Viltspår/Personspår

Lena Furberg

Trådstartare
Förmodligen en korkad fråga, men so what! Om man spårar (personspår) med sin hund och sedan börjar lite med Viltspår, förstör man på något vis hundens intresse etc för det lite simplare personspåret???

Sv: Viltspår/Personspår

Varför skulle personspåret vara simplare? För mig känns det snarare som att en släpad klöv och en "massa" blod måste vara enklare att följa än personspår...

Vad jag har hört så ska det ena inte påverka det andra. Har du en spårglad hund så gillar den båda och den lär sig veta skillnaden på de båda grenarna. Dock kan jag inte viltspår och har aldrig provat det så jag vet inte.

Har dock ett par bekanta som kör båda. Det verkar funka utmärkt!

Det går att köra båda sorterna, hunden lär sig skillnaden. Dock har jag från flera håll fått rådet att inte köra inlärningen samtidigt. Befäst det ena innan du börjar med det andra. :)

Tack! :laugh: Jo, jag har en väldigt spårglad hund! Vad jag menar med "simplare" var, att han säkert tycker vittringen av rådsjursklöven och blodet är intressantare än mattes skosulor...! :angel:

Haha, har du befäst personspåret så går det att lära in viltspår men hunden kommer att tycka viltspåret är "roligare". Det ska vara svårare att göra tvärtom, med först viltspår och sedan personspår så lite är det som du tänkte med att personspår är "simplare" i hundens ögon (nos ;) )

Nja, det där behöver inte alls stämma, att hunden tycker att viltspåret är roligare än personspåret. Inte på min hund iaf. Hon struntade totalt i klöven och blodet i spåret, människan som la viltspåret hade ju fortsatt vidare = personspåret var ju inte slut än...:rofl:
Men där har jag lärt in personspår först och har en mycket duktig spårhund.

Hon visar nada intresse för viltspår, om det inte är en liten hare som skuttat förbi.

För övrigt så tycker jag att viltspåret (om hunden går på blod) är ett betydligt lättare spår eftersom blodet är en vätska som binder doftmolekyler bättre än en liten fotsula.
Jag tror att man får en spårsäkrare och nogrannare spårhund om man börjar med personspåret eftersom det just är svårare med mindre doft och när man sedan går över och börjar träna viltspår så är det så mycket mer doftmolekyler tack vare blodet och klöven så man upplever det som om hunden är bättre på det. Att göra tvärtom är svårare eftersom hunden är "van" vid att spåret ska innehålla mycket lukt vilket det inte är i personspåret.
/Qbaby

Senast ändrad:

Jag gick över från viltspår till personspår. Trots det växlade hon aldrig över till korsande viltspår. Jag fick henne att tycka att pinnarna (belöningen för dem) var mycket roligare. Men jag bestämde mig för att aldrig gå ut i skarpt läge just för att jag kört både och. Dock upptäckte jag på vår sista tävling att hon växlade över till HUNDSPÅR!! Inget jag någonsin tänkt på att träna på...

Jag kör båda men har lärt in det vid olika tidpunkter.

Provade på viltspår för 1,5 år sedan och började personspåra på allvar för ett halvår sedan. Sedan en månad tränar vi återigen viltspår och kör alltså personspår och viltspår parallellt.

Inga problem alls! Min hund tycker båda är jättekul men hon är mer hetsig i viltspåret. Men det kanske beror på att hon är jakthund och det kanske varierer från ras till ras och hund till hund.

Det jag tycker mig märka är att hon lättare går över på färskt vilt när vi spårar viltspår, kanske för att det ligger närmare till hands på något sätt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 226
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
796
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 005
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka