Viltspårstråden 2015

Hur hade ni tänkt kring en nybörjarhund som blir jättelåg och orolig av blod? Är det vanligt att dom blir nervösa i början tills dom fattar grejjen?

Valpen gick sitt andra viltspår idag och precis som första gången så kröp hon genom i stort sett hela (korta) spåret med svansen mellan benen. I början ville hon vända och gå hem men när jag peppade ordentligt så vågade hon gå när jag gick jämsides...
I övrigt en nyfiken och glad hund, så här nervig brukar hon aldrig vara.

Vad kan man göra? Är det bara att nöta med korta spår och något jättekul i slutet så hon förknippar blodet med något kul? Hälla blod i maten så hon vänjer sig? Satsa på personspår i början och börja med viltspår när hon är säker på sin uppgift? Är inte bara hunden som är nybörjare :angel:
Hur gammal är hunden?

Det är inte så himla konstigt att den tycker det är läskigt, du simulerar ju ett skadat djur och det är inte så många valpar som har mod nog att möta vilt öht.
Jag hade nog bara väntat en månad och sett om hunden mognar.

@Malibu_Stacy visst brukar du träna utan blod? Domaren i fredags sa att hon tyckte att han var lite osäkrare på bloduppehållen. Nu sa ju visserligen domaren idag att det inte märktes på hunden när det var bloduppehåll. Men jag tränar ju alltid med blod och det slog mig att jag nog hade läst att du brukar köra utan. Det kanske är något jag också borde göra :)

@Malibu_Stacy visst brukar du träna utan blod? Domaren i fredags sa att hon tyckte att han var lite osäkrare på bloduppehållen. Nu sa ju visserligen domaren idag att det inte märktes på hunden när det var bloduppehåll. Men jag tränar ju alltid med blod och det slog mig att jag nog hade läst att du brukar köra utan. Det kanske är något jag också borde göra :)

Tidigare körde jag alltid med upptinat fryst blod som jag blandade ut med vatten. Sen gick jag över till blodpulver och nu kör jag sällan med blod mest för att jag typ aldrig har någon tom flaska hemma ;) Märker ingen skillnad på mina hundar oavsett blod eller ej.

Hur gammal är hunden?

Det är inte så himla konstigt att den tycker det är läskigt, du simulerar ju ett skadat djur och det är inte så många valpar som har mod nog att möta vilt öht.
Jag hade nog bara väntat en månad och sett om hunden mognar.

Hon är strax över 5 månader. Det verkar rimligt det du skriver, får kanske helt enkelt ge henne mer tid!

Nu maste jag fraga.. Har blivit sa himla sugen pa att prova pa att spara med min hund, hon alskar att anvanda nasan sa tror att det hade passat henne som handen i hansken.
Vi bor i Australien och an sa lange har jag inte hittat klubbar, kurser eller tranare som tranar sparning.. Kanske det inte ar sa poppis har, vi har ju inte skog som man kan promenera "off-road" i direkt och jakt ar inte jattepoppis. Iallafall inte dar jag bor. Sa skulle bli valdigt tacksam om nagon kunde ge tips pa youtube clips, bocker, artiklar, websidor m.m om hur man kan borja att trana sjalv. Har kollat lite pa youtube, men det ar svart att hitta videos av bra kvalitet tycker jag.. TackTack :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30