T

tessan_julia

hej jag och paddy (min hund) har börjat träna lite viltspår och jag undrar om det är nån som vet om det går o träna på vintern ,när det är snö o så??????
//julia och paddy:confused: :d

Sv: viltspår

Det går utmärkt att träna på vintern, men man får vara lite listig så att hunden inte börjar spåra med synen istället för näsan. Man kan skippa blodet och låta hunden gå på annan vittring t ex enbart klöv, en handske eller något annat som hunden gillar. Man kan med fördel låta spåret gå över ytor med mycket trampmärken typ stig eller skogsväg. Har man tillgång till egen mark kan man även utnyttja hagar och ridbanor. Det är bara fantasin som sätter gränser!

Mvh,
Duvan

tack för svaren , då kan jag ju träna viltspår hela vintern !!!:D

Duvan har svarat bra men jag vill bara tillägga att man ska INTE använda blod när det är snö ute eftersom hunden i de flesta fall då endast går på synintrycket (den ser ju spåret). Det är också anledningen till att man inte har viltspårprov under snöperioden.

Men att bara använda klöven funkar ju bra :)

Jag tycker det är jättebra att lägga spår när det är snö eftersom jag väldigt tydligt ser om hunder går och spårar mig eller om den går där jag har dragit klöven. Sen är det lätt att variera sig genom att kankse ta skidorna när spåret läggs,´jag har tillockmed åkt bak på en skoter och dragit klöven på sidan :P :D.
Sen brukade jag gå ut och kolla efter viltspår i snön och sen korsa med mitt spår några gånger eller följa viltet för att sedan vika av. Men då ska man ha kommit ganska långt i sitt spårande.
Ursäkta utsvävningen, men tänkte att det kan vara kul med lite tips på hur man kan variera sig! Någon annan som har något kul tips?!

Placera ut sårlegor och tussar med hår som hunden kan stanna och sniffa på lite extra.

Det finns driftiga människor som knutit droppslang längs benet och på så vis lagt blodspår under ridturen. Själv brukar jag använda mig av kompisar som får byta av varandra under spårläggningen. På så vis kan man vara säker på att det inte är spårläggaren som spåras. Cykel och annan hund går också bra att lägga spår med. Det finns tusen sätt att lägga spår och hundarna uppskattar dem alla.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
591
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 535
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 359
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama