Vill ngn hjälpa mig?

nyponros

Trådstartare
Har precis börjat rida en hbl-valack på 16 år, som är mkt dressyrriden innan.
Vad jag har förstått har han inte varit så igång på ett tag, hade varit riden ngn -2 månader innan jag började, red honom kankse 7 gånger och sedan blev han halt av bus i hagen. Vilade typ 1½ vecka, och nu har jag ridit honom en vecka typ efter det.

Har inte satt ngra stora krav på ridningen än, jag vill lära känna hästen ordentligt först.
Men nu har jag fastnat lite känner jag.
De få gånger jag gått in för att dressyra har jag börjat med att mjuka upp honom på lång tygel, göra stora volter, serpentinbågar, och flytta lite för varje skänkel.
Känner att han svarar för både broms och framåtdrivande skänkel, och han känns då väldigt lätt att rida.

Efter en stund börjar jag försöka (rider honom i samma "faser" som jag brukar följa när jag rider) få in bakdelen lite, och vill att han ska jobba lite mer, och då höjer han ryggen lätt och går i låång lååg form.
Så långt inga problem.
När jag kortar tygeln sen går han i form, visst, med höjd rygg, rumpan med, nacken visst-MEN- han slutar lyssna på mina skänklar!

Det är som att han inte känner dem längre, varken framåtdrivande eller ställande hjälper fungerar.
Han verkar missnöjd och vill helt enkelt inte.
Visst, han går, men det känns som att han tänker bakåt liksom.
Ngn som förstår?:D
Jag stoppar honom inte i handen utan är väldigt lätt i handen.
Försöker vara så följsam som möjligt, och förstår inte vad jag gör för fel.

Det jag gjort nu är att jag nöjt mig med väldigt lite, såfort han kännts positiv och framåt bara en liten liten stund har jag gett honom lång tygel och låtit honom pusta, belöning.

Ska givetvis prata med ägaren också, men har inte haft möjlighet till det än.

ÅÅÅh vad jag vill ha tips:D

Sv: Vill ngn hjälpa mig?

Min spontana tanke är att han inte är helt ok veterinärt, alt. felriden eller att han helt enkelt är trött på dressyr. Vad händer om du dressyrar lite i skogen eller på ett gärde? Jag skulle prioritera framåtbjudning före allt annat och kicka på honom lite med skänkel, säte och spö om nödvändigt och se vad det blir för reaktion. Lägger han öronen bakåt kanske han inte är okej från sina skador.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ingen bana/ridhus där han står, så all dressyr sker på gärden.
När vi rider ute på vägar funkar det bättre, inte helt bra men mkt bättre, han har framåtbjudning även om jag tycker han är ngt döv för skänkeln och gärna blir en ostbåge.

Han verkar inte ha ont, lägger inte öronen bakåt eller ngt när jag har skänklat till ordentligt.

Kan det ha ngt med sadeln att göra kanske?
Kanske ska prova den bomlösa nästa gång det blir dressyr, och se om det blir ngn skillnad...

Men om det har med sadel/skada att göra, varför bara på kort tygel i form?

om man utgår från att det inte är ngt fel på hästen, så brukar man få den känslan när hästen är bakom hand, dvs inte bjuder fram i bägge tyglarna.
extra tydligt är det på en häst som gärna krullar ihop sig och/eller förböjer sig, men hästen kan även gå i en öppnare form med nosen framme osv men fortfarande inte bjuda till handen.

vad som brukar hjälpa är att rida snabba, korta övergångar, för att få hästen att ärligt svara fram för skänkeln. är hästen långsam i reaktionen i detta arbete kan man i början förstärka med röst/kraftigare skänkel/spö för att få igång motorn lite extra.
ofta i kombination med att man får tänka uppåt-framåt med handen för att visa hästen fram med nosen, erbjuda kontakten längre fram, för att få kontakt mellan bakdel och framdel på hästen.
när hästen börjar bjuda genom hela kroppen känner man att vid förhållningar/samling kommer ökat driv bakifrån och förhållningen stannar inte i halsen på hästen om man kramar lite i tyglen

dålig förklaring kanske, hoppas du fattar ngt av det jag svamlar om :)

Min spontana tanke är att han blivit felriden och, eftersom han är 16 år, så kan det ha pågått väldigt länge. När det blir så slutar hästen att reflektera över hur han går och slutar lyssna, det "ska bara vara så". Tror inte att det är något veterinärt fel på honom, då borde det visa sig även i den lite längre, låga formen. Däremot kan han naturligtvis vara väldigt stel och ogymnastiserad, och därmed ovillig, om han är riden på samma felaktiga vis i många år. Tror inte heller att det är din ridning det är fel på, man får inte såna effekter på så kort tid, utan tror att han gör så av gammal ohejdad vana helt enkelt.

Däremot inte sagt att det inte går att göra något åt! Mitt tips är att du glömmer bort den högre, kortare formen här ett tag framåt och koncentrerar dig på att låta honom gå i den lite mer avslappnade formen (där han tydligen trivs bättre). Och istället för att korta tygeln och försöka "plocka upp" honom den vägen, jobba väldigt mycket med sidvärtsrörelser (helst öppna och sluta) och göra massor med välbalanserade övergångar (= samlande övningar) och låta honom jobba ihop och upp sig själv och börja bära sig på det viset istället för att du försöker forma honom. Gymnastikhoppning på små hinder kan faktiskt vara till hjälp också för framåtbjudningens och (den möjligen något stela) ryggens skull.

Ett annat tips är också att, om du inte redan gör det, börja använda sporrar (15 mm räcker) och dressyrspö. Då kan du direkt ta till en lite starkare hjälp snabbt och effektivt - en gång - om han inte lyssnar, istället för att sitta och trycka hela tiden vilket bara kommer att göra honom surare och mer "döv" för dina hjälper. Jag pratar inte om "hacka och slå" här, utan bara om att "höja rösten" lite grann med jämna mellanrum när hästen glömmer att lyssna. (Har själv haft det här problemet med hästar som blivit ridna av män. De är ofta vana vid mer tyngd och styrka än vad vi kan använda, men brukar vänja sig ganska snabbt vid en annan typ av ridning.) Ju mindre hjälper du kan använda desto mer uppmärksam kommer din häst att bli!

Tror säkert det löser sig för er! Lycka till!

Så fort vi har kommit igång lite mer ska jag prova att rida mkt övergångar, och tempoväxlingar:)
Tack för tipset!

han krullar verkligen inte ihop sig, och går inte över tygeln heller, så "tyvärr" är det nog inte problemet...

Jag tror faktiskt det var en man som ägde honom förut, när du säger det:D

Men du gav mkt bra tips! Tack!
Sporrar ska jag sätta på nästa gång, har "alltid" det när jag rider dressyr annars men de har glömts i "mitt" stall.
Brukar kännas mkt bättre, man kan ge finare hjälper osv.

Jag försöker rida så mjukt och behagligt för honom som möjligt, använder mest sätet och låter bara skänkeln vila längs med sidorna, så det ska bli en reaktion när jag väl lägger på skänkeln.

Övergångar fick jag ju tips om ovan, och det ska jag prova, jag tror det kan hjälpa på honom. En ponny i stallet som jag ridit lite nyligen var lite liknande, och hon blev verkligen en annan häst efter lite övergångar och kvicka tempoväxlingar.

Ska även försöka ta oss till ridhus lite regelbundet snart, har typ 40 minuters ridväg till ett, och då ska jag ta med lite bommar!

Om han är felriden, genom vilka brister i ridningen får man det här resultatet?

Om han är felriden, genom vilka brister i ridningen får man det här resultatet?

Om jag ska generalisera lite så skulle jag säga en stel och stark hand och en oförmåga att ge eftergifter i rätt ögonblick. Möjligen i kombination med (långa) starka ben som inte lämnar mycket utrymme för hästen att göra något annat än att forma sig inom "ramen" (dvs. hand och skänkel). Efter ett tag med den här typen av ridning blir hästens muskler korta och stela och en äldre häst blir "stöpt" i den formen (inte bara rent fysiskt utan även psykiskt, precis som när vi gör något praktiskt taget automatiskt för att det "sitter i ryggmärgen").

Nu vill jag absolut inte dra alla manliga ryttare över en kam - naturligtvis, men man kan inte komma ifrån att de har mer styrka och i allmänhet mer tyngd bakom sig än vi tjejer (även om det finns tjejer som rider mycket på styrka också så klart). Men ibland kan ett tygeltryck som en man upplever som "lätt" verka mer som "medium" för mig har jag märkt.

Ev. är din häst också van vid ett kraftigare och mer konstant skänkeltryck än vad du kan (och vill) uppbringa. Då passar hästen säkert gärna på att spara på krafterna och låtsas att han inte märker dina hjälper eftersom han inte känner samma "tvång" (dåligt och lite för starkt ordval, men kommer inte på något bättre just nu) att jobba som han är van vid.

Men det är som sagt inget som inte går att ändra på! Brukar dock kunna ta ett tag och lite tålamod att få en äldre häst att börja fungera på ett nytt sätt, men de flesta verkar trivas bra med det när det väl blir befäst. Så det är bara att kämpa på! :)

Det kan oxå vara tvärtom.
en häst som är enbart riden av en person är känslig för att få samma hjälper.
Det tar ett tag att "hitta knapparna".

Det allra bästa är att få instruktioner av förre ägaren.

undrar om du inte har satt igång honom för snabbt efter hältan.

Ja.. jag är ju absolut inte ett med hästen, har mkt kvar att lära mig av hur jag ska rida honom.
Förre ägaren kan jag nog inte rida för, har ingen aning om vart han befinner sig.

Det är ju inte min häst, så jag har aldrig haft kontakt med honom;)

Fast det känns inte som att jag satt igång honom för fort.
Jag har väl ridit honom...två veckor efter hältan, och har precis börjat trava ngra varv/ hundra meter om vi ridit ut.
Annars är det skritt.
Jobbar jag honom rider vi en halvtimme typ, rider vi ut så max 45 minuter.
Känns lagom faktiskt.

hmm...ja det kanske är så. han kanske är van att ridas med mer tryck och mer hjälp av ryttaren, jag känner lite som att jag inte orkar rida fram honom.

Jag tror jag ska jobba mkt på att han ska stå för sig egen framåtbjudning, jag ska ju inte behöva släpa fram honom över marken liksom:p

Orkar inte skriva ordentligt nu, är föt trött:p

Men imorogn ska jag rida ut och slappna av, och lägga upp ngn taktik inför på söndag;)
kanske komma på ngn rolig övning jag kan pyssla med, ngt som han kan tycka är skoj:)

Lite svårt bara när man är begränsad i gångarterna, men ngn kul skrittövning borde jag väl kunna hitta:)

Tack för att du engagerat dig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30