Vill tränga in i paddockstaketet!

M

moniq

Hej! Jag har ett problem med min 5-åriga halvblodsvalack. Han är 168cm hög och ganska tung, men snäll. När man rider på fyrkantsspåret särskilt i vänster varv så vill han gå in i staketet med hela sin långsida, jättesvårt att få honom att lyssna för hjälperna just då, det är lite bättre i höger varv, där tränger han inte in lika mycket. :confused:
Det gör så jäkla ont att bli klämd, han bryr sig inte om jag tar spöet och försöker hjälpa till att peta ut honom med.
Någon som har bra tips vad man kan göra????????????????:crazy:
Annars är han trevlig och snäll att rida.

Sv: Vill tränga in i paddockstaketet!

Precis likadant försöker min häst göra.

Prova att rida 1 meter innanför spåret och var noga med att han går exakt dit du hade tänkt dig.

Ja det har vi gjort och det funkar men sedan när man ska ut på spåret igen så är han i staketet igen!!! Lite konstigt att det är lite bättre i ena varvet.:confused:

Finns flera tänkbara orsaker:

-hästen är sned i skelett/muskulatur
-hästen har något i munnen som gör att den inte vill gå rakt
-sadeln är sned
-ryttaren sitter snett/ger "oliksidiga" hjälper

Då får du fortsätta att rida innanför spåret samt rida exakta vägar. Utnyttja bokstäverna, rid kors o tvärs över ridbanan och var noga med att rida exakt dit du tänkt dig. Dessa trängningar är inget som försvinner över en natt.
Att han tränger mer i ena varvet tycker inte jag är så konstigt då hästen förmodligen inte är helt liksidig. Han är säkert svagare i ena sidan.

Oliksidighet kommer sig av att hästar är som vi ,höger lr vänster benta och är således starkare i en sida ,man brukar säga att den sida manen ligger imot är den starka sidan dvs om din häst är starkast högersida trycker han ut dig mot vänster....:laugh:

Tack för alla svaren! Ja ni har säkert rätt! Får jobba med detta och se om det kan hjälpa.
Kommer någon på nåt mer så skriv GÄRNA!!!!:bump:

Kan det vara så att han trycker ut bogen och liksom "flyter" ut mot staketet?
Isåfall brukar det fungera att strama upp yttertygeln lite för att stötta upp yttersidan.

Bara en spontan tanke då min gör så när han inte vill svänga och matte glömmer att rida ordentligt :angel:

Fick lära mej av dressyrtränare Camilla Toll att man kan styre ut hästens huvud i väggen/staketet om den tränger så man slår i. Hästen vill inte slå i huvudet och flyttar från väggen då. Hoppas det funkar på din!

HEJ! Jag såg just att du fått ett mycket klokt och bra svar av "charmex" ! Ville bara tillägga att det kan vara en bra ide' att läsa på om hur man RAKRIKTAR en häst.... något som verkar vara bortglömt numera.

du kan även prova att ställa hans huvud mot staketet. Han vill inte gå in med det...

du kan även prova att ställa hans huvud mot staketet. Han vill inte gå in med det...

Fast om det är ett symptom på något som inte är som det ska vara och att han alltså inte gör det för att vara en elak sate, så tar man bara bort ett symptom utan att korrigera felet i sig. Och bestraffar stackars hästen för något som inte är hans fel!

Känns lite som.....otrevligt mot hästen i mina ögon. Då är det ju mer riktigt att ta reda på varför pålle gör som han gör och hjälpa honom med det istället. Är det som han har en svag sida så får ryttaren ju träna upp den svaga sidan, är det sadeln som är sned så får hon skaffa en bättre sadel, är det bettet som inte är ok får hon skaffa ok bett!

Du har fått en del bra svar redan.

Jag rider sällan på spåret, i stort sett alltid innanför. Mycket lättare att se att man har kontroll på hästen där. Plus att det brukar vara en grop med en kant vid spåret som jag vill undvika att snubbla runt i.

För de första be någon kolla om du sitter rakt i sadeln och checka så att stigbyglarna är lika långa. Ett tips är att böja hästen utåt de har jag fått träna på då min häst gärna drar utåt i volten. Fråga en tränare så kan nog hon/han ge fler tips.

Men de behöver inte vara något ridmässigt fel de kan oxå bero på att hästen har sne muskulatur eller skelett osv. Men be någon om hjälp ;)

Ja det är bara att försöka med alla bra tips ni gett här!!! Kom gärna med fler om ni har!!
Kram Moniq

Börja med att kolla upp så det inte är något som är fel fysiskt, så kan du ju återkomma när du vet :)

Varför skulle det vara någon fysiskt fel på honom? Är det inte att räkna som helt normalt unghästbeteende att falla utåt mot väggen?

Går det däremot inte att lösa genom ridning så kan det vara läge att kolla upp.

Självklart kan det vara det! Du avgör förstås själv hur du vill göra. ;) Att jag föreslog att du kunde kolla upp honom var främst för att det var mes i ena varvet fick mig att tänka att det kan vara svaghet, stelhet, smärta eller så i ena bakbenet, sidan och att han då inte vill bära på det benet. Jag har nämligen stött på problemet själv på hästar som inte vill bära sig i det varvet pga av olika orsaker. Särskilt när du sa att han i övrigt är trevlig och snäll, det kanske helt enkelt är något fel. Men det vara som sagt bara en tanke, jag vet ju inte hur det är i verkligenheten, och du har fått en hel del bra ridtips så jag önskar dig massa lycka till med dom! :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 950
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 228
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar