Jarrah

Trådstartare
Nu är det ett tag sedan det skrevs ngt om viltspår här. En del har ju haft/har vinter och snö och inte tränat ngt pga det, men här har vi knappt haft någon snö så träningen är i full gång.

Vi är en liten grupp på 4 personer och 8-9 hundar som träffas ca 1 gg per vecka och tränar, fikar och låter hundarna leka. Både folk och hundar har mycket trevligt och roligt!

Idag har jag och en annan tjej varit ute och lagt 5 spår som vi ska gå imorgon och sedan ska det läggas 3 spår imorgon till de yngre hundarna.
Min valp (snart 9 månader) är snart klar för anlagsprov och min äldre ska gå sitt 3:e öppenklassprov på torsdag så det är genrep med skott imorgon. Jag hoppas att hon är lika duktig som i sina två andra prov (en 1:a och en 1:a m HP), för sitter det så är ju championatet klart.... nervöst.
Båda mina hundar är labradorer som bägge är mkt duktiga på att spåra. Den yngre som är en vild typ i vanliga fall är mkt spårnoga och går sakta och försiktigt i skogen. Den andra som är ganska sävlig i vardagslag blir som en ångvält i skogen och släpar mig över stock och sten med risk för liv och lem om jag inte kör dygnsgamla spår för då är hon lite lugnare. Hon har även gått några "skarpa" eftersök och lyckats bra varje gång.
Bägge fullkomligt älskar att spåra och det går lika bra med bruksspår och träapporter. Den äldre kastar apporterna bakåt så man får dem nästan i huvudet.

Är det några andra som är igång och tränar och ska gå prov snart? Kul att diskutera tips, problem, framgång och motgång med likasinnade.

Sv: Viltspår

Med nära nog meterdjup snö på marken, så blir det inga viltspår lagda här, men om ca en månad så har det nog försvunnit i solbacken på daln, så då blir det lite valpspår :bump: :banana:

Att lägga riktiga spår får vänta ytterligare, tills snön är väck även från skogen ;)

Har dock nära 30 L blod och över 30 älgklövar i frysen, så nog lär det bli en del spårläggande i år bara det blir barbacke. Har ju ett antal prov som ska gås lite längre fram i år :D

Just hemkommen från dagens spårövning.
Öppenklasspåret gick mkt bra även om hon är i ivrigaste laget... Gick säkert och blev så till sig efter skottet att hon pep av iver att få fortsätta.
Lillvovven gick ett anlagsspår fast lagt av mig själv. Hon gick sakta och säkert utan minsta tapp. Duktig!
Nästa vecka ska hon gå ett anlagsspår som någon annan har lagt och sedan går vi prov om det går bra.
Det är så himla roligt! Idag hade vi smörgåstårta till fika och förra vecakn var det princesstårta, så ribban höjs. Mattar ooch hussar ska ha sitt roliga de också...

Jag brukar frysa om dem direkt när jag kommer hem och de hänger med ett bra tag. Rådjursklövar får jag ta ifrån stora hunden för annars tuggar hon sönder dem. Hjort, vildsvin och älg håller bättre. Jag har riktigt stora älgklövar som hon knappt orkar bära, men hon blir extra stolt när hon får en sådan som spårslut.

Det är bara för att hon tuggar på rådjursklövarna de inte håller lika länge eller varför annars?

Ja, precis de tål inte tuggandet av starka labradorkäkar. Hon knäcker sönder rådjursbenen lätt som en plätt.
När det gäller omfrysning är det nog ingen skillnad på de olika typerna.

Låter kul!

Jag har nyss anmält mig och min tax till en viltspårskurs som börjar i slutet av april. Vi har aldrig provat det förr - men han gillar att använda nosen och spårar spontant när vi är ute, så jag hoppas det ska gå bra. Kul ska det i alla fall bli!

Där satt viltspårchampionatet! Världens duktigaste Meya!:love:

dsc01381_1205410950.jpg

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
10 158
Senast: Gruvan
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 881
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 282
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka