Vill veta allt om fång

CosmicQueen

Trådstartare
Ja, nu vill jag veta allt om fång, eller framförallt ha svar på mina frågor om någon kan hjälpa mig.

Hovis var och skodde min ena häst idag och då sa han att hon hade/har haft eller håller på att få fång? Fick ingen riktig klarhet i det.
Han såg att hon hade blödning i lamellranden på båda fram.

Som jag förstått så är det först långt efteråt man kan se på hovarna att en häst haft fång? Stämmer det?
Isf kan man ju anta att hon haft fång tidigare. Då han skodde henne för 2 månader sedan såg han inget.

För ca 6 månder sedan var hon rejält dålig fram. Stapplade fram och avlastade framförallt vänster fram där hon hade ont i hela bogen/bringan/halsen. Fick Finadyne i 14 dgr och behandlades med laser 3 ggr och var sedan bra.
Ingen sa något om fång då, utan att hon hade en sträckning(ant) i bogen/halsen.

Nu funderar jag ju såklart på om det var fång hon hade då som visar sig i hovarna nu efter 6 månader. Kan det vara så?

Har av säkerhets skäl tagit bort allt krafftfoder nu, hage utan gräs går hon redan i. Tjock, gammal fjording. ;)

Hon är ju lite stel och stum fram som kommit smygande senste åren, är 23 år nu. Även om hon är pigg & glad och jag motionerat henne. Senaste ½ året har hon varit ovanligt fräsch tycker jag, efter benhandlingen i vintras då hon var dålig.

Så hon borde ju inte ha fått en fång anfall nu, det borde jag väl ha märkt? Från senaste skoningen till nu har hovarna börjat växa kopiöst fort, speciellt fram och dom har växt mer i trakterna än i tån, vilket ska vara typiskt vid fång. Inget jag tänkt på tidigare, men har läst om fång idag, visste mkt lite om det innan och nu är det mkt, bla det som jag borde ha reagerat på tidigare.

Hovis skode henne som vanligt med järnskor. Men förstår att bla PG skor kan vara att rekommendera. Ni som haft fång hästar, hur har ni gjort med skoningen?

Har pratat med vet idag och hon har skrivit ut en kur med Finadyne till henne som jag ska hämta ut imorgon.

Hur är det med motion då, ska jag fortsätta att motionera henne. Promenader eller körturer i mest skritt ca 4 ggr/vecka är vad vi brukar göra, eller ska hon vila helt.

Sv: Vill veta allt om fång

min sköthäst fick vi ta bort pga fång ... :cry: då hade det gått välgigt långt utan att han hade varit jätte dålig .. halt va han men vi kunde inte ana hur långt det hade gått .. han fick gå på smärtstillande hans sista dagar ...

fast .. det va inte till så mkt hjälp antar jag

Men varför var ni tvugna att ta bort honom om han inte var jättedålig? Blev han sämre sedan eller?

Jag har förstått att det bästa är om man kan åka in på klinik och röntga så man får se om hovbenet har roterat eller ej.

Då är ju problemet med denna häst att hon ej åkt transport på snart 10 år och senaste gångerna vi provat har det slutat i panik. :(

Senast ändrad:

Ingen som vet...

Framför allt hur tidigt man kan se på hovarna att hästen har fång? Är det först långt efteråt eller kan man se det medans hästen har sitt första fång anfall tex.

Och hur är det med motionen, kan jag fortsätta motionera henne som innan. Är promenader framför rockard eller för hand som gäller.
Eller ska hon vila helt?

Brisse hade likadant i höstas, liten tunn blödning i lamellranden på båda fram. Men hovis sa att det höll på att försvinna och kunde inte säga om det berodde på överbelastning eller foder. Troligen foder eftersom han lite tidigare runt den tidpunkten fick för mycket kraftfoder pga av det dåliga höet. Han har inte haft problem eller att det kommit tillbaka nu när han går på betet.

Jag fattade det som att blödning i lamellranden kunde man se ganska tidigt..

Aha, ok. Isf måste hon ju ha fått fång nu eller håller på att få om det är så att man kan se det så tidigt.
För när hon skoddes för 2 månader sedan så såg han som sagt inget sådannt.

Och ja, Saga för ganska mkt krafftfoder med tanke på hur lite hon gör för att kompensera upp det dåliga höet. Men nu börjar man ju att undra om det bara var dumt att fodra upp efter uträknad foderstat?

Har iaf tagit bort allt krafftfoder nu.

Bra att du tagit bort kraftffodret. Det gjorde jag med, hade iofs gjort det innan hovis var ut och såg det då han blev omöjlig att hantera iom överskottsenergin som hette duga..

Det låter ju som att det är av samma orsak hon fått som Brisse fick. Vi räknade ju osså ut en foderstat med det höet. Men stallägaren köpte snabbt in nytt bra hö efter det att höanalysen kommit...

Jag kan inte tänka mig att det skulle bero på något annat än krafftfodret d vi inte gjort några andra förändringar.
Hon har ju aldrig förr i sitt 23 årliga liv haft fång.

Gick över till Fibergi Låg i vintras då pappa köpte fel, tidigare fått Krafft Grund. Kommer att gå tillbaka till krafft det OM hon ska ha krrafftfoder i fortsättningen.
Funderar på om det är något i Fibergin som kan ha utlöst fång?

Om ditt sto är överviktig behöver du ju inte ge kraftfoder för att få i henne mer energi. Om du har hö med lågt protein värde är det ett proteinfoder du behöver tillsätta bara. Krafft grund och Fibergi är inte särsklit bra proteinkällor. Lusern är däremot en bra och säker proteinkälla. En fjording kan uppskattas behöva ca 270-300 gram smältbart råprotein per dag i underhåll, litet mer för lätt arbete. HH

är hästen överviktig så kan blödningarna bero på det, att hästen belastar framhovarna mera...jag har haft en travare som aktivt tävlat med såna blödningar utan "problem"....i hans fall så sprang han mycket på framdelen, typ fyrhjulsdriven....har aldrig hört talas om att det skulle vara fång, och det är det heller inte på honom iallafall..utan mer belastning...det man kan göra är att man verkar så det bli avlastat..har hästen problem kan du sätta på ex ringskor och avlastingsverka...

Har haft samma symptom på gammelmärren här hemma (25 år). Hon var stel o ovillig under någon dag i vintras. I samband med det så var det halt o isigt o hon var oskodd så jag trodde att hon var spänd o ovillig pga detta. Symptomen försvann o allt var frid o fröjd igen. Upptäckte dock att hennes hovar började växa onormalt. Hade flera olika hovslagare ute för den ordinarie har varit uppbokat men ingen har sagt nåt om fång.
Vid senaste verkningen kom dock synliga bevis på fång, men han som verkade den gången vågade inte ta det som behövdes, fick hit en som fixade hovarna o kortade av tån ordentligt o satte på en bakåtvänd sko fram. Hon kommer att bli helt bra. Antagligen är det någon typ av belastningsfång hon har haft.

Glömde skriva att hon även fått FoderJäst för att höja proteinet. Krafft Grund/Fibergi Låg, FoderJäst, Betfor samt hö har gett henne en komplett uträknad foderstat.

Men har nu tagit bort allt, förrutom hö, samt ytterst lite betfor som hon får sitt Glucosamin i.

Överviktig har hon varit i mer eller mindre hela sitt liv, är 23 år nu. Alla som har fjordingar vet hur svårt det är att hålla dom i hull. :(
Tycker det vore konstigt att hon får fång pga hullet nu helt plötsligt. Speciellt då hon motioneras så lite nu, förr har vi tävlat aktivit och det var inga problem.

Ingen som har svar på mina frågor ovan ang hur snabbt man kan se fång på hovarna och hur jag ska göra med motion?

CosmicQueen skrev:
För ca 6 månder sedan var hon rejält dålig fram. Stapplade fram och avlastade framförallt vänster fram där hon hade ont i hela bogen/bringan/halsen. Fick Finadyne i 14 dgr och behandlades med laser 3 ggr och var sedan bra.
Ingen sa något om fång då, utan att hon hade en sträckning(ant) i bogen/halsen.

Fång kan visa sig enbart som "stapplighet" eller hälta på endast ett ben. Jag trodde förr att alla hästar med fång står i fångställnng, men så är ju inte fallet. Vår häst har ju bara hovbenet roterat på ett ben...

Om din häst är fet så försök och banta henne. (Feta hästar som inte gör så mkt löper ju större risk att drabbas). Vi fick ju banta vår häst på vets inrådan, nu är han jättefin i kroppen. Man kan ju byta ut en del av högivan mot halm till att börja med. Att låta hästen gå i hage med mkt gräs är ju mindre bra, våra går i en hage med lite gräs - de har att plocka med hela dagarna - men det räcker inte att "livnära sig på".

Fet har jag aldrig skrivit att hon är, men tjock. Och tro mig, jag har hela livet vi haft henne kämpat med hennes hull.
Hon har aldrig fått chans till att lägga på sig i onödan, men tyvärr tycks det vara så att fjordingar blir tjocka av luft. :(

Gräshage har hon aldrig gått i, vilket jag även skrev i mitt första inlägg.

Ant kan det ju ha varit fång hon fick i vintras då hon var dålig.
Som sagt har jag aldrig haft fånghäst och har mkt liten erfarenhet av det. Men det är ju dåligt att inte vet eller hon som benhandlade med laser kunde se att det var fång isf.
Var inte ens på tal. :(

Har inte grunnat mer på det då hon blev bra efter laserbahndling samt en kur med Finadyne.

CosmicQueen skrev:
Ingen som har svar på mina frågor ovan ang hur snabbt man kan se fång på hovarna och hur jag ska göra med motion?

En duktig hovslagare tror jag kan "se" fång relativt snabbt. Reagerar din häst när man klämmer med visitertång?

Vår häst hade ju rotation vilket gjorde att det tog lång tid innan den blev återställd. I början var det skrittmotion vid hand som gällde om hästen var villig till det.

Det var säkert Finadynet som gjorde att hon blev bra i vintras! Enligt en vet jag pratat med är det många hästar med fång i år.

Hon är ju inte dålig nu, det var ju bara det att hovis upptäckte igår att hon hade blödning i lamellranden på båda fram.

Hon var dålig för ca 6 månader sedan. Då hon skoddes för ca 2 månader sedan såg han ingen blödning.

Så antingen är hon på gång att få fång nu eller så är det blödning som är kvar sedan i vintras? Jag vet inte alls?

Reagerar inget då man känner med visitertång.

Förhoppningsvis kan Finadynet stoppa nu om det är så att hon är på gång att få fång + att jag tagit bort allt krafftfoder för säkerhetskull.

Ja, jag har osså hört att det är många hästar med fång iår. En D ponny i stallet här på gården har osså fått det. Hon är 12 år och har aldrig haft det förr. :(

CosmicQueen skrev:
Men varför var ni tvugna att ta bort honom om han inte var jättedålig? Blev han sämre sedan eller?

Jag har förstått att det bästa är om man kan åka in på klinik och röntga så man får se om hovbenet har roterat eller ej.

Då är ju problemet med denna häst att hon ej åkt transport på snart 10 år och senaste gångerna vi provat har det slutat i panik. :(

han blev jätte dålig men det hade ju pågått länge utan att han va det . när han blev dålig åkte han in och blev röntgad och det va då man såg att hov benet hade en ordentlig hovbenssänkning ... han va gammal och skruttig och ägaren tyckte inte att han skulle tillbringa resten av hans liv i en liten sandpaddock och aldrig mer få gå som en vanlig häst.

Kan det vara belastning, alltså?

För jag har också varit med om att hovis sagt att hästen haft fång-tendenser då lamellranden varit "bredare och röd färgad". Jag märkte inget - men blev orolig och tog ut d-vet. Denne märkte inga fångsympton heller vid undersökning med visitertång. Hästen gick på bete sedan hela sommaren utan problem. Enligt hovis hade även fler hästar i stallet fång utan att någon av ägarna märkt det.

Jag frågade hovis och han sa att när vet diagnosticerar fång så har det gått långt...

Jag vet inte. Jag valde att lita på vet. und.

Men du menar att det kan bero på belastning? Min häst är stor och grov, och blir rund över sommaren. Det konstiga är väl dock att det bara uppenbarat sig en gång, sommaren för två år sen.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka