Viltspår, behöver tips!

Sv: Viltspår, behöver tips!

Och jag säger som jag brukar; har du linan sträckt? Jag hade inte det förut och min hund bara rusade på och gjorde avstickare och gick bort sig. Nu har jag linan sträckt och det är en enorm skillnad. Hon blir mer koncentrerad och gör mycket färre avstickare och ringar mycket mindre.

Emellanåt, märker dock ingen skillnad. Kan prova det med!

Går eftersök med älghunden och hon gör avviker från spåret ibland om hon hör någonting som hon enligt henne måste kolla upp först det syns på hela hennes kroppsspråk och det ända jag gör är att står stilla så går hon tillbaka till spåret.

Slutet på ett spår är det svåraste då lukten ändras för hunden när dom kommer nära klöven, vissa hundar har lättare andra svårare för detta.

Har aldrig varit med om hund som spårar åt fel håll och hur ser man skillnad på hund som gör det eller inte?

Fy vad jobbigt att inte kunna lita på sin hund, är ju hunden som vet riktning viltet har gått inte jag.

Har hunden någon form av bytesmedvetenhet kan du testa att binda klöven/skinnet i ett snöre så det "rymmer". Min gamle struntade precis i klöven men när den "rymt" ett par gånger var han snabb så in i Norden på att ta den ;)

Har hunden någon form av bytesmedvetenhet kan du testa att binda klöven/skinnet i ett snöre så det "rymmer". Min gamle struntade precis i klöven men när den "rymt" ett par gånger var han snabb så in i Norden på att ta den ;)

När då? Alltså när ska jag göra som ovanstående?

Om du vet att klöven är ett par meter bort och hunden BORDE gå raka vägen fram men börjar ringa och undvika klöven (Antagligen för att leta utspår?) och klöven blir synlig om den rör sig. Lämpligast är ju att ha med en medhjälpare som bara går åt sidan lite till snöret och kan dra klöven en bra bit hyfsat fort.

Min hund var väldigt tydlig, han lyfte nosen och kikade åt klöven för att sedan vika åt sidan och "skenspåra". Precis när han lyfte nosen var han oftast 3-4 meter ifrån, då drog i i snöret och lät honom jaga ikapp och kampa när han tog den. Tror det tog två gånger så kastade han sig på klöven. (Och gick från 1ökl till 1 HP)

På vilket sätt menar du att det luktar annorlunda i slutet av ett spår?

Ang Bakspår så är det precis som det låter, att hunden väljer fel riktning, och det ser väl inte annorlunda ut än när den spårar i övrigt. Det här med att lita på hunden tog Gustafsson upp på ovan nämnda föreläsning, och visst ska man i den bästa av världar kunna göra det men det kräver att hunden är välutbildad. Gustafsson gav en rejäl känga till såväl sbk som tjänstehundar och eftersöksekipage och menade att generellt håller de alldeles för dålig kvalitet, där de exempelvis går ifrån spårkärnan.

Läs gärna boken jag rekommenderade :)

TS: Det är inte viltlöpor han följer då, när han gör sina avstickare? Träna med förledningsspår? Jobba med att generellt motivationen att håll anvisat spår?

Min erfarenhet är att hundar som jobbar för spårandet i sig lika gärna spårar annat än det anvisade medan hundar som jobbar för belöningen håller hårdare i "rätt" spår. Jag tror att man måste vara noggrann med att inte låta den typen av hundar göra "felaktiga" val, utan lära in att spår innebär nosen i kärnan och fokus och inte luktar på allt möjligt som är spännande...

Om du vet att klöven är ett par meter bort och hunden BORDE gå raka vägen fram men börjar ringa och undvika klöven (Antagligen för att leta utspår?) och klöven blir synlig om den rör sig. Lämpligast är ju att ha med en medhjälpare som bara går åt sidan lite till snöret och kan dra klöven en bra bit hyfsat fort.

Min hund var väldigt tydlig, han lyfte nosen och kikade åt klöven för att sedan vika åt sidan och "skenspåra". Precis när han lyfte nosen var han oftast 3-4 meter ifrån, då drog i i snöret och lät honom jaga ikapp och kampa när han tog den. Tror det tog två gånger så kastade han sig på klöven. (Och gick från 1ökl till 1 HP)

Ah! Ska se om jag inte kan lyckas att göra en anordning om inte annat så att jag kan dra i snöret själv. Har sällan sällskap i spåret :) Tack för tipset!

Ah! Ska se om jag inte kan lyckas att göra en anordning om inte annat så att jag kan dra i snöret själv. Har sällan sällskap i spåret :) Tack för tipset!

Jag har använt mig av detta i "vanligt personspår", då med leksak fastknuten i spårlina/lång lina. Sedan haft spårlinan runt ett träd så när man kommer fram mot grejen så är det bara att dra i linan på backen och jakten brukar triggas igång ordentligt. Tänk bara på att man måste ha den i en ganska lång lina ifall man brukar ha hunden spårandes i lång lina. Blir så svårt att vara före hunden annars :)

Kanske kan bilden hjälpa, det röda är spåret!

spc3a5r.png

Fast det är väl inte något fel att hunden går i läsidan av spåret och inte i kärnan, så länge den går in i spåret igen och plockar pinnarna? Ja visst krävs det att hunden har mycket erfarenhet samt är riktigt motiverad att följa spåret innan man ska kunna lita på dem till 100 %. Men att SBK-utbildade hundar skulle vara så skräpiga köper jag inte. De är tränade för personspår på en viss längd och med en viss ålder och detta gör de oftast ganska bra. Det är ju helt värdelöst att lägga en massa pengar och gå upp mitt i natten på sin lediga helg för att åka och tävla om hunden inte brukar ta sig runt spåren.

Jag tror precis som övriga att han är lite nonchig och det är ju lätt avkollat genom att göra ett svårare spår som han måste kämpa lite för att hålla sig kvar i. Visar han samma beteende då, eller värre, så är det nog istället motivationen som brister. Då hjälper det inte att göra spåret svårare utan det ska vara lätt och JÄTTEKUL att komma fram till slutet. I början kan man kanske lägga ganska korta spår så att han inte hinner tröttna halvvägs och börja hitta på annat.

Jag tror precis som övriga att han är lite nonchig och det är ju lätt avkollat genom att göra ett svårare spår som han måste kämpa lite för att hålla sig kvar i. Visar han samma beteende då, eller värre, så är det nog istället motivationen som brister. Då hjälper det inte att göra spåret svårare utan det ska vara lätt och JÄTTEKUL att komma fram till slutet. I början kan man kanske lägga ganska korta spår så att han inte hinner tröttna halvvägs och börja hitta på annat.

Har otroligt svårt att tro att det är motivationen som brister. Han spårar bättre än schäfern och älskar det så mycket att han skulle kunna slå knut på sig själv, så det är jag inte orolig för :)

Fick ett kanontips via PM som vi ska kika på. I övrigt tror jag mer på att något vilt korsat spåret och han blir fundersam/alt att spåret blir "brett" där han sticker av. Lägger ett spår imorgon och återkommer med resultat! :D

Fick ett kanontips via PM som vi ska kika på. I övrigt tror jag mer på att något vilt korsat spåret och han blir fundersam/alt att spåret blir "brett" där han sticker av. Lägger ett spår imorgon och återkommer med resultat! :D

Men hallå, nu blir ju jag nyfiken! Vad var det för hemligt tips?

Antar att det är mig MrsScabtree syftar på med PM:et.
Inget hemligt tips men en person hon kan kontakta som är skit duktig på vitspår och som hjälper till :)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 235
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Min lilla Tore är 9 månader nu och vi har provat viltspår några gånger.. målet är viltspårschampion i framtiden :) Dock har jag ett...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: wtf
·
K
Övr. Hund Har börjat personspåra lite med min hund sammanlagt 5 ggr de senaste 3 veckorna. Lånade boken "Nosarbete" och satte igång. Bryr mig inte...
Svar
11
· Visningar
1 346
Senast: Kerba
·
H
Övr. Hund Nimbus,vår vita Kuvasz-korsning försvann från gården strax utanför Mjöhult i natt. Det ligger 1 mil öster om Höganäs.Mitt emellan... 2
Svar
35
· Visningar
2 587
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka