MrsScabtree
Trådstartare
Ian och jag är i full gång med viltspårsträningen, de två senaste spåren har jag märkt av 2 saker som jag skulle vilja få bort. Det händer någon gång varje gång vi går ett spår, dels är det att han kan slå i spåret och då gå hela linans längd åt fel håll (på raksträcka, ej vinkel). För det andra irrar han runt väldigt mycket innan han väl är framme vid klöven, det kan ta ett tag innan han hittar den då han "ringar runt" i området där den ligger gömt.
I övrigt är han otroligt självsäker i spåret. Jag märker av mindre tendenser till ovanstående när vi endast spårar med klöv och ej blodar. Vi har inte haft särskilt lång liggtid i spåren (högst 6 timmar) och jag funderar på om det kan vara boven i dramat, att spåret inte hinner sjunka ner ordentligt?
Tips, vad gör ni när era hundar slår i spåret eller något annat ej önskvärt?
I övrigt är han otroligt självsäker i spåret. Jag märker av mindre tendenser till ovanstående när vi endast spårar med klöv och ej blodar. Vi har inte haft särskilt lång liggtid i spåren (högst 6 timmar) och jag funderar på om det kan vara boven i dramat, att spåret inte hinner sjunka ner ordentligt?
Tips, vad gör ni när era hundar slår i spåret eller något annat ej önskvärt?