Vilodag/vilodagar för den "vuxna hästen"

Sv: Vilodag/vilodagar för den "vuxna hästen"

min häst rids 4dagar och sedan får han en vilo dag. sedan rids han fyra dagar igen och vilar en. osv.
detta fungerara väldigt bra att jag har testat mig fram en del och funnit att han jobbar bäst på ett sådant shema.
då har han ork och energi.
jag anser att en vilodag är är väldigt betydelsefull för att hästen ska kunna återhämta sig.

för att kunna utväcklas, bygga muskler och kondition behövs oxå vila.
dock tror jag att det är viktigt att ha hästen i hage under vilo dagen. jag skulle absolut inte ha min stilla stående utan han är ute hela dagen på sin vilo dag så han kan röra på sig.

jag lägger aldrig vilo dagen direkt efter hård träning. dagen efter en hårdträning är vi ute och tar det lite lugnare men travar och galloperar en del men mera gymnastiskt.
sedan får han en vilodag alltså dag nummer två efter träning.

de senaste tre hästar jag haft har fungerat välddigt bra på detta vis.

Allt är inviduellt. Min valack som är den enda av mina 4 som rids nu, kan bara gå varannan dag dvs rida,vila,rida,vila,rida,vila osv.. han blir på tok för het annars, men med detta sättet håller han sig på en jämn nivå :)

Jag håller med helt och fullt. Jag är av åsikten att en vuxen häst inte egentligen behöver VILA. Som ngn skrev gör den ju det dygnets resterande 23 timmar men ridningen sliter ändå till viss del på hästen så även om hästar som rids 7 dgr/vecka mår bra just nu så kommer det med ganska stor säkerhet att synas efter x antal år att de är mer slitna än de som fått vila ibland. 1 dag/vecka tycker jag att de bör vila åtminstone. Om inte annat så är det ju så att de behöver vila för att bygga muskler. Träning är nedbrytande och det är vid vilan som musklerna faktiskt byggs. Tränar man för mkt bryter man ned kroppen istället vilket oftast inte är önskad effekt.

Just nu har jag en häst som har enormt mkt energi och som antagligen inte kommer att må bra psykiskt av att vila mer än en dag/vecka men mammas förra häst som var lugn och stabil gick varannan dag och vilade varannan och fungerade bäst så. Det varierar ju från häst till häst hur mkt vila som behövs såklart men vila behöver de om man ska få ett bra resultat.

Mvh Jate Volim

Jag har som standard att rida 3 dagar, sen vila en dag. Ibland blir det ridning 4-5 dagar innan det blir vila. Men min ponny behöver minst en vilodag i veckan.

Vilodag för en vuxen häst beror ju på. Den kan ju behöva vila av två olika saker ffa.

1. Hård, fysisk träning innebär att musklerna behöver vila regelbundet för att kunna återuppbyggas.
2. Mental träning behöver sjunka in.

Ofta tränar man en häst varannan dag pga orsak nr 1, eller så tränar man korta stunder pga orsak nr 2.

Själv lägger jag upp ridningen så att jag rider när jag känner för det och en gång i veckan behöver hästen oftast lite tid för eftertanke. Vi tränar inte så hårt och just nu inte heller så mentalt krävande så egentligen skulle han nog inte behöva vila alls. Men man behöver vilan själv ibland. :D Men när träningen kommer igång ska han ridas minst varannan dag och med minst 1 volidag i veckan. Jag anpassar detta till vad vi gjort. Rider man ut i skritt som idag så är det ingenting han behöver vila ifrån, men när vi snart börjar bygga muskler, utöka konditionen och lära oss nya saker, så kommer han att behöva vila både fysiskt och psykiskt för att muskler och tanke ska hämta sig så bra som möjligt. Det är många gånger bevisat att man kommer ihåg en lärdom bättre när man fått sova på saken eller ger det några dagar. :cool:

Min kuse hade gärna fått gå 7dgr/v men motioneras nu bara 5-6dgr pga tids- och motivationsbrist. Är ju väldigt olika från individ till individ hur mkt de behöver arbetas.

min dam har oftast 2 eller mer vilodagar / vecka, rider gärna varannan dag o vilar varannan, just för att musklerna byggs under vila, jag har iaf den tanken att när man tränar så brister muskelfibrerna, det är det som blir träningsvärk, och då behöver de få vila för att laga sig, och förmodar att hästars muskler fungerar likadant. Har iaf uppnått bäst resultat via "varannandagsträning"
lite lulligt men ja:D

Har haft nu sen i november ganska mycket,dottern har haft mycket i skolan,jag har varit sjukskriven och opererade handen i dec,och ska nu i april operera handen igen..

Så hästen har blivit riden varannan dag! Och kanske någon av dom andra dagarna haft henne med på en promenad när jag går med hunden!
Det verkar ha passat hästen bra!

Nu går hon på lösdrift,datoriserat med kraft och hö-stationer,så det blir lite naturligt att hon rör sig i hagen mellan stationerna också!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar