Viltspår, behöver tips!

MrsScabtree

Trådstartare
Ian och jag är i full gång med viltspårsträningen, de två senaste spåren har jag märkt av 2 saker som jag skulle vilja få bort. Det händer någon gång varje gång vi går ett spår, dels är det att han kan slå i spåret och då gå hela linans längd åt fel håll (på raksträcka, ej vinkel). För det andra irrar han runt väldigt mycket innan han väl är framme vid klöven, det kan ta ett tag innan han hittar den då han "ringar runt" i området där den ligger gömt.

I övrigt är han otroligt självsäker i spåret. Jag märker av mindre tendenser till ovanstående när vi endast spårar med klöv och ej blodar. Vi har inte haft särskilt lång liggtid i spåren (högst 6 timmar) och jag funderar på om det kan vara boven i dramat, att spåret inte hinner sjunka ner ordentligt?

Tips, vad gör ni när era hundar slår i spåret eller något annat ej önskvärt?

Sv: Viltspår, behöver tips!

Jag har inte hört uttrycket "slå i spåret" förut, så det kan jag inte uttala mig om.

När det gäller att "hitta klöven med ringning" är det något som många hundar gör, och att de får göra så enligt regelboken. Billy gör det för att han egentligen inte vill hitta klöven, eftersom då är spåret slut. Han älskar att spåra så till den milda grad att han egentligen inte vill hitta det han spårar. Då kan det vara nödvändigt att ha en superduperbelöning att ge när hunden väl hittar klöven (i vårt fall något smarrigt, rått kött).

Jag tycker att du ska prova längre liggtid, gärna över natten och närmare ett dygn. Är han självsäker och har lätt för i spåret kan det vara så att han blir lite nonchalant om han inte utmanas och i stället börjar kolla in lite andra roliga grejer eftersom spåret ändå är så lätt att hitta tillbaka till. (i alla fall enligt min erfarenhet)

Jag har inte hört uttrycket "slå i spåret" förut, så det kan jag inte uttala mig om.

När det gäller att "hitta klöven med ringning" är det något som många hundar gör, och att de får göra så enligt regelboken. Billy gör det för att han egentligen inte vill hitta klöven, eftersom då är spåret slut. Han älskar att spåra så till den milda grad att han egentligen inte vill hitta det han spårar. Då kan det vara nödvändigt att ha en superduperbelöning att ge när hunden väl hittar klöven (i vårt fall något smarrigt, rått kött).

Jag tycker att du ska prova längre liggtid, gärna över natten och närmare ett dygn. Är han självsäker och har lätt för i spåret kan det vara så att han blir lite nonchalant om han inte utmanas och i stället börjar kolla in lite andra roliga grejer eftersom spåret ändå är så lätt att hitta tillbaka till. (i alla fall enligt min erfarenhet)

Jag tror att det ligger något i det där, alternativt att spåret blir för brett på vissa håll. Klöven älskar han dock, han blir väldigt glad när han hittar den och vill gärna smaska/kampa och tugga på den.

Ska prova längre liggtid, förhoppningsvis gör det susen!

Att "slå" i spåret menas att hunden pendlar från spårkärnan åt höger och/eller vänster. Dvs att den inte håller sig konstant i kärnan.

Men det, enligt mina viltspårinstruktörer, är inget fel utan handlar mest om att vittringen (pga vind, fukt etc) helt enkelt spridit sig i sidled. Hunden kan ibland gå ett helt spår (eller delar) vid sidan av spårkärnan om det är där vittringen känns som bäst.

Överhuvudtaget fick vi alltid höra att vi inte skulle lägga oss så mycket i HUR hunden spårar, och inte försöka ändra på det, utan lita på den. Vilket jag själv fick erfara är bästa sättet.....

Nu är jag knappast nån expert, men även jag tycker det låter som att det bör "gå över" med längre liggtider. Lite så är Sigge också.

Det där med att han piper iväg åt ett annat håll kan ju vara för att vilt korsat spåret och att han inte än har lärt sig att hålla reda på det spåret han går - det brukar de sluta med efter ett tag. Men sen håller jag med de andra att du kanske ska börja med iaf 12 timmars liggtid.

Min lilla spårade ganska uselt när vi började, men sen körde jag på med nattagamla spår ganska fort eftersom jag tyckte hon koncentrerade sig för dåligt och plötsligt fattade hon grejen! Nu har vi kört ett par anlagsspår igen med 2-4 timmar som liggtid och plötsligt spårar hon lika fint där.

Men det, enligt mina viltspårinstruktörer, är inget fel utan handlar mest om att vittringen (pga vind, fukt etc) helt enkelt spridit sig i sidled. Hunden kan ibland gå ett helt spår (eller delar) vid sidan av spårkärnan om det är där vittringen känns som bäst.

Överhuvudtaget fick vi alltid höra att vi inte skulle lägga oss så mycket i HUR hunden spårar, och inte försöka ändra på det, utan lita på den. Vilket jag själv fick erfara är bästa sättet.....

Nej det är absolut inte fel att han går några meter brevid spåret, men att sticka iväg åt helt fel håll i hela linans längd känns inte tillförlitligt.

kl

Tack för alla inputs! Ska experimentera och låta spåret bli betydligt äldre, återkommer med hur det har gått sedan :)

Kl

Lite trådkap, hoppas det är okej.
Hur långt är anlagsprovet? (För lat för att kolla upp.. ;) )
Tänkte ta mig i kragen och komma till skott att gå anlagsprovet med båda mina i år, har sagt det så länge...

Jag är ju alltid skeptisk till hur den som är på andra sidan snöret påverkar.
Kan du inte be nån annan lägga ditt spår, utan flaggor, utan bara riktning, titta på hur din hund jobbar.
Är det bra spårarbete hela vägen, skulle jag inte bry mig. Är det som lady_vip var inne på, att han släpper sin uppgift och gör annat, så får du agera utifrån det.
Tex, lägga ett spår där du stensäkert vet att det gått rådjur, så du kan tala om för hunden att "han är på fel spår".

Jag är ju alltid skeptisk till hur den som är på andra sidan snöret påverkar.
Kan du inte be nån annan lägga ditt spår, utan flaggor, utan bara riktning, titta på hur din hund jobbar.
Är det bra spårarbete hela vägen, skulle jag inte bry mig. Är det som lady_vip var inne på, att han släpper sin uppgift och gör annat, så får du agera utifrån det.
Tex, lägga ett spår där du stensäkert vet att det gått rådjur, så du kan tala om för hunden att "han är på fel spår".

Japp, jag har sabbat 2 fina spår för min hund, där jag varit bombsäker på att han gjorde fel. Sen började vi om igen och visst sjutton hade han rätt.... En annan gång tappade jag honom (!) och trodde han stuckit på rådjur med spårlina och allt, men han hade bara följt spåret till klöven..... Dumma matte!!:o

Det är därför man ska försöka få någon annan att lägga spåret så att man får öva sig att läsa sin hund. :D

På spårprov är dom ju faktist inte alls speciellt noga. Hunden får ta vind och vinda in klöven, det gör ingenting om dom inte följer spårkärnan precist. Så länge dom jobbar och löser uppgiften så är det ju ganska fritt hur dom gör det. :)

Som sagt, det är bara i IPO hunden måste följa spårkärna. Eller har jag fel?

Det stämmer, och jag spårar ju a´la IPO med Grima. Kan dock heligt svära vid att jag inte lägger mig i Ians spårarbete. Jag brukar till och med släppa linan många gånger för att låta honom lösa allt själv :D

Jag skulle nog inte låta hunden gå en hel längd i bakspåret, utan bara stanna och vänta till hunden väljer rätt håll. Att försöka lära in att det bara är möjligt att gå framåt i ett spår. Kan hårda spår funka för att öka noggrannheten?

Var på föreläsning med Tobias Gustavsson från SWDI häromveckan och har även läst hans bok "Spårhunden och lukterna" och han tryckte på vikten av att skapa goda vanor i spåret. Hundar som tillåts gå bakspår lär sig att det är full möjligt att göra det, även om det inte är lönsamt. Han visade intressant statistik på att hundar i elitklass oftare bakspårade i upptaget på tävling än i lägre klass. Detta inte för att de är "sämre" på att avgöra riktning utan för att de mest troligt har gått många fler spår, och därför också fått fler möjligheter att göra sig erfarenheter av att bakspåra, och att erfarenheterna ökar sannolikheten för beteendet oberoende lönsamhet.

Mycket spännande bok förövrigt :)

Han bakspårar inte, utan väljer riktning höger eller vänster, Vid tillfällena brukar jag stå helt still tills dess att han hittar rätt och därefter berömma och knata på.

Jag vill ändå att han ska ha möjlighet att spåra någon/några meter brevid kärnan om han anser att vittringen ligger bäst där, han är ju dessutom liten och växlar mellan mark och vind när han spårar. Han kan ibland spåra två/tre meter brevid kärnan och ändå vara på helt rätt spår, är därför lite rädd för att gå in och påverka för mycket.

Jag ska lägga ett spår till honom på onsdag kväll (man ska ju ha tid också) som jag tar på torsdag sedan. Ska bli intressant att se om han löser det bättre :)

Nu ska jag försöka vara överpedagogisk med vad jag menar :D

avstick_zpsfc4cc48e.jpg

Den bruna linjen är alltså spårkärnan. De gröna linjerna är avstickningarna han vill göra, det ligger alltså inga vinklar där eller i närheten utan det kan komma i mitten på en lång raksträcka. Jag gissar att vinden drar iväg med vittringen just där, men så ser det alltså ut.

Det är kanske en intressant viltkänning.
Billy kan gå ur spår emellanåt, men bara några meter. Jag tolkar det som att han gör det för att "tömma nosen", för sedan fortsätter på spåret utan tvekan igen.

Och jag säger som jag brukar; har du linan sträckt? Jag hade inte det förut och min hund bara rusade på och gjorde avstickare och gick bort sig. Nu har jag linan sträckt och det är en enorm skillnad. Hon blir mer koncentrerad och gör mycket färre avstickare och ringar mycket mindre.

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 235
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Min lilla Tore är 9 månader nu och vi har provat viltspår några gånger.. målet är viltspårschampion i framtiden :) Dock har jag ett...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: wtf
·
K
Övr. Hund Har börjat personspåra lite med min hund sammanlagt 5 ggr de senaste 3 veckorna. Lånade boken "Nosarbete" och satte igång. Bryr mig inte...
Svar
11
· Visningar
1 346
Senast: Kerba
·
H
Övr. Hund Nimbus,vår vita Kuvasz-korsning försvann från gården strax utanför Mjöhult i natt. Det ligger 1 mil öster om Höganäs.Mitt emellan... 2
Svar
35
· Visningar
2 587
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka