Vill inte lämna gården!

Kicki_83

Trådstartare
Suck varför kan ingenting gå som man vill??? Förut hade jag problem med en häst som var väldigt pigg på hem vägen. Det har blivit bättre så vi har varit ut på många svängar...men nu har han fått för sej att nu ska han inte lämna gården istället. Jag blev kvar där ja satt upp igår. Försökte komma något steg i ca 30 min. bakåt kom vi men inte framåt. Hoppade av för att se om det skulle gå bättre. Nej då likadant då. kanske höll på en halvtimme till. Sen hux flux kommer han på att han kan gå. *suck* vi gick en liten sväng sen gick vi hem. Han är ju en fjording och dom kan ju vara bra envisa. Ska testa i dag igen se om vi kommer ut i skogen. Någon som har nå bra tips hur jag får honom att röra på sej??

Sv: Vill inte lämna gården!

Hmmm, det enda tips jag har är att aldrig låta honom lära sig att han slipper om han protesterar. Med andra ord måste han ut varenda gång... oavsett om det tar hela natten.

Dock inte så lätt alla gånger.

Jo ja brukar alltid göra så att han måste gå med en bit även om jag får i gång honom från ryggen eller marken. Jag försöker visa att det är ja som bestämmer när vi ska gå och när vi ska vända och gå hem. Även om det kanske inte blir lika lång sväng som tänkt men han ska i väg en bit från stallet ändå. Men man skulle ju gärna slippa att han stannade alls som det var förra veckan då var det full fart framåt.

Han har helt enkelt kommit på att du är svagare, att han inte behöver om han inte vill.

Träna ledarskap.
Sen att det är en fjording spelar ingen roll.

Ja det är alltid bra att träna upp ledarskapet, då får du en trygg och stabil häst som litar på dig. Och som gör som du ber om :D

Men du behöver nog lite hjälp av någon som kan det där. Det är de små små signalerna som du sänder ut som avgör om du lyckas eller inte.

Okej...lite ledarskap har jag nog hoppas jag för från marken lyder han mig oftast. Jag brukar kunna löslongera honom på ridbanan. Och går vi på ridbanan följer han mig utan grimskaft. Han kan få sånna här ryck i bland oxå. Men ska arbeta lite mer med ledarskapet...vet några som kan hjälpa mig tror ja!

testa att vända runt honom i en mini liten cirkel, bara nåt varv, testa sen att gå fram, går han inte fram, runt i cirkel igen osv tills han går fram. de lär sig att de är enklare att gå fram än att snurra runt. givetvis ska du göra detta vänligt med besämt. gör ingen stor grej .

Okej...det ska ja testa i dag när vi ska ut och gå om han nu inte vill gå igen.

Nu på dagen var jag ute och gick en sväng med honom...då löd han mej jätte bra juh. Stannade när ja stannade och gick när ja gick å så. Varför vill ha inte gå ibland när ja rider då? Kan det vara nå med sadeln? Men det är ju bara ibland...hade han haft ont av sadeln så hade väl han trilskas jämt? Ska pröva rida i morgon se om vi kommer från gården eller hur det blir. Han skötte sej då exemplariskt i dag.:)

Nu har jag även lyckats komma bort från gårdsplanen ridandes på hästen så det måste va nå han fick för sej det där bara...men tack för hjälpen allihopa!

testa att vända runt honom i en mini liten cirkel, bara nåt varv, testa sen att gå fram, går han inte fram, runt i cirkel igen osv tills han går fram. de lär sig att de är enklare att gå fram än att snurra runt. givetvis ska du göra detta vänligt med besämt. gör ingen stor grej .

Det där funkade jättebra på en fjording som jag red, han fick för sig ibland att han absolut inte kunde gå ut ur boxen och lämna sin hästkompis och då räckte det oftast med att gå runt en eller två gånger i boxen sen gick han ut. Till sist följde han med direkt :p

Jadu, fjordingar brukar väl vara matglada :) Så en pinne med en morot hängandes i ett snöre som du håller framför honom när du sitter på:rofl::rofl::rofl:

Nu e jag trött.... skämt o sido jag var bara tvungen:devil:
Har faktiskt inget vettigt förslag...

TeamVM:
Hur lyckas du få i väg din Fjording när den är så då?

Hoppiz:
:D Det ska ja testa :D

Det där är faktiskt ett ganska bra tips.
Gör det så 'jobbigt och bökigt' som möjligt för hästen att inte vilja gå.
Att gå framåt (bortåt) ska vara den enklaste lösningen för hästen.

Funkar inte detta utan hästen fortfarande vill backa, så backa ut från gården.
Tänk lite: jaha, vill du backa. Visst, då backar vi!:idea::angel:
Sen prova att gå framåt, fortsätter hästen att backa. Backa lite till. Sen prova att gå framåt. funkar inte det så ber DU hästen backa.
Man kan alltså vända backandet 'emot' hästen lite.
Backa 20 meter tills hästen tycker det är tråkigt och vill stanna.
Prova att gå framåt.
Funkar det inte så backa en bra bit igen tills hästen ber om att få gå framåt.
Beröm för varje steg framåt, men så fort han vill stanna igen så BACKA.

Sen är det viktigaste att om det så ska ta 46 timmar så MÅSTE man få hästen att förstå att man inte tänker ge sig i frågan.
Hästar har all tid i världen.
Det måste man som hästmänniska oxå ha ibland. ;)

Hoppas att det löser sig för dig och han är inte den första fjordingen jag vet om som är envis av detta slag.
Visa att det är du som leder hästen, inte tvärtom.

Lycka till!

ika77
Tack för tipset...det är ungefär sådär ja håller på när det vägras gå från gården. Men nu på ett tag har det inte varit nå problem igen. Han får lixom för sej saker bland. I bland kanske han inte vill lämna gården, ibland så kan allt vara farligt,det ska vara bråttom hem och ibland till och med inte vilja gå in till hagen. Men jag tycker han har blivit lugnare nu på senare tid. Så jag tror nästan han bara jävlas med mig i bland när han inte gör som jag vill. Och oftast händer der när man är lite stressad. Så jag har fått för mig att han typ tänker: "Nä nu är matte stressad nu ska ja jävlas".
Men nu fungerar det bra så nu e både jag och Lill-Pojken nöjd hoppas ja.

låter vettigt! ska prova det nästa gång jag rider en pålle som inte vill gå från gården, för ack den som ger sig som sagt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar