vill inte trava....?

F

fonen

vad gör man när hästen inte vill trava..?
skritt och galopp går bra..när man ska börja trava från skritten så börjar han bara galoppera hela tiden.

hästen hade stått i två dagar..kan va därför..?

men vad gör man..låter man hästen galoppera eller ska man envisas med att den ska trava?
för när ja tog i honom och ville ha trav blev han bara väldigt stressad och verkade inte förstå..?

jag gjorde så att ja lät han galoppera några varv..och sen går de ju bra att sakta ner till trav..men sen helt plötsligt får han för sig att han vill galoppera igen och bara börjar och tar man i honom då så galopperar han nästan på stället.
va först efter ungerfär 30 min som hästen blev som vanligt..sen gick de lika bra som de brukar utan nåt bråk eller så.

vad gör man när hästarna blir sånna här??
ska man bråka med dom eller bara låta dom galoppera..?
 
Sv: vill inte trava....?

Det beror nog på hästen och ryttaren. En del hästar behöver "springa" av sig innan man kan jobba dem. I stället för att bråka med hästen och riskera en massa. Men en del säger ifrån och jobbar på med hästen.
Mina hästar skulle jag låta få "springa" av sig innan jag begär något mer av dem. Om de är på det humöret. Båda är ston också, lite tjurigare där en än valack.
Gör det som känns rätt för dig. Men hästen ska ju inte spriga i väg för dig. Den ska fotfarande lyssna på dig.
Hoppas du fick lite hjälp.
 
Sv: vill inte trava....?

jo..ja försökte låta han springa av sig..de är inte så att han sticker på nåt sätt..och efter en halvtimma så funkade de ju bra..

men ska man låta hästen galoppera vidare även om den började när man inte bett den om de?
de är där de blir lite bråk..för om ja håller in han då också går han emot också blir allt fel..så ja lät han galoppera ett tag och tog sen ner han till trav och fattade sen galopp innan han gjorde de själv...om du fattar...
 
Sv: vill inte trava....?

Det kan vara så att hästen har ont någonstans i bakkärran. I galopp delar bakbenen på arbetet, men det går ju inte i trav, då arbetar ett bakben i taget. Ring en häst-kiropraktor.
 
Sv: vill inte trava....?

Jag vet inte hur länge du har ridit eller hur mycket du kan.

Enda gången jag har sett detta fenomen är hos ridskoleryttare som är ganska oerfarna, ridit bara i några år på halvluskiga ponnisar.

Så om du själv känner av att du inte är så erfaren, får en känsla av detta.. så är det kanske bättre att du först låter en mer erfarenryttare sätta sig upp på hästen och känna på den. Sedan kan du i rådslag med denna tillkalla kiropraktor, massör, vetrinär, eller kanske en instuktör.
 
Sv: vill inte trava....?

de är inga problem så...tränar och tävlar upp till msv på hästen.
så de är inte de som är problemet..fast ibland är de ju klart vi missförstår varandra.

kiroprakton är ute 2 ggr per år och kollar den..så de ska inte vara några problem där..klart de kan ha uppkommit nåt..men tror inte de.

ska iallafall träna imorron och får väl se hur han är då, hästen travar väldigt bra när ja löslongerar/longerar iallafall..fast de e klart den kan ha ont när ja sitter på..
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 403
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp