Vill inte ta stöd på bettet!

FannyBany

Trådstartare
Jag har ett problem med min häst! Hon VILL inte ta stöd på bettet. när man har skrittat fram 10-15 minuter, börjar ta tyglarna och söka kontakt så stannar hon, backar eller försöker studsa på stället. Brukar ha bra frammåtbjudning på henne redan från början, så hon gör inte så för att det går för segt. Sålänge hon får gå med huvudet uppe i luften är hon gudasnäll. Hon kan ridas av nybörjare och hela köret, men direkt när man kräver något blir hon skitförbannad. Vill inte! säger hon bestämt.

Och när hon väl börjar söka lite stöd efter 50 minuter, så går det inte att mjukna med i handen, för då kör hon huvudet rätt upp igen! har någon ett tips? någonting? känns svårt att lösgöra och rida igenom en häst som inte vill ta stöd på bettet. Har ridit en del med graman och då är det absolut inget tjafs, men vill att hon själv ska VILJA! Snälla hjälp!:(:crazy:

Sv: Vill inte ta stöd på bettet!

Standardsvar nr 1: Låt en veterinär som verkligen kan tänder titta hästen i munnen.

Standardsvar nr 2: Ta hjälp av tränare efter du kollat tänderna.

Kanske tråkiga svar och inte de svar du vill ha. Men, men....

Jag hade absolut inte dragit ihop med en drawrain utan accepterat att huvet är där det är, det speglar trots allt vart bakbenen är.
Det du får göra är att erbjuda ett mjukt och jämnt hand och driva framåt med sätet och försöka finna takten.
Takten och lösgjordheten kommer innan stödet!

Att lösgöra en häst som inte går att ta i munnen är dock ganska svårt. Gramanen drar inte ihop henne, utan hänger 99% av tiden slapp. Är mycket skeptisk till hjälptygel men det enda som hon fungerar på O_o

1. Du ska inte ta hästen i munnen. Du ska erbjuda den en mjuk hand som den på eget bevåg söker stöd i.
2. Att rida är ganska svårt. Att lögöra en häst är jätte svårt. Det är ju det alla jobbar med dagligen.
3. Om du inte kan lösa problemet själv så måste du ta hjälp av någon som är mer erfaren än du själv. Det är precis det man gör med hjälp av en tränare/beridare/kompis som är mer erfaren osv.
Så tyvärr finns det ingen genväg. Det finns inget magiskt bett eller vitaminer eller longeringsinspänning som kommer hjälpa dig.

Kolla tänderna är alltid bra! sen tycker jag att du kan prova att byta bett, skulle tro att hon vill ha något som ligger mer stilla, som rakt bett och eller fasta ringar. Prova gärna något tjockare (tyngre) bett med. det kan göra det något lättare för dig iaf. Du måste också se till att du är så mjuk och följsam som du kan vara för henne, så din hand inte känns obehaglig i munnen

Jag har ett problem med min häst! Hon VILL inte ta stöd på bettet. när man har skrittat fram 10-15 minuter, börjar ta tyglarna och söka kontakt så stannar hon, backar eller försöker studsa på stället.
Kanske betyder söka kontakt annat för dej än din häst, verkar som att hästen tycker att du tar den för hårt i munnen. Att den inte kan gå fram för att du håller fast den? Alt. att det gör ont när du tar tyglarna?

Och när hon väl börjar söka lite stöd efter 50 minuter, så går det inte att mjukna med i handen, för då kör hon huvudet rätt upp igen! har någon ett tips? någonting?

Betyder söka lite stöd för dej att du ridit med långa tyglar utan kontakt tills du tillslut får hålla lite stöd i tyglarna? Eller kan det vara så att din häst anser att du håller fast dens huvud med bettet och när du mjuknar kan hon ta huvudet i den position hon vill? Om hästen accepterar ett stöd på bettet och går korrekt så ska du kunna mjukna, eller egentligen kunna vara mjuk i handen hela tiden och dessutom länga tygeln och få hästen att följa med framåt med bibehållet stöd.

Vad är det för häst och ålder? Utbildningsnivå? Hur fungerar den med en annan ryttare? (ej nybörjare)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 384
Senast: mily
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 567
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård