Ja, så brukar jag göra. De dömer för någon klubb och då betalar jag till den klubben och en slant till domaren. Tror det brukar kosta 300 totalt.Det ska finnas 2 domare här jag bor. Kan jag kontakta dem innan jag anmäler alltså?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, så brukar jag göra. De dömer för någon klubb och då betalar jag till den klubben och en slant till domaren. Tror det brukar kosta 300 totalt.Det ska finnas 2 domare här jag bor. Kan jag kontakta dem innan jag anmäler alltså?
Skaffa en klöv först. Du ska ju ha bloduppehåll också, och för min del vill jag hellre att hunden iaf har chansen att följa klövdoften istället för människodoften.
... men har lite svårt att droppa det jämnt så det blir lite mer på vissa ställen och på vissa blir det små uppehåll.
Jag använder en sprayflaska.Apropå det!
Vad använder ni här i tråden när ni ska droppa?
Jag använder i dagsläget en vanlig 0,5 literspetflaska som jag gjort ett litet hål i korken på. Men det är svårt att få ett bra flöde.
Förstår ju att djuren vid riktiga eftersök inte droppar exakt 1 droppe vartannat steg men ett hyfsat flöde vore ju trevligt om jag kunde få till
Jag använder en sprayflaska.
Det blir ju mer spray än droppar. Men har inte märkt att mina hundar spårar annorlunda än m flaska m hål i korken, och jag tycker det är smidigare med sprayflaska, då slipper jag en massa sölHur ställer du in den för att få droppar?
Apropå det!
Vad använder ni här i tråden när ni ska droppa?
Jag använder i dagsläget en vanlig 0,5 literspetflaska som jag gjort ett litet hål i korken på. Men det är svårt att få ett bra flöde.
Förstår ju att djuren vid riktiga eftersök inte droppar exakt 1 droppe vartannat steg men ett hyfsat flöde vore ju trevligt om jag kunde få till
Idag fick jag äntligen tag på 2 klövar Så nu har jag varit ute och lagt ett spår, på 480 m med 3 vinklar och ett bloduppehåll, tänkte låta det ligga i 2 h, sen får vi se hur det går . Jag använde ca 2 dl blod till detta men har lite svårt att droppa det jämnt så det blir lite mer på vissa ställen och på vissa blir det små uppehåll.
Tempot är alldeles för högt. Enligt reglerna: "Hunden ska arbeta i ett lugnt och för eftersök lämpligt tempo.".Spåret gick hon galant Det blev 3 h liggtid istället, jag la det på 9 minuter och hon gick det på 6 min. Gjorde inga avstick och gick inte förbi klöven. Vad tror ni om tempot ca 500 m på 6 min?
Är lite peppad på att anmäla henne nu eftersom det bara är 100 m skillnad och ytterligare en vinkel, frågan är ju dock om det blir skillnad när någon annan lägger spåret men jag har tyvärr inte möjlighet att testa henne på det.
Tänk att en gubbe med käpp ska kunna följa med dig, det är tempot du ska ha.Spåret gick hon galant Det blev 3 h liggtid istället, jag la det på 9 minuter och hon gick det på 6 min. Gjorde inga avstick och gick inte förbi klöven. Vad tror ni om tempot ca 500 m på 6 min?
Är lite peppad på att anmäla henne nu eftersom det bara är 100 m skillnad och ytterligare en vinkel, frågan är ju dock om det blir skillnad när någon annan lägger spåret men jag har tyvärr inte möjlighet att testa henne på det.
Jag använder också en liten petflaska men den har en drickkork på så det blir inte så söligt.Dock svårt att få det riktigt riktigt jämt, lätt att det bli lite för mycket ibland om man råkar trycka för hårt.
@bollen__ Sprayflaska lät ju smidigt, men får du gå och böja dig hela spåret då? eller sprutar du så det hamnar i ett brett spår?
Tempot är alldeles för högt. Enligt reglerna: "Hunden ska arbeta i ett lugnt och för eftersök lämpligt tempo.".
Lagom tempo för ett anlagsprov är ca 15 min.
Nej, man kan ju ställa sprayningen så det blir en "stråle" typ. Så gör jag bara ett kort snabbt tryck typ Blodar inte jättemkt överlag men eftersom det blir mindre sölande också så räcker blodet längre
Sen är jag sjukt kräsmagad så jag fixar inte sölandet
Anlagsprovet idag!