Viltspårstråden 2015

Jag med :D:D:nailbiting: Med min whippet!

10632578_10152251574900588_4361556492226364807_n.jpg

Har gått några egna spår och två spår för tränare. Så nu hoppas vi på godkänt anlagsprov den 25 september så hon kan få Whippetklubbens trippelpris!

Det gick ju bra, tillslut! :eek::banghead::angel:

Vilja som har spårat som en klocka innan och fått fina lovord av tränaren spårade jättefint första delen av provet. Tills vi stötte på en svampplockande tant i skogen :o
Vilja som hör till ras som jagar med synen undrade direkt vad det var för spännande objekt som rörde sig där bland träden. Hon stod å stirra... å stirra... å stirra... så jag till slut fick fråga domaren vad jag skulle göra. Han sa till mig att bryta henne och leda tillbaka henne till spåret och väl där så spårade hon lika fint som innan.

Jag trodde VERKLIGEN INTE att vi skulle bli godkända då det var hennes sämsta spår ever. Men domaren tyckte att hon spårade så himla fint i början och slutet så han godkände henne ändå men att vi måste träna med störningar om vi ska fortsätta oss uppåt :)

12065503_10153053287130588_4268425058968612343_n.jpg

Härligt grattis :)
Har anmält oss till anlag nu:nailbiting:

Hur vanligt är det att man får diplom/rosett vid viltspår?

Jag har aldrig fått varken rosett eller diplom :( Tror det är vanligare om man går ett ordinarie spår än ett rörligt spår. Jag beställde championatsdiplomet istället när hon blivit champion.

Jag har heller inte fått någon rosett eller diplom :(
Tror det beror på lite vilken klubb domaren tillhör också.. Tror SSRK brukar ha fina rosetter att dela ut :)

Tråkigt att en del inte ger diplom!, det är ju en rolig grej efter att man klarat något. Jag är anmäld hos SSRK så återkommer med ifall jag fick något eller ej! :bump:

Jag har aldrig fått varken rosett eller diplom :( Tror det är vanligare om man går ett ordinarie spår än ett rörligt spår. Jag beställde championatsdiplomet istället när hon blivit champion.
Jag har inte heller fått en enda rosett, och jag är uppe i ganska många prov nu:meh:
Och det där (fula!) diplomet får man ju betala dyra pengar för!

Jag har inte heller fått en enda rosett, och jag är uppe i ganska många prov nu:meh:
Och det där (fula!) diplomet får man ju betala dyra pengar för!

Ja fy sjutton så dyrt det är! Men ville gärna ha något att hänga upp på väggen och eftersom det aldrig blev någon rosett fick det bli championattavlan istället.
Men typ allt med SKK är ju så himla dyrt så blir inte förvånad längre.

Ja fy sjutton så dyrt det är! Men ville gärna ha något att hänga upp på väggen och eftersom det aldrig blev någon rosett fick det bli championattavlan istället.
Men typ allt med SKK är ju så himla dyrt så blir inte förvånad längre.
Jag hänger inte upp dem, tråkigt av mig... Men jag blir så sur på att de sett likadana ut i 100 år som det känns, varför inte förnya diplomen?
Jag är inte ens medlem i SKK längre:D

Jag hänger inte upp dem, tråkigt av mig... Men jag blir så sur på att de sett likadana ut i 100 år som det känns, varför inte förnya diplomen?
Jag är inte ens medlem i SKK längre:D
Hur ser dom ut? Diplomet för Se Uch ser ju inte så roligt ut heller men jag gissar att jag inte kan låta bli att köpa nått av dom när det är min första champion hund :p (om han nu blir det)

Hur ser dom ut? Diplomet för Se Uch ser ju inte så roligt ut heller men jag gissar att jag inte kan låta bli att köpa nått av dom när det är min första champion hund :p (om han nu blir det)

De ser exakt likadana ut! Inte ens där orkade de göra en annan design.

Ännu fulare är dock rallylydnadsdiplomen (som också kostar skjortan). Där har de inte ens möjlighet att centrera hundens namn så har man otur och har en hund med "fel" antal bokstäver blir det helt skevt.

De ser exakt likadana ut! Inte ens där orkade de göra en annan design.

Ännu fulare är dock rallylydnadsdiplomen (som också kostar skjortan). Där har de inte ens möjlighet att centrera hundens namn så har man otur och har en hund med "fel" antal bokstäver blir det helt skevt.
Men nä, fy vad trist!

Vi fixade anlaget för några dagar sen :) hon spårade på 20 min något har jag för mig vilket domaren tyckte var mycket bra :) Skulle få poängen hemskickade så väntar på dem, jag fick tyvärr inget diplom eller annat på plats, hoppas på att det kommer något hem utöver poängen men känns tveksamt, kul dock att bli godkända :):banana:

Vi fixade anlaget för några dagar sen :) hon spårade på 20 min något har jag för mig vilket domaren tyckte var mycket bra :) Skulle få poängen hemskickade så väntar på dem, jag fick tyvärr inget diplom eller annat på plats, hoppas på att det kommer något hem utöver poängen men känns tveksamt, kul dock att bli godkända :):banana:
Diplom kan du beställa när hunden blivit SeVCH:) protokollet däremot brukar skickas hem.

Jag har en fråga om hur jag ska tänka när det kommer till liggtid. Min ena hund blir gärna väldigt ivrig och har tenderat att släppa spåret för att istället vinda och söka med blicken.

Jag har trott att hon inte orkar koncentrera sig så länge och vi har därför gått väldigt korta spår, men samtidigt har det gjort mig lite förvånad då hon orkar följa "spontana" spår hur länge som helst. Jag har brukat ha en liggtid på ca. 30-45 minuter, men igår lät jag det ligga i 75 minuter. Vilken skillnad det blev! Hon blev betydligt mer noggrann och följde spåret jättefint och koncentrerat. :) Det var först på slutet när hon var riktigt nära som hon blev för ivrig igen.

Jag är nybörjare med spår, men jag gissar att hon distraheras när det luktar för mycket om spåret. Så min fråga är om jag tänker rätt att bör skippa korta liggetider för att få en tydligare spårkärna och att det skulle kunna göra henne mindre lättdistraherad? Bör jag även minska mängden blod? Igår använde jag 1 dl till 100 m spår, vilket jag inbillar mig är rätt mycket.

En annan klurig sak är att hon i slutet av spåret i första hand intresserar sig för blodet och i andra hand för klöven. Tänker jag rätt om jag minskar mängden blod (eller kanske helt tar bort det) i spårslutet för att istället förstärka doften från klöven?

Alla tips mottages tacksamt! :)

@Philosophia

Jag tror att du både kan utöka tiden ganska rejält och även minska blodet :)
1dl till 100m är mycket blod. Till anlagsprovet är det 2dl på 600m, vilket är ganska mycket :p
Otis vindar gärna, och går fort fram i spåret om det är för enkelt.
I dagsläget spårar han bäst när spåret legat 12-15timmar och jag använder ca 0,75dl blod till 500m.

Jag har en fråga om hur jag ska tänka när det kommer till liggtid. Min ena hund blir gärna väldigt ivrig och har tenderat att släppa spåret för att istället vinda och söka med blicken.

Jag har trott att hon inte orkar koncentrera sig så länge och vi har därför gått väldigt korta spår, men samtidigt har det gjort mig lite förvånad då hon orkar följa "spontana" spår hur länge som helst. Jag har brukat ha en liggtid på ca. 30-45 minuter, men igår lät jag det ligga i 75 minuter. Vilken skillnad det blev! Hon blev betydligt mer noggrann och följde spåret jättefint och koncentrerat. :) Det var först på slutet när hon var riktigt nära som hon blev för ivrig igen.

Jag är nybörjare med spår, men jag gissar att hon distraheras när det luktar för mycket om spåret. Så min fråga är om jag tänker rätt att bör skippa korta liggetider för att få en tydligare spårkärna och att det skulle kunna göra henne mindre lättdistraherad? Bör jag även minska mängden blod? Igår använde jag 1 dl till 100 m spår, vilket jag inbillar mig är rätt mycket.

En annan klurig sak är att hon i slutet av spåret i första hand intresserar sig för blodet och i andra hand för klöven. Tänker jag rätt om jag minskar mängden blod (eller kanske helt tar bort det) i spårslutet för att istället förstärka doften från klöven?

Alla tips mottages tacksamt! :)
Du har alldeles för kort liggtid. Jag hade haft 2-3 timmar på en nybörjarhund (valp), det luktar nämligen väldigt mycket.

Du har också rätt i att du har på tok för mycket blod. Jag brukar använda ca 2 dl vattenutblandat för ett spår på 6-800 meter, så det är max 1,5 dl ren blod på ett sånt spår. Använd en gammal sportflaska där du öppnar precis så att det droppar ut små droppar och droppa varannat steg som max.

Och ta gärna bort blodet i slutet och gör blodupphåll så att hunden tränas att följa klöven.

@Philosophia

Jag tror att du både kan utöka tiden ganska rejält och även minska blodet :)
1dl till 100m är mycket blod. Till anlagsprovet är det 2dl på 600m, vilket är ganska mycket :p
Otis vindar gärna, och går fort fram i spåret om det är för enkelt.
I dagsläget spårar han bäst när spåret legat 12-15timmar och jag använder ca 0,75dl blod till 500m.

Du har alldeles för kort liggtid. Jag hade haft 2-3 timmar på en nybörjarhund (valp), det luktar nämligen väldigt mycket.

Du har också rätt i att du har på tok för mycket blod. Jag brukar använda ca 2 dl vattenutblandat för ett spår på 6-800 meter, så det är max 1,5 dl ren blod på ett sånt spår. Använd en gammal sportflaska där du öppnar precis så att det droppar ut små droppar och droppa varannat steg som max.

Och ta gärna bort blodet i slutet och gör blodupphåll så att hunden tränas att följa klöven.

Tusen tack för konstruktiva svar - då ska utöka tiden ordentligt nästa gång och jag ska också testa ett lite längre uppehåll med blod där jag bara drar klöven! :)

Angående mängden blod så har jag inbillat mig att jag har underlättat för henne med mer blod, men jag har kanske istället försvårat det hela. :o Man har ju som människa lite svårt att föreställa sig hundens värld av dofter.

@Philosophia Jag tror du kommer märka stor skillnad på hunden! :)

Viltspår är ju egentligen som en bred kanal med lukter, du har ju dels din egen lukt, klöven, blodet samt all krossad vegetation. Har du då i massor av blod så finns risken att det blir lite överväldigande.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka