Vilopuls på era dräktiga ston.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gittan
  • Startdatum Startdatum
G

gittan

Jag har en häst som är dräktig på 180 dygn. Hon har en vilopuls på 64 slag i minuten (vuxen häst ska ligga mellan 28-44). Jag tänker kolla hennes puls fram till någon månade efter fölningen. Veterinären tror hon kan ha hjärtfel då pulsen låter ganska "ytlig". Har försökt hitta någon undersökning på hur vilopulsen kan vara under dräktigheten men inte hittat någon. Snälla hjälp mig. Skriv på vilket dygn eran häst är, vilken ras och vilken vilopuls hon har.

Tack snälla för hjälpen!

Sv: Vilopuls på era dräktiga ston.

För att få ett värde på vilopulsen måste man mäta flera gånger. Pulsen kan väldigt lätt gå upp om hästen blir orolig för att den t. ex är ensam i stallet. En del hästar kan också bli stressade av att man kommer med stetoskopet om de inte är vana. Det behöver inte synas på en häst att den är stressad. Om man rider med pulsmätare kan man se hur pulsen tillfälligt kan gå upp för att man passerar något som hästen tittar på. Försök att ta pulsen när det är lugnt i stallet. Mät pulsen varje dag på samma tid i en veckas tid så har du ett bra mått.

Lycka till med stoet, försäkra dig bara om att du har korrekt värde på pulsen först innan du oroar dej.

Detta påminner mig om att jag måste byta batteri i pulsmätaren... någon som vet vart man lämnar in den? (själva mätaren alltså, inte klockan...)

Pulsen är kollad flera gånger både av mig och av veterinären. Jag har lånat ett stetoskop och lyssnat på alla mina hästar så jag kan höra skillnaden. På dom andra hästarna kommer ljudet dovt inneifrån medan det på henne ligger ytligt och snabbt. Däremot så hittar jag inte vad en ettåring bör ha för vilopuls. Det skiljer ju på föl och unghäst så det är svårt att veta vad som är "normalt" för en häst på 8 månader...

Jag oroar mig inte så mycket eftersom det inte finns något att göra åt saken. Men det är intressant och man blir nyfiken för att lära sig mer.

Däremot så hittar jag inte vad en ettåring bör ha för vilopuls. Det skiljer ju på föl och unghäst så det är svårt att veta vad som är "normalt" för en häst på 8 månader...

Åtminstone hos barn skiljer det sig rejält mellan spädbarn och vuxna, och det finns även skillnader i åldrar hos barnen så en 8 månadersfölunge bör ha högre puls än vad som är normalt för en häst.

Har för mig att jag läste att ett föl skulle ligga på runt 100 och en unghäst på mellan 40-60. Då är det svårt att veta vad en 8 månader bör ligga på. Någon som vet?

Snälla, ta nu å pulsa erat sto när ni borstar ikväll. :bow:

Jag kanske e helt ute å cyklar, men kan man höra fostret hjärtslag?
Om ni nu tycker att ni hör det yttligt, kan de då vara fostret ni hör?

Ska se om jag kan känna pulsen på min i kväll,

Liknande trådar

D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: neywaz
·
Distans Frågade på hästvård men inga svar så tar mig friheten att fråga här med, och hoppas att inte moderator böir sur. Jag har (för första...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: Alexandra_W
·
N
Avel Har aldrig betäckt något sto förut, det är så mkt jag inte vet. Har nu allvarliga funderingar på att göra slag i saken, så nu hoppas jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka