Vill rida in min b-ponny....

J

Jazzan

Men hur sjutton ska jag få tag på någon liten tjej/kille som kan hjälpa mig????

Ponnyn är ju bara ca 115 cm så hon är ju på tok för liten för mig. Jag väger ju hela 65 kg...uuahh...o är 162 cm "lång".

Problemet är att jag bor ganska långt från stan (där ridskolan finns) så det är ju inte så lätt att få tag på nån där. Jag måste ju ha hjälp upp till 4-5 dagar i veckan. O en sån liten tjej/kille har ju inget körkort...

Ska sätta upp lappar i byn som ligger några km härifrån så får vi se om nån nappar...

Har satt ut annons här på Buke också (medryttare)

TIPS ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA....(hur hittar jag nån?)

Hur mkt bör min medhjälpare som max väga tycker ni? (Min lilla ponny är korsn mellan dartmoor/welch o är relativt kraftig)

SSÅÅ kul att ha inridningsprojekt framför sig.... :bump:
Lillan är för övrigt mkt markarbetad o mkt körd (gick hur smidigt som helst att köra in)

Hon kan redan ledande tygeltag, halt, rygga, flytta för tryck, ökningar o avsaktningar m.m. Jobbar mkt bra vid tömkörning.

Sätt ut en annons på ridskolan kanske?
Ev så nappar föler än en tjej då kanske du kan ha 2 st som hjälper dig att rida in hästen. Dvs då blir det bara ca 2 dagar i veckan var. Det måste väl en förälder tycka är OK att skjutsa. (säger hon som är otroligt bortskämd med skjuts av mamma :angel:)

42-45 kg sa väl ädå din häst klara av att böra om den är kraftig. hoppa mycket kanske inte är att rekomendera men kortare turer borde inte vara någon fara...

Lycka till!

Bor utanför Värnamo.....

Smart tips att låta 2 tjejer komma hit.....Åker nog in i veckan o sätter upp en lapp eller två... Tackar :bow:

Exakt samma problem här!!! Har en dartmoor ca 120 hög som jag vill rida in. Svårt att hitta så små barn som kan rida.. Jag vill ju att min ponny ska ridas av någon duktig som kan hoppa mm.. Vad gör man? Sätter in en annons om "barn sökes"? :D
Ett tips min kompis sa var att jag skulle parkera mig på ridskolan varje kväll och "se ut" barn som verkade ok..Haha.. ;)
Jag har frågat runt lite om maxvikt, och fick 50 kg som svar. Låter vettigt, kanske runt 40-45 om man ska hoppa och rida hårdare?

Du tror inte man kan ta ett litet snack med ridlärarna om nån duktig tjej/kille. Dom om några borde veta en unge som passar....

Känner dock ingen på ridskolan då jag aldrig ridit där....

Men det är ju värt ett försök.. ;)

fråga vad dom har som maxvikt på en liknande ponny på ridskolan? om den ligger på ca 50 så kan du sätta en maxvikt på 40-45 (då ungen lär växa)

sen om inte ungen är så duktig spelar ingen roll sålänge den har ett intresse som inte svalnar efter 2 veckor.
då kan du ju lära henne/honnom själv.. så hon/han rider som du vill ha det.. :)

vi hade en tjej som inte va jätteduktig på att rida, men liten och lugn.. hon fick privatlektioner på en liten b-ponny, och blev jätteduktig har nu egen häst, en liten fin hingst som kastrerades nyss :)

lycka till

Precis vad jag hade tänkt....
Behöver inte vara så duktig - bara intresset finns..
Kul att hjälpa nån annan att rida o lära sig... ;)

Synd, för jag har en kompis som bor i Stockholm och är bara 147 cm hög och vuxen....och duktig ryttare....

Min kusin väger 40 kilo är är snart 14 år å hon är JÄTTE duktig å rida! Så de finns de små människorna också :)

*lånar knapp*

ville bara säga att jag tycker det verkar vara en jättebra idé att antingen titta på ponnylektioner på ridskolan och hitta en duktig liten ryttare, alternativt prata med ridlärarna.
Tänk vad smickrad den lilla ungen skulle bli, hehe...

Sv: Vill rida in min b-ponny....

Om den står i närheten av åkerberga är jag intresserad!

Håller helt med, prata med ridlärarna, det brukar ju alltid finnas någon riktig liten jävel på att rida. Och vem vet bättre än ridlärarna?!

Spelar ingen roll om man inte känner till stället, ring eller åk dit och prata med dem och förklara helt enkelt så vet de säkert någon som kan passa. Om du vill se med egna ögon kan du ju be att få titta på en lektion innan du tar kontakt med kandidaten. Så får du själv en uppfattning om hur barnet rider.:idea:

Min granne och föredetta stallkompis har en welshmountainkorsning som är ungefär 115cm. Hon ville ha honom inriden men fanns ingen här som kunde hjälpa. Då hitta hon ett "inridningsstall" som var hur billigt som helst. Först tränade mamma i familjen tömkörning och allt sånt som hon kunde göra från marken och sen när det kom till själva ridningen så hoppa hennes 10åriga dotter upp. Så nu är han en jätte bra ridhäst. Han ska vara kvar ett tag till för att även bli inkörd.:laugh:
var jätte billigt, kommer inte ihåg hur mycket det kosta men det var typ bara vad uppstallning brukar kosta. Knappt det. men dte kan ju vara svårt att få tag på ett sånt ställe....:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag är en 13 årig tjej som behöver veta vilken kategori på ponny jag borde rida. Jag är ca 164 cm lång och väger 60+ kg. Tidigare...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: Matildaa1
·
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 067
Senast: jorgensvensson66
·
T
Träning Hej. Det är såhär, att jag ahr börjat hjälpa en tjej som har en Shettiskorsning, B-ponny, han är väldigt stor & muskulös,kompakt å så...
Svar
5
· Visningar
1 171
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka