Viltspårstråden 2015

Precis! Speciellt i öppenklassen med återgång och snäva vinklar får det inte går för fort då är det lätt att de missar.

Ja, helt klart!
Jag får se om jag bryr mig om att starta öppenklass med honom, kanske till våren.. Det är väl bra att få en etta, men eftersom de inte kan ta championatet är motivationen sådär :p

Hej alla spårare,
jag är sugen på att prova med min hund och undrar om ni kan hjälpa mig med några undringar?
Min jycke är en airedale och ska naturligtvis inte användas i jakt men han kommer från finska bruksgener och har (såvitt en novis) kan bedöma ett starkt spår- och jaktintresse.

Kan man genom att träna viltspår regelbundet (ett par ggr i veckan, tänker jag mig) tillfredsställa hans jaktintresse så att han intresserar sig mindre när det inte passar så bra? Är det kanske tvärtom, att man uppmuntrar honom?

Varför används en särskild spårsele?

Kan man börja med blod utan att han har erfarenhet av spår (vi har tränat personsök och korta godisspår på egen hand, inte mer) och skulle i så fall tuppblod fungera? Vi nackar då och då så det är ju lätt att få tag i. Han har precis lärt sig att hönorna är familj och jagar dem inte. Kan man genom att använda deras blod sabba det?

Många frågor. Hoppas ok! Jag har läst på olika sidor men inte hittat svar på just dessa frågor.

Hej alla spårare,
jag är sugen på att prova med min hund och undrar om ni kan hjälpa mig med några undringar?
Min jycke är en airedale och ska naturligtvis inte användas i jakt men han kommer från finska bruksgener och har (såvitt en novis) kan bedöma ett starkt spår- och jaktintresse.

Kan man genom att träna viltspår regelbundet (ett par ggr i veckan, tänker jag mig) tillfredsställa hans jaktintresse så att han intresserar sig mindre när det inte passar så bra? Är det kanske tvärtom, att man uppmuntrar honom?

Varför används en särskild spårsele?

Kan man börja med blod utan att han har erfarenhet av spår (vi har tränat personsök och korta godisspår på egen hand, inte mer) och skulle i så fall tuppblod fungera? Vi nackar då och då så det är ju lätt att få tag i. Han har precis lärt sig att hönorna är familj och jagar dem inte. Kan man genom att använda deras blod sabba det?

Många frågor. Hoppas ok! Jag har läst på olika sidor men inte hittat svar på just dessa frågor.

Jag tror att det där är delvis lite individuellt, en del upplever att hundarna blir mer sansade kring vilt om de får spåra regelbundet, andra att man snarare tänder hunden mera på vilt.
Jag spårar en del med våra jakthundar när det inte är säsong, och tycker nog inte att det gör någon större skillnad för viltintresset (som är högt oavsett) men det gör dem generellt mer tillfreds och är enklare att påverka tack vare det :)

En spårsele används som ett tydligt arbetstecken, dvs att hunden förstår att det är spår som gäller. En del föredrar y-sele, andra nome-sele och en del spårar helst i halsband, så där gör man vad som passar hunden bäst :)

Ja, du kan använda blod utan problem, det brukar tända dem lite extra. Tuppblod går säkert fint att spåra med, men annars är det enkelt att köpa nötblod i de flesta mataffärer. Det brukar finnas i charken :)
Du kan även spåra med bara en klöv om du vill, eller dra en bit skinn.

Stort tack, @AraSlei !!!

Jag hade ingen aning om att man kan köpa blod. När det gäller jaktlusten får jag chansa, jag tänker nog att all träning stärker vår relation och kanske underlättar på så sätt. Hoppas jag :)

Stort tack, @AraSlei !!!

Jag hade ingen aning om att man kan köpa blod. När det gäller jaktlusten får jag chansa, jag tänker nog att all träning stärker vår relation och kanske underlättar på så sätt. Hoppas jag :)

Så lite så!
Det hade inte jag heller innan jag började med viltspår :D Vi hämtade alltid i dunk hos viltslaktaren innan, men det är smidigare att köpa i affär.

Tänk på att du måste ha markägarens tillåtelse för att lägga blodspår.

Ja, precis :) Du kan ju träna på att styra jaktintresset genom att lägga spår över viltstigar där det går mycket vilt t ex, och på så sätt uppmana honom att arbeta vidare med spåret i stället för att ta (de förmodligen mer intressanta) viltspåren. Det är en bra störning när hunden har förstått vad spårarbetet går ut på :)

Så lite så!
Det hade inte jag heller innan jag började med viltspår :D Vi hämtade alltid i dunk hos viltslaktaren innan, men det är smidigare att köpa i affär.

Tänk på att du måste ha markägarens tillåtelse för att lägga blodspår.

Ja, precis :) Du kan ju träna på att styra jaktintresset genom att lägga spår över viltstigar där det går mycket vilt t ex, och på så sätt uppmana honom att arbeta vidare med spåret i stället för att ta (de förmodligen mer intressanta) viltspåren. Det är en bra störning när hunden har förstått vad spårarbetet går ut på :)

Herregud så lite jag vet. Det där med markägare hade jag heller ingen aning om:angel: Vi har lite egen skog men idag tittade jag ut en plats på grannens mark som såg lämplig ut:o

Smart med viltstigar. Jag vet var de går i vår skog. :up:

Herregud så lite jag vet. Det där med markägare hade jag heller ingen aning om:angel: Vi har lite egen skog men idag tittade jag ut en plats på grannens mark som såg lämplig ut:o

Smart med viltstigar. Jag vet var de går i vår skog. :up:

Haha, det brukar aldrig vara några problem men det är ju bäst att fråga :) Du behöver markägarens tillstånd eftersom blod kan vara kontaminerat med någon sjukdom från slaktdjuren, dvs en smittorisk. Typ nåt sånt :p

Bra :up: Det tycker jag har varit en bra störning, särskilt för mina som är bra mycket mer intresserade av färska spår från levande vilt än av lukten från matte, tinat blod och en gammal klöv :D

Nu har min hund gått sitt första blodspår. Jag utgick från en traktorstig som går rätt in i vår skog, markerade en startpunkt och snitslade en bana som gick som ett u in i skogen och ut längre fram på stigen.
Jag skulle gissa att spåret var 50-75 meter långt. Terrängen är gles blandskog, enar och mossbeklädda bergknallar. Det blev tuppblod eftersom ingen av affärerna här hade blod och jag spårade med hjälp av en trasa som jag ömsom drog och ömsom kramade ur. På slutet la jag en älskad och sparsamt använd pipleksak.

Jag lät spåret ligga i två timmar och gick sen ut med dotter och hund som var lika överentusiastisk som vanligt. Vi bytte sele och visade honom var spåret startade. Jag vet inte om jag nånsin blivit så förvånad som jag blev över hans reaktion.

Helt lugnt satte han nosen i backen och följde det prickfritt från början till slut. Han tappade det en gång och då blev jag rädd att han skulle förlora koncentrationen men han tog upp det igen utan svårighet.
Det som förvånade mig mest var hans lugn. Han bara satte nosen i backen vid starten och gjorde det han skulle i lagom promenadtakt för mig bak i linan. Det var så märkligt och mäktigt att se hur han varken var övertaggad eller uttråkad (som är ganska vanliga sinnestillstånd för honom). Det var något nytt som kom över honom som jag aldrig sett förut.
Jag vet inte om jag lyckats formulera hur jag menar men det var en fantastiskt upplevelse. Han somnade nästan i hallen och jag sitter och letar efter riktigta grejer och kurser. Shit vilken grej! Vilket djur!

Nytt år & äntligen barmark (för en vecka iaf) = börja träna inför öppen klass. Hur brukar ni börja träningen inför öppen klass? Tänker på liggtid, längd, vinklar osv :)

Nytt år & äntligen barmark (för en vecka iaf) = börja träna inför öppen klass. Hur brukar ni börja träningen inför öppen klass? Tänker på liggtid, längd, vinklar osv :)

Jag delade upp spåret en del när jag gjorde det med min tik :)
Först kartlade jag våra svårigheter:
- När börjar hon tycka att liggtiden blir svår?
- Hur arbetar hon i oblodade vinklar? Är hon säker på dem så jag kan börja med vinkel i återgång?
- Hur långa kan spåren vara innan hon börjar tycka det är svårt att koncentrera sig?
- Hur reagerar hon på skott?

och sedan lade jag upp träningen utefter det. Försökte att stämma av så att det inte blev för många svårigheter i ett och samma spår, samt att hellre lägga två-tre korta, likartade spår med saker jag vill punktträna (vinkel i återgång t ex) så att hon fick lägga koncentrationen på svårigheten och sedan få belöningen snart därefter.

Ex på upplägg i början:
- Liggtid 10h
- Längd 200m
- 2 vinklar, en blodad och en till hälften oblodad
- Belöningen ca 15m efter den halvblodade vinkeln

Sedan gör jag det gradvis svårare, så när hunden fixar oblodade vinklar med 24h liggtid backar jag och lägger t ex vinkel i återgång med 12h liggtid. Har hunden ett bra ringningsarbete brukar inte återgångarna vara några problem.

Det är ganska nyttigt att lägga helt oblodade spår emellanåt också, så får hunden skärpa upp sig lite extra.

Det är ganska nyttigt att lägga helt oblodade spår emellanåt också, så får hunden skärpa upp sig lite extra.
Jag brukar oftast köra oblodade spår, tycker det är så drälligt med blodet och har inte märkt någon skillnad faktiskt i hur hunden spårat sedan. Men vi har inte kommit så långt i spårandet att vi haft så långa liggtider, har väl varit ca fyra timmar som mest. Det kanske gör större skillnad vid längre liggtid?

Jag brukar oftast köra oblodade spår, tycker det är så drälligt med blodet och har inte märkt någon skillnad faktiskt i hur hunden spårat sedan. Men vi har inte kommit så långt i spårandet att vi haft så långa liggtider, har väl varit ca fyra timmar som mest. Det kanske gör större skillnad vid längre liggtid?
Ja, jag tycker nog att det gör skillnad :) Det är ju ytterligare en komponent som förstärker när du har blod, vilket jag upplever blir ganska stor skillnad vid typ 24-30h liggtid.

Å andra sidan, när min pappa skulle hjälpa mig att lägga ett anlagsspår till vår yngsta så glömde han klöven helt :laugh: Han blodade bara, och kom på först efter typ halva spåret att klöven fortfarande ligger i hinken. Så hans bloduppehållssträcka var även utan klöv. Men det gick ju bra det också, även om det blev en tydlig skillnad på intensiteten i spåret när klöven kom med ;)

Ja, jag tycker nog att det gör skillnad :) Det är ju ytterligare en komponent som förstärker när du har blod, vilket jag upplever blir ganska stor skillnad vid typ 24-30h liggtid.

Å andra sidan, när min pappa skulle hjälpa mig att lägga ett anlagsspår till vår yngsta så glömde han klöven helt :laugh: Han blodade bara, och kom på först efter typ halva spåret att klöven fortfarande ligger i hinken. Så hans bloduppehållssträcka var även utan klöv. Men det gick ju bra det också, även om det blev en tydlig skillnad på intensiteten i spåret när klöven kom med ;)
Haha, oops!

Jag delade upp spåret en del när jag gjorde det med min tik :)
Först kartlade jag våra svårigheter:
- När börjar hon tycka att liggtiden blir svår?
- Hur arbetar hon i oblodade vinklar? Är hon säker på dem så jag kan börja med vinkel i återgång?
- Hur långa kan spåren vara innan hon börjar tycka det är svårt att koncentrera sig?
- Hur reagerar hon på skott?

och sedan lade jag upp träningen utefter det. Försökte att stämma av så att det inte blev för många svårigheter i ett och samma spår, samt att hellre lägga två-tre korta, likartade spår med saker jag vill punktträna (vinkel i återgång t ex) så att hon fick lägga koncentrationen på svårigheten och sedan få belöningen snart därefter.

Ex på upplägg i början:
- Liggtid 10h
- Längd 200m
- 2 vinklar, en blodad och en till hälften oblodad
- Belöningen ca 15m efter den halvblodade vinkeln

Sedan gör jag det gradvis svårare, så när hunden fixar oblodade vinklar med 24h liggtid backar jag och lägger t ex vinkel i återgång med 12h liggtid. Har hunden ett bra ringningsarbete brukar inte återgångarna vara några problem.

Låter som ett bra upplägg :) jag tycker det är svårt att lägga upp träningen så får ha detta som en liten lathund :up:

Min tanke är att börja lägga nattgamla spår men korta och med färre svårigheter. Jag hoppas det kan funka. Var ute i em. och la ett 100 m långt spår med 2 vinklar och utan bloduppehåll, tyvärr kommer det får ligga hela 20 h :nailbiting: innan vi kan gå det så därför försökte jag göra det hyfsat enkelt. Blev ju längre tid men hälften så långt som du skrev såg jag. Hon har tidigare gått ett nattgammalt spår.

Hur länge har ni tränat innan ni gått öppen klass?
Tanken är att (lite beroende på ev snö.) lägga 1 spår runt varannan vecka, vi har ett ordinarie inplanerat i mitten på maj. Är detta realistiskt eller helt åt väggarna? (jag är oerfaren vad gäller spår som märks men ar en väldigt spårglad hund) :)

Uppdaterar lite, ovannämnda spåret gick galant. Idag gick vi ett till, inga svåra vinklar däremot liggtid på 22 h och i ett mycket mycket vilttätt område, på det hade det regnat mycket under natten och när jag la det, vi missade spårupptaget men det var nog lite mitt fel annars gick det bra efter det. Nästa gång ska jag öka längden och lägga till bloduppehåll och någon vinkel :D

Ni som använder snitslar, hur många har ni till ett öppen klasspår på ca 600m? Med hur stort mellanrum snitslar ni? Olika färger för olika moment, typ vinkel och bloduppehåll?

Jag använder oftast bara snitslar i start och mål för att lätt kunna hitta. Jobbigaste som finns är när man kommer till skogen dagen efter och får börja med att leta efter spårstarten i 15 minuter med en supertaggad hund i kopplet :meh:

Senast jag la spår satt jag faktiskt två snitslar mitt i spåret också, ifall vi skulle tappa bort oss (var första gången den hunden fick gå ett öppen spår).

För mig så stör snitslarna för mycket, jag blir påverkad och börjar styra hunden, istället för att låta hunden jobba och reda ut det själv.

Kan uppdatera med att Winzi gick ett godkänt anlagsprov förra hösten, sedan dess har hon fått gå 1-2 viltspår som träning bara (kört mycket bruksspår istället). Men i torsdags så la jag ett riktigt öppen klass spår till henne med 17 timmars liggtid över natten som hon faktiskt gick mycket bättre än vad jag trott. Hon genade helt i återgången och gick aldrig ut, och en liten miss vid en vinkel uppe på ett berg, men annars klockrent.
Hon gick prov dagen efter (första gången med skott!) som hon klarade fint och fick ett 1:a pris.
Hon var lite förvirrad precis vid spårslutet och sprang mot alla möjliga håll innan hon koncentrerade sig och tog sikte på klöven.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023