Vill inte trava i vänstervarvet

N

_ngt_

Jag har en häst som inte vill trava i vänstervarvet. Ibland har det gått dock under en kortare period. Jag vet inte hur jag skall förklara det, men det känns som om det endast sitter psykiskt. Igår var det helt omöjligt till exempel. Lyckades trava längs ena långsidan (väldigt liten paddock) två gånger sen gick det verkligen inte. Satte av och upp fyra gånger. Under tiden jag var på marken joggade jag bredvid, hade då inga problem att trava. Sen när jag satte upp igen och försökte få henne att öka ville hon inte. Detta gör även att när traven inte funkar i det här varvet funkar inte galoppen då hon verkligen inte ens vill öka skritten. Kan tillägga att hon har INGA problem med traven i högervarvet. Enligt förra ägaren har hon inte haft detta problem innan, vet dock inte vad jag ska tro då jag haft hästen i fråga en kortare tid..

Vad skall jag göra?
Idag eller eventuellt imorgon följer pappa med och joggar bredvid samtidigt som jag driver med skänkel. Men det känns som om budskapet ändå inte kommer gå fram för henne då någon springer bredvid? :(

Sv: Vill inte trava i vänstervarvet

Hon "stannar" ungefär och drar ut mot mitten. Vägrar liksom.

Funkar hästen bra och travar obehindrat i andra varvet?

I princip. Tar några passtrav-steg innan hon bryter av till vanlig trav och det är snart borta. En ovana som hängt med sen förra ryttaren som red vilda western på henne.. Men inget förutom det.

Isåfall hade hon väll i alla fall protesterat lite när jag joggar bredvid? Hon har absolut inga problem då med att trava, liksom i hagen. Sen har jag ju faktiskt travat med henne i det varvet.

be en vetrinär kolla på hästen, kan ha ont någonstans och det är bättre att kolla en gång för mycket än för lite!

Men hon kanske har ont av utrustningen? Den kanske trycker på på ett obehagligt sätt när du sitter på, när det blir tyngd på.

Min spontana tanke är ju en låsning som orsakar detta. Är hästen kollad av veterinär och/eller kiropraktor?

Att den travar i ena varvet betyder ju rimligen att den VET vad den ska göra, så då skulle jag sätta mina slantar på att det är smärta som hindrar den.

Isåfall hade hon väll i alla fall protesterat lite när jag joggar bredvid? Hon har absolut inga problem då med att trava, liksom i hagen. Sen har jag ju faktiskt travat med henne i det varvet.

Men tänk efter... :grin: skulle något psykiskt hindra hästen att trava i vänster varv men inte i höger? Hur tänkte du då?

Tycker att det är uppenbart en fysisk smärta som orsakar problemet, särskilt som det funkar utan ryttare. Antingen blir smärtan för stor med den extra tyngden, eller så sitter du snett el liknande, eller så är det sadeln som gör henne illa i det varvet.

Om inget hittas på kroppen så kolla ögonen, hästen kan vara helt eller delvist halvblind?

Eftersom hon gjort ett startlopp i trav i det varvet så tänkte jag att det kan höra ihop med det. Men det var ju bara en tanke. Ska kolla upp det, tack. :)

Nu har ju andra svarat det jag tänkte skriva, eftersom den inte vill trava när du sitter på så är det ju bra att kolla upp hästen efter eventuella spänningar, snedheter eller låsningar, sadeln bör du kanske kolla så att den passar, du kanske hittar en ET som kan känna igenom din häst och som är bra på att se hur sadeln ligger på din häst.

Kolla upp dig själv också, du kanske är sned och påverkar hästen fel när du sitter i sadeln.

Får jag fråga om du bara provat och sagt till henne med spöet på bogen typ? Antar att det kanske är det första man gör men jag frågar ändå. För det KAN sitta psykiskt på det sättet ju att hon kanske kommit undan med att inte riktigt behöva göra exakt det du vill i vänster varv och har då utnyttjat situationen.
Mvh

jag skulle gå igenom hästen på klinik, tycker det är en självklarhet. Sen be en sadelmakare gå igenom sadeln så den ej är sned eller liknande.

Tack för svar! Borde jag ta ut vet eller kiropraktor?

självklart kontaktar du en veterinär först! Åk in på klinik, ta ut distriktaren brukar oftast vara som att kasta pengarna i sjön när det gäller fel på hästar. Dom kan konstatera att något är galet men inte vad eftersom de saknar utrustningen som röntgen. Mycket sällan behandling sker ute på fält också.

Så ring närmaste klinik och förklara läget! Det kan mycket väl vara så att din häst är halt båda fram och att den känner av det mest i ena varvet!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
859
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassina
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama