårar och tävlar med han har gått anlag är viltspår champion och elit (jakt) viltspårchampion i både Sverige och Norge. Så vi tränar och kör på. Skit kul sen har vi förhoppningsvis en ny hund på väg som kommer hem till oss om en månad.

Lagom tempo för ett anlagsprov är ca 15 min.

Tack för input :) vi gick alltså mer än dubbelt så fort än vi borde :/ nu hade jag lagt det en hel del på små skogsstigar där det var mycket lätt att gå, antar att svårare terräng ju hade tagit ner hennes tempo. Är i valet & kvalet om jag ska anmäla oss eller inte, skulle hinna lägga 1 eller 2 till spår innan.

Nej, man kan ju ställa sprayningen så det blir en "stråle" typ. Så gör jag bara ett kort snabbt tryck typ :) Blodar inte jättemkt överlag men eftersom det blir mindre sölande också så räcker blodet längre :)
Sen är jag sjukt kräsmagad så jag fixar inte sölandet :angel:

Låter som väldigt bra, ska se mig om efter en sprayflaska :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka