Kalaspinglan

Trådstartare
Vi har ju spårtränat lite grand med min ridgebackälskling och med tanke på vilka amatörer vi är allihopa så är han jätteduktig. MEN jag har några funderingar:
- han tappar ibland intresset/fokus ganska snabbt, och kan ibland också vara lite slarvig och gå högt med nosen och inte exakt efter spåret men ändå nå mål utan problem (förstår ni vad jag menar??). Dessutom är han så himla snabb, vill helst bara dra iväg och springa snabbt som attans (och han gör det korrekt, dvs helt efter spåret).

- Hur kan jag göra för att dels få ner nosen på honom (om det nu behövs, jag har tänkt att anlagstesta (heter det så?) honom och eventuellt pröva att tävla lite senare)?
- och hur ska jag göra för att få honom att fokusera hela vägen? och få ner tempot?

Jag har prövat att göra korta korta korta spår, att göra mer avancerade krokiga spår med bloduppehåll, bergsknallar och träsk, jag har prövat att stanna honom med jämna mellanrum för att han inte ska gå för fort.

Någon som har lite kloka och goda råd till mig?

Tjingeling och god kväll!

Sv: Viltspår

Min hund gör likadant och vi är också amatörer. Hon rusar fram, så roligt är det! :) Men då blir hon lite slarvig också.

Vi har fått tipset att lägga godis i spåret. Något mjukt och litet som hon kan svälja snabbt. Och variera godisintervallet i olika spår. Ibland en godis i varje spår, ibland vart tredje osv. Nu sänker hon nosen, går mer koncentrerat och är mer intresserad.

Det blir lätt så när spåren är för enkla. De går med hög näsa och är mycket nonchalanta. Men att börja med svårare spår (längre liggtid) om ni tänker på anlagsklass sen kan bli lite tokigt. Då riskerar du att få en hund som går ÄNNU snabbare på det enkla spåret... Jag brukar säga att AKL gör du bort så snabbt du bara kan, kanske redan efter tre spår eller nått sånt.

Men det man kan testa... Gör saker i spåret. Gör en spårlega. Karva av hår från klöven. Ställ ut en skål med blod. Ja allt som du kan hitta på som han kan leta efter. Då måste han sänka tempot för att hitta skatterna efter spåret! Det kan vara värt att testa...

Sen finns det de som lär hunden att inte dra i linan, men för något sådant har mitt tålamod aldrig räckt till eftersom att det löser sig när man börjar gå öppen klass spår.

Ett tips när du gör anlaget är att du tröttar ut hunden före. Cykla med hunden en sväng.

Min golden var likadan och bara sprang genom spåret men jag cyklade en hel timme med honom innan anlagsprovet och han gick så fint och lugnt och fick till och med Hederspris!

Ps. Det är viktigt att hunden tar det lugnt på provet för det blir minus för varje gång hunden tappar spåret och gör ringning!

Ett litet tips i förbifarten. Jag har spårhalsband på min jycke i stället för sele, för jag upplever att selen tar upp hennes huvud.
Sen lägger jag ju linan mellan henne ben, men hon går så lugnt så att jag drar aldrig i den... Det är ett tjuvknep som många fågelhundsägare tar till, enbart för att när hunden drar iväg så åker huvudet ner, inte upp.

Jag har det mest för att kunna ta av det snabbt vid viltsituation.

//E

Jag tycker faktiskt du har fått lite konstiga svar här.... lägg agodis i spåret och trötta ut hunden före etc... inget jag någonsin skulle göra....

Att hunden inte har nosen i spåret konstant är INGET konstigt. Dels så är RR en ras som spårar så - de vindar uppe i luften ibland för att känna av doftriktning etc. Det gör INGET alls, det är fullständigt normalt och inget en viltspårdomare anmärker på.
Dels så är det så att ju längre tid som ett spår ligger - desto längre ner mot marken sjunker dofterna. Ett spår som är relativt nylagt STINKER för hunden och doften går väldigt högt upp, dessutom så flyter dofterna ut en bit från spåret om det blåser lite etc och det är normalt att hunden inte följer spåret 100%. Det är ju bara du som vet exakt var du lagt spåret, hunden vet det ju inte.
När du låter spåret ligga längre sen när när ni kommit en bit så kommer du märka att hunden följer spåret mer exakt men även då stannar de ofta och vindar lite. Få raser går med nosen tätt intill marken och det är så det ska vara också.

Sen att han tappar intresset - du kanske har gjort för svåra spår som gör att han tappar intresset för att han int eklarar spåret tillräckligt bra/snabbt? Prova att lägga ett rakt spår med mycket blod ca 60-100 m (gärna i typ mossmark) och gå efter ca 1 timme.... tappar han intresset även då?

Kom ihåg att skynda långsamt och vill du ha mer tips osv så får du gärn akomma ut till mig så kan vi träna tillsammans (t ex vaxholmsskogarna) :)

Zoya skrev:
Jag tycker faktiskt du har fått lite konstiga svar här.... lägg agodis i spåret och trötta ut hunden före etc... inget jag någonsin skulle göra....

Ser nu att det handlade om VILTspår vilket jag missade att uppfatta när jag läste tråden första gången (hur det nu gick till), så då håller jag med om att godis i spåret inte är ett särskilt bra tips. ;)

Vi ska prova på viltspår för första gången imorgon, jag och lagotton. Så sen kan jag komma med utmärkta tips :angel: :D.

Jag spårar viltspår med min border collie. När vi började var han inte alls fokuserad i spåret, men jag lovar, det kommer:) Ju fler gånger vi har spårat har han blivit allt nogrannare. Nu klarar han vinklar, spetsar och långa bloduppehåll;) Ska anlagstesta honom snart:)

Om hunden stannar och höjer huvudet är mitt tips att bara vänta ut hunden och vara tyst:)

Tippan skrev:
Det blir lätt så när spåren är för enkla. De går med hög näsa och är mycket nonchalanta. Men att börja med svårare spår (längre liggtid) om ni tänker på anlagsklass sen kan bli lite tokigt. Då riskerar du att få en hund som går ÄNNU snabbare på det enkla spåret... Jag brukar säga att AKL gör du bort så snabbt du bara kan, kanske redan efter tre spår eller nått sånt.

Men det man kan testa... Gör saker i spåret. Gör en spårlega. Karva av hår från klöven. Ställ ut en skål med blod. Ja allt som du kan hitta på som han kan leta efter. Då måste han sänka tempot för att hitta skatterna efter spåret! Det kan vara värt att testa...

Sen finns det de som lär hunden att inte dra i linan, men för något sådant har mitt tålamod aldrig räckt till eftersom att det löser sig när man börjar gå öppen klass spår.

Tack för tipsen! Jag ska testa det där med spårlega! Dock tycker jag att det inte spelar någon roll hur länge spåret legat.. jag har faktiskt prövat att låta det ligga 24 h, och det är likadant då. Däremot så gick vi av misstag in på ett gammalt spår som vi gått ca 5 dagar tidigare - då gick han med nosen helt i backen och gick det klockrent!! :crazy:

lady_vip skrev:
Ett litet tips i förbifarten. Jag har spårhalsband på min jycke i stället för sele, för jag upplever att selen tar upp hennes huvud.
Sen lägger jag ju linan mellan henne ben, men hon går så lugnt så att jag drar aldrig i den... Det är ett tjuvknep som många fågelhundsägare tar till, enbart för att när hunden drar iväg så åker huvudet ner, inte upp.

Jag har det mest för att kunna ta av det snabbt vid viltsituation.

//E

Smart! Kanske något jag ska testa? Vi har en speciell sele och lina just för spår, men det är helt klart värt att testa att lägga linan mellan benen och ha ett halsband istället!!

Zoya skrev:

Att hunden inte har nosen i spåret konstant är INGET konstigt. Dels så är RR en ras som spårar så - de vindar uppe i luften ibland för att känna av doftriktning etc. Det gör INGET alls, det är fullständigt normalt och inget en viltspårdomare anmärker på.
Dels så är det så att ju längre tid som ett spår ligger - desto längre ner mot marken sjunker dofterna. Ett spår som är relativt nylagt STINKER för hunden och doften går väldigt högt upp, dessutom så flyter dofterna ut en bit från spåret om det blåser lite etc och det är normalt att hunden inte följer spåret 100%. Det är ju bara du som vet exakt var du lagt spåret, hunden vet det ju inte.
När du låter spåret ligga längre sen när när ni kommit en bit så kommer du märka att hunden följer spåret mer exakt men även då stannar de ofta och vindar lite. Få raser går med nosen tätt intill marken och det är så det ska vara också.

Sen att han tappar intresset - du kanske har gjort för svåra spår som gör att han tappar intresset för att han int eklarar spåret tillräckligt bra/snabbt? Prova att lägga ett rakt spår med mycket blod ca 60-100 m (gärna i typ mossmark) och gå efter ca 1 timme.... tappar han intresset även då?

Kom ihåg att skynda långsamt och vill du ha mer tips osv så får du gärn akomma ut till mig så kan vi träna tillsammans (t ex vaxholmsskogarna) :)

Ja, jag kommer GÄRNA och tränar med dig!!! Vilken rolig idé! Vi får planera in en helg framöver - jag är ganska obokad men sambon vill säkert följa med och han jobbar ju lite helger här och där. Vi kan väl PM:a om det?

Ja, kanske är det så att det blir lite för svårt.. för precis som du skriver så tappar han inte intresset på samma sätt när det är bara någon timme gammalt och rakt.

Vad "skönt" att läsa om att det är okej att nosen kan vara uppe och vädra ibland. Jag tycker jag har märkt flera RR som spårar på det sättet, men jag har aldrig fått uppfattningen av att det är okej.

Å, jag är riktigt sugen på att komma igång på riktigt med spårträningen nu. Skönt att våren äntligen är här!!!

DreamGodi skrev:
Jag spårar viltspår med min border collie. När vi började var han inte alls fokuserad i spåret, men jag lovar, det kommer:) Ju fler gånger vi har spårat har han blivit allt nogrannare. Nu klarar han vinklar, spetsar och långa bloduppehåll;) Ska anlagstesta honom snart:)

Vad skojj, jag hade ingen aning om att man brukade spåra med dem!

Självklart ger övning färdighet, men jag vill ändå fråga under resans gång så att vi gör det hyffsat rätt från början själva. :)

Anna 87a skrev:
Ett tips när du gör anlaget är att du tröttar ut hunden före. Cykla med hunden en sväng.

Min golden var likadan och bara sprang genom spåret men jag cyklade en hel timme med honom innan anlagsprovet och han gick så fint och lugnt och fick till och med Hederspris!

... jag orkar inte cykla så långt... :smirk:

Kalaspinglan skrev:
Nå, hur gick det? Har du några experttips ännu? *L*
Hm....nej, inga tips.

....men det gick bra!
Lagotton tyckte det var underbart fantastiskt kul, tror hon kan bli riktigt duktig. Alltså, hon var ju duktig nu med, men jag vet ju inte ett smack om hur viltspår ska gå till så nu blir det till att läsa på för egen del ;) .

Jag och precis börjat spåra med min golden, superkul var det! Han var så duktig min prins:love:

Kalaspinglan skrev:
Ja, jag kommer GÄRNA och tränar med dig!!! Vilken rolig idé! Vi får planera in en helg framöver - jag är ganska obokad men sambon vill säkert följa med och han jobbar ju lite helger här och där. Vi kan väl PM:a om det?

Ja, kanske är det så att det blir lite för svårt.. för precis som du skriver så tappar han inte intresset på samma sätt när det är bara någon timme gammalt och rakt.

Vad "skönt" att läsa om att det är okej att nosen kan vara uppe och vädra ibland. Jag tycker jag har märkt flera RR som spårar på det sättet, men jag har aldrig fått uppfattningen av att det är okej.

Å, jag är riktigt sugen på att komma igång på riktigt med spårträningen nu. Skönt att våren äntligen är här!!!

Ja, vi kan ju PM:a om det :)
Just nu löper Etna så deet smartaste är väl att vänta tills det är klart annars blir det ju ännu svårare att få din att bli motiverad till att spåra :smirk:

Ett annat tips: Om han rusar i spåret så kan du bli lite av en bromskloss och försöka bromsa med linan. Man ska aldrig stanna hunden, dels så bryter du hans koncentration och dessutom så är det inte tillåtet när du tävlar. Etna rusade lite ibland förut men bromsade man henne med linan så var det ok sen. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 749
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 223
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur