Viltspårstråden 2015

Tibialis

Trådstartare
Hittade ingen tråd om viltspår så jag passar på att skapa en!

Är sugen på att ta tag i viltspårandet igen, vi har godkänt anlagsprov och påbörjat öppenklassträningen men jag la ner det mer eller mindre efter att jag fått problem med att hon växlar till färska riktiga viltspår istället.

Har ni några tips på hur man ska få bort växlandet? hur ska jag öka motivationen att stanna i det utlagda spåret :confused: Hon är inte intresserad av skanken, eller att hitta den (för då är ju spårandet slut).

Hittade ingen tråd om viltspår så jag passar på att skapa en!

Är sugen på att ta tag i viltspårandet igen, vi har godkänt anlagsprov och påbörjat öppenklassträningen men jag la ner det mer eller mindre efter att jag fått problem med att hon växlar till färska riktiga viltspår istället.

Har ni några tips på hur man ska få bort växlandet? hur ska jag öka motivationen att stanna i det utlagda spåret :confused: Hon är inte intresserad av skanken, eller att hitta den (för då är ju spårandet slut).

Jag har faktiskt korrigerat mina när de gått över på färska spår. Tagit tag i linan och sagt ett tydligt nej, sedan visat på spåret med handen. Tycker att det har fungerat! I början hade jag svårt att se när min hund växlade, gick några gånger med tränare som såg det direkt och kunde säga när det skedde så nu har jag lärt mig att se på Dahlia när hon byter och kan bryta. Dock aldrig varit ett problem eller så egentligen.

Jag har planer på att lägga ett viltspår för Winzi i veckan då hon spårade så himla fint i början på sommaren så jag är sugen på att gå anlagsprovet med henne.

Angående att din hund inte tycker om klöven så se till att ha flera andra roliga belöningar på slutet. En burk med godis/mat som ni öppnar tillsammans, en leksak som ni börjar leka med eller annat som din hund älskar. Gärna allt på samma gång så hunden verkligen får en tydlig målbild att spåra efter.

Jag har faktiskt korrigerat mina när de gått över på färska spår. Tagit tag i linan och sagt ett tydligt nej, sedan visat på spåret med handen. Tycker att det har fungerat! I början hade jag svårt att se när min hund växlade, gick några gånger med tränare som såg det direkt och kunde säga när det skedde så nu har jag lärt mig att se på Dahlia när hon byter och kan bryta. Dock aldrig varit ett problem eller så egentligen.

Jag har planer på att lägga ett viltspår för Winzi i veckan då hon spårade så himla fint i början på sommaren så jag är sugen på att gå anlagsprovet med henne.

Angående att din hund inte tycker om klöven så se till att ha flera andra roliga belöningar på slutet. En burk med godis/mat som ni öppnar tillsammans, en leksak som ni börjar leka med eller annat som din hund älskar. Gärna allt på samma gång så hunden verkligen får en tydlig målbild att spåra efter.
Tack för svaret :)
Hon är lurig att se när hon växlar, om man inte vet exakt var ursprungsspåret går så kan man hinna gå av det en bit innan man förstår att det är fel. Ska försöka snitsla ordentligare, men inte så synligt, för hon markerar snitslarna om hon ser dom.

Tyvärr har hon börjat bli svårbelönad både i spårarbetet och söket, för övningarna i sig är värda så mycket mer för henne än alla andra belöningar. Fortsätter att testa belöningar och belöningsmetoder för att se om det finns nåt hon kan tänka sig. I söket fungerar det bra med att det är självbelönande, men inte i spåren för där bryr hon sig inte om om hon spårar utlagda spår eller riktiga, alla är jackpot för henne. Går en personspårskurs nu och hoppas få med mig lite verktyg därifrån så jag kan motivera henne att följa utlagda spåret hellre än riktiga.

@Tibialis När det gäller en sån hund du beskriver, som tar mycket egna initiativ och inte riktigt fattar poängen, har jag ett tufft tips. Låt bli att ge ett par mål mat, lägg maten i slutet av ett ganska enkelt spår som hunden då får käka upp. Gör det ett par gånger och ha sedan någon form av annan belöning i slutet. Klöven ska ju vara belöningen, är den inte det är spåret ju klart tråkigt.

Och du kan säga till någon gång när hunden växlar spår, men jag hade velat ha upp spårmotivationen först. Och om hunden inte vill sluta, lägg längre och svårare spår så hunden verkligen får jobba.

Hur mkt har ni tränat innan anlagsprovet?

Min används ju till riktiga eftersök, över 1km inga problem, och lägger jag spår hemma, som tyvärr inte blir så ofta som jag önskar, tar hon +24h spår som värsta barnleken.

Hur vet man att en hund är redo?

Min används ju till riktiga eftersök, över 1km inga problem, och lägger jag spår hemma, som tyvärr inte blir så ofta som jag önskar, tar hon +24h spår som värsta barnleken.

Anlagsprovet är ju en barnlek för en normal hund... ;) Oftast är det föraren som måste lära sig att lita på hunden, vilket man är så illa tvungen att göra när man går riktiga eftersök och att inte göra några andra misstag som att styra hunden, ha för lång spårlina (skyldig, :o men fick låna en kortare) osv Jag gick anlagsprov med min förra året, mest för att få det på papper.

Din hund borde definitivt vara redo!

Båda tjejerna fick varsitt spår idag!
De var riktigt duktiga båda två även om det blev lite trassel vid sista vinkeln för lilltjejen. Vi redde dock ut det tillsammans och efter det var det fint spårande igen ända till klöven.
Dahlia var taggad som tusen på att få gå ett viltspår igen, har bara kört personspår sedan i våras så hon blev överlycklig när hon fattade vad som var på gång!
Hon gillar personspår också, men klöven är verkligen något alldeles extra :D

Din hund är definitivt redo för anlaget, jag hade dock velat träna ett spår med kortare liggtid och mer blod en gång innan. Mest så att hunden inte tycker det är på tok för lätt och börjar pyssla med annat.

Får man ha en lina som är längre men hålla vid 10 meter? Måste man hålla vid 10 meter, får man inte ha typ 12 meter lina ute?
Linan ska vara 10 meter, men du får hålla vid tex 8 meter. Sen har jag iofs aldrig varit med om att domaren skulle mäta linan, men 15 meter känns jättejobbigt att hålla reda på i skogen.

Vi spårar också en del, Ladda har gk anlag och ett 1:a pris i ökl som hon tog när hon var typ 11 månader. Har inte gått fler prov med henne sedan, hon kan ändå inte få championatet så det känns inte som att det spelar någon roll :)
Vi spårar dock en del ändå, det är bra för skallen på henne.

Otis är 7 månader snart, och jag siktar på att gå anlag med honom när han är 9 månader. Han har inte spårat så mycket ännu, 16h liggtid som längst och typ 450m långt med tre vinklar. Han är lite slarvig, spårar i ett högt tempo och med ganska hög nos. Slår en del över spåret.
Tror att jag ska gå lite hårda personspår med honom innan vi går mer i skogen :) Han går mer noga på spåren som legat ett tag, men slarvar mycket på t ex anlagsnivå.

Linan ska vara 10 meter, men du får hålla vid tex 8 meter. Sen har jag iofs aldrig varit med om att domaren skulle mäta linan, men 15 meter känns jättejobbigt att hålla reda på i skogen.
Tack! :) Då får vi införskaffa en ny lina då.. Eller kanske kan klippa den jag har, något bruks spår blir det nog aldrig ändå :)

Din hund är definitivt redo för anlaget, jag hade dock velat träna ett spår med kortare liggtid och mer blod en gång innan. Mest så att hunden inte tycker det är på tok för lätt och börjar pyssla med annat.

Ja kanske får lägga några korta spår med mkt blod bara för å kolla av hennes kroppspråk. Tror inte hon börjar med annat de är i så fall att hon blir åt det ivriga hållet och kanske går för fort.

Godkänt anlagsprov för Winzi idag!
Gick mycket med nosen högt och en hel del färska spår från vilt var det i skogen.
Tror att den höga nosen är en kombination av att hon tycker att det är lätt när spåret är så pass färskt och inte riktigt vet till hundra procent vad hon ska göra ännu.
Har endast gått tre träningsspår med henne innan varav hon inte fattade något vid det första. Idag märkte man tydligt att jag inte gått långa spår då hon vid cirka 300 meter började leta efter klöven och blev lite förvirrad en stund när hon inte hittade den. Men sedan blev det bra och snabbt spårande fram till slutet där skanken låg.
Ska skärpa mig och lägga längre spår hädanefter!

Planen är att starta öppen klass i vår så hinner vi gå några träningsspår tills dess.

Vad har ni för raser? :)
Vi har en Pinscher som vi testade spåra med igår för första gången, det lär vi göra igen. :up:

@AraSlei varför kan Ladda inte få championat?

Vad har ni för raser? :)
Vi har en Pinscher som vi testade spåra med igår för första gången, det lär vi göra igen. :up:

@AraSlei varför kan Ladda inte få championat?

Jag har wachtelhund :)

Ingen wachtelhund kan bli SE VCh, rasklubben har valt att man inte ska kunna ta det championatet helt enkelt. En av anledningarna är att oseriösa uppfödare inte ska kunna "jakt"meritera sina hundar på ett lättare sätt än genom jaktprov :)
Jag tror dock att det kommer öppna upp för ett championat i framtiden, eftersom t ex vorstehklubbens raser kan ta championatet fr om typ i år, även älghundklubben öppnade upp för ett championat för några år sedan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika...
2
Svar
35
· Visningar
2 882
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Ja, frågan ställdes i rubriken. Hunden spårade inte alls igår, regnade när jag la spår men sol när vi spårade. Kan dock vara andra...
Svar
13
· Visningar
4 253
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30