Vill veta allt om fång

Sv: Vill veta allt om fång

Hej!
Har en D ponny som drabbades av fång för 2 månader sedan, och det syns på hoven först nu, ca 1 cm nedanför där hoven börjar är det den sk traditionella fångranden. Vi rider honom i skritt, trav och galopp i padock eller ridhus, har även börjat där som är mjukt underlag ute. Han får inte hoppa på 6 månader var beskedet jag fick av min vet. Och Caspar hade rotation på båda fram. Lycka till.

norrland65 skrev:
Jag frågade hovis och han sa att när vet diagnosticerar fång så har det gått långt...

Norrland

Hade distriktsvet ute och hon konstaterade fång på min häst eftersom hon rörde sig precis som en fånghäst gör (stel, stapplig, svårt för att svänga snävt, etc.) och att hon hade puls i all fyra ben (men inte speciellt varm i hovarna dock). Men samtidigt sa hon att hon inte tyckte att det var så allvarligt...

Vet var här i måndags och kollade på min fjorda. Det fanns INGA som helst tecken på att hon skulle ha fång nu. Mao måste det vara gammalt, ant var det ett fånganfall hon hade i vintras.

Hon fick i af en kur med Finadyne utskrivet " för säkerhets skull".

Jag har en fjording på 14 år som fick fång för knappt två månader sedan. Han stod inte i fångställning men ville inte gärna gå, han hade ingen feber eller svettningar bara förhöjd puls i alla hovarna. Vi åkte till vet där man gjorde en röntgen för att de skulle vara säkra på om det var fång han hade.
Bilderna visade att han hade en hovbenssänkning vinkeln var 36% och enligt vet så har hästar normalt 30% vinkel.

Vi fick buttazon i två veckor och han blev helt symtomfri redan efter två dagar med buttan.
Jag har ingen aning om när man kan se på hoven om de har haft fång men min hovis tyckte att det var konstigt att han inte såg någon bödning då han skodde Lukas efter två veckor frå att han fick fång, Jag ser fortfarande själv inget på hans hovar.
Jag har börjat att rida lättare skritturer i skogen den här veckan och det går bra. Först kan man gå ut och gå på olika underlag och visar inte hästen någon ömhet eller hälta så kan du säkert börja rida igen.
tessan

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka