Sv: Vill Ni hjälpa till att experimentera med öppna?
KL
Jaha, ska jag oxå trassla tillbegreppen och göra en virtuell öppna?!
Då hästen är i form, blir det som följer, med minsta möjliga hjälper.
* Betonar inner sittben men har vikten rakt över hästen.
Vänder in framdelen genom att vrida in överkroppen (indirekt yttertygel). Är den inte så följsam brukar jag ta med den med ytter överskänkel i någon impuls. Kanske fel??
Vill vara fri från inner tygel då böjningen är bra.
* För fram inner skänkel något för att förstärka känslan att jag är lika med hästens bakdel, och inte tappar det läget bakåt då jag ev ger impulser med innerskänkeln.
*Förlägger vikt genom att sträcka ut ytterskänkeln i färdriktningen. Inte så den står rätt ut
antingen ett tryck i stigbygeln eller en sträckning av benet för att förskjuta vikten.
Varför vikten på inner?
Tycker att hästen svarar bra på ett lätt tryck mot inre ryggmuskulaturen som kortas av. Skulle det vara obehagligt, tex vid för hårt tryck i barbackasadeln eller om ev sadel skulle ligga illa då går hästen
undan trycket. Nu kommer den
under trycket böjd inåt.
Alltså mer en hjälp lik den vi ger i sidan med skänkeln. Resten av trycket fördelar jag på insidan låren.
Håller helt klart på att det (såklart
) är inner bak som bär mer vikt. Gå en stund själv i öppna med vilande innersteg. Ytter tar ett kraftfullt steg, tar upp inför nästa steg åt sidan, men hästen sjunker ner och "vilar vikt" längre på inner. Tycker jag.
Tja.. Kommer inte på något mer nu.