Viltspår med mindre hund

Ainon

Trådstartare
Jag har precis anmält mig till en viltspårkurs i sommar med min lilla skrutt.
Alla jag nämnt det för har sett ut så här :rofl:

Någon som har kört viltspår med en mindre hund? Hur gick det?

Sv: Viltspår med mindre hund

Varför skulle det vara underligt? Eftersökshundar är ju ofta små?
Jag har kört viltspår med min men gick över till personspår..var för mycket besvär att köpa klöv o blod.

*kl*
Min systers dp fungerar alldeles utmärkt att spåra, med; både person och vilt. Hon är URDUKTIG! Hon är snart ett år och ska strax ta sitt anlagspår.

Så små hundar kan!:bow:

Gilly

*kl*
Min systers dp fungerar alldeles utmärkt att spåra, med; både person och vilt. Hon är URDUKTIG! Hon är snart ett år och ska strax ta sitt anlagspår.

Så små hundar kan!:bow:

Gilly

Kan du eller någon här förklara vad som menas med anlagspår? :)

Anlagspåret är det lättaste spåret i av viltspårsproven som man måste ha klarat för att få gå de öppna spåren.

Jag har för mig att det 600 meter långt. De absolut flesta hundar klarar det med rätt träning:)

Gilly

Roligt att höra att det går bra med små ickejakthundar :D

Spåra skinka på isen har vi testat och luktsinne har han iaf :p

Varför skulle det vara underligt? Eftersökshundar är ju ofta små?
Jag har kört viltspår med min men gick över till personspår..var för mycket besvär att köpa klöv o blod.

Ja inte vet jag, folk tycker väll skog, blod och 1,5kg fjollhund inte hör ihop.

Jag har gjort det!
Min lilla 7-kgs blandras med pyttekorta ben var bäst på kursen :love: och utklassade totalt pojkvännens pappas nyinköpta jakthund som vi tränade med :rofl:
mest tyckte jag bara att det var jättekul, ska göra anlagsprovet i sommar om det någonsin blir väder så man kan börja träna igen...

I en dimmig forntid gick jag eftersökskurs med min tervueren.
Det var 10 äldre karlar i gröna kläder med endera en stretande och skällande jämthund alternativt gråhund och så jag som var 20 år och med en konstigt lydig hund som inte brydde sig i resterande hundar.
Snacka om att bli ansedd att ha kommit till fel plats!
Vi hade då en mycket välmeriterad kursledare som även var jägare och han förklarade att det kunde vara en fördel att ha en ickejakthund eftersom de koncentrerade sig på uppgiften att spåra och blev inte störda av jaktsituationen.

Tack för svaret! :)

Vart hittar jag avrt anlagsprov anordnas?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 184
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 560
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka