Viltspår!

MiniLi

Trådstartare
Jag tycker det är så himla svårt att uppskatta avstånd och därför blir det svårt när jag ska lägga spår, har ingen aning om hur långt spåret blir eller hur långt jag borde gå för att få ett spår i "rätt" längd.

Någon som har tips på hur man kan veta ungefär hur långa spår man lägger?
Man kan ju inte direkt gå med måttband..

Sv: Viltspår!

Lägg ett måttband på golvet, ta ett, för dig, normallångt steg och se hur långt det är. Sen tar du och gör det enkelt genom att kolla om du är närmast en halv eller hel meter, sen är det bara ut i skogen och räkna steg!:D
Jag som inte har så långa ben räknar på halvmeterssteg så om jag ska lägga ett spår på 200m så går jag helt enkelt 400 steg ca:laugh:
Dock kan jag varna att man blir lite skadad, så fort jag gör nåt över huvudtaget med hund så räknar jag steg!:eek:
När jag lämnar för platsligg, inkallning osv:D
Det blir bara så automatsikt nu:D

Menar du att jag borde klara ut att gå, se vart jag går, hålla koll på hur mycket blod jag öser ut och samtidigt räkna steg? Hmm.. Tveksamt om jag klarar det :p:D

Men får väl testa, ska ut och lägga spår nu! Går jag in i ett träd skyller jag på dig :rofl:

Helt OT måste jag bara få gnälla om hur bedrövligt avundsjuk jag blir när det går upp för mig att det finns platser i sverige där man kan lägga blod redan i Mars! Här är det allra minst en månad kvar tills det finns barmark ens i skogen.

Tills dess får jag kanske skaffa en stegräknare! :idea:

Jag använder min RunKeeper-app i Iphonen när jag lägger spår :laugh:! Helt perfekt, då får jag både sträcka, när jag gick ut spåret och hur jag lade det! Och så brukar jag sätta på den igen när vi väl tar spåret, så kan jag jämföra de två och se på ett ungefär hur bra vi följde spåret.

Jag räknar bara på ett ben, tex. när jag sätter ner högerbenet. I skogen tar iaf jag ganska så korta steg oftast vilket då ger en meter på varje nersatt högerfot - bättre för mig än att behöva räkna båda stegen! I början var det jobbigt att räkna, gå, kolla mm. men man lär sig ;)

Åhh perfekt tips MosterMia - måste jag testa!

Jag använder min RunKeeper-app i Iphonen när jag lägger spår :laugh:! Helt perfekt, då får jag både sträcka, när jag gick ut spåret och hur jag lade det! Och så brukar jag sätta på den igen när vi väl tar spåret, så kan jag jämföra de två och se på ett ungefär hur bra vi följde spåret.

Jag provade att räkna steg men det gick inte alls. Tappade räkningen efter typ 30 steg :o

Måste skaffa en liknande app - någon som vet vad det kan heta till android? samma?
Skitsmart!

Jag provade att räkna steg men det gick inte alls. Tappade räkningen efter typ 30 steg :o

Måste skaffa en liknande app - någon som vet vad det kan heta till android? samma?
Skitsmart!

Haha kanske inte alltid lätt att hålla reda på allt alla gånger, men det är en vanesak:D
De där med appen var ju himla smart! Den måste jag leta reda på, bukar vara så koncentrerad på räkning, riktning och bloddropp så jag ibland har ganska taskig koll på var jag befinner mig haha;)

RunKeeper finns till Android, även JogTracker har ungefär samma funktioner, jag har använt den senare för jag är också hopplös på att ha koll på hur långa spår jag lägger. :)

Menar du att jag borde klara ut att gå, se vart jag går, hålla koll på hur mycket blod jag öser ut och samtidigt räkna steg? Hmm.. Tveksamt om jag klarar det :p:D

Men får väl testa, ska ut och lägga spår nu! Går jag in i ett träd skyller jag på dig :rofl:

Jag räknar bara. Blodet har jag i en 0,5l petflaska som jag har gjort ett litet hål i korken. Den håller jag horisontalt i höger hand och har snöret med klöven i samma hand. Sedan låter jag bara armen pendla medan jag går och räknar steg.

Det finurliga är att när blodet skickas framåt i flaskan när armen pendlar så kommer det ut en liten droppe och så behöver man inte tänka på det där alls. Det sköter sig alldeles utmärkt på egen hand.

Vill man tekniknörda så tillverkar Garmin, bärbara GPSer som man kan hänga med en karbinhake i bältet. Min sambo har en och jag lånar ibland. Den är förvisso jätteenkel att använda men för mig är det bara ytterligare en pryttel att hålla reda på :grin:

Nä jag reder helt enkelt inte ut att räkna samtidigt, min hjärna klarar inte ut allt man ska göra. Man kunde ju tro att jag är man som inte kan göra flera saker samtidigt :p:D:angel:

Vi har en smidig garmin, men den är på vift.. Men nu hittade jag den där appen som det pratas om i tråden :idea:

Oj vad ni är ordentliga:eek:

Jag går ut i skogen, sen knyter jag fast skanken i ett snöre runt midjan, droppar blod i vartannat steg, har en sportflaska med en tryckkork. Jag kollar vinden sen går jag helt enkelt en bit gör avslut och går tillbaka i en krok.

Fast jag antar att ni ämnar att tävla? Vi har mest bara kul.

Ja alltså, jag vill gå anlagsprovet nu i vår och då är det bra om jag innan vet att hon har gått ett så långt spår utan problem. Annars spelar det ju inte så stor roll :)

Åh vilket smart tips, undrar nämligen själv alltid hur långt spåret är.:laugh:

KL

Jag provade appen idag på vår långpromenad. Den funkade jättebra!
Fast till min besvikelse visade sig långpromenaden vara mycket kortare än jag hade trott :p

Men hello hightech!

Hehe, jepp thats me :D! Iphonenörd så det skriker om det, och att kunna använda den i hundträningen var ju bara såååå bra :love:!

Line_n: Kul att den kändes bra :laugh:! Jag älskar att använda den även på promenader, jag har så SJUKT svårt att känna hur långt vi har gått :p!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: snöflingor
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
652
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 871
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka