Vill inte komma in från hagen! :/

J

Jelly_You

Hej!
Min medryttarhäst är väldigt jobbig. Hon vill nästan aldrig komma in från hagen på sommaren. Visst, man får in henne när det regnar och så. men när man som mest vill vara i stallet (soliga dagar) så VÄGRAR hon att komma in i stallet. Så fort hon ser att man kommer med grimskaftet nafsar hon efter de andra hästarna, sedan sticker hela bunten. Ägaren har behövt hjälpa mej flera gånger, men jag vill ju klara av att ta in dom själv. Det enda sättet jag kan använda i nödfall är att ta Vallacken som går i samma hage och ta in honom SEDAN medryttarhästen och sedan ut med vallacken igen. Vad kan felet vara? något tips? (Får inte locka till mej dom med hö då de blir värre)

/Josefin:laugh:

Sv: Vill inte komma in från hagen! :/

Det kan säkert finnas lika många anledningar till varför hästen inte vill bli infångad som det finns tips på hur man kan göra överallt på nätet. Jag hade ett liknande dilemma en gång och jag sökte och fick upp massor av idéer man kan testa.

Hästen kanske tycker att det är tråkigt utanför hagen och då får man försöka växla mycket och göra olika roliga saker, så allt inte blir på rutin eller så.

Har du provat att bara vara i hagen, med grimma, utan att försöka fånga in hästen? För att väcka intresse och nyfikenhet menar jag, från hästens sida. Sedan kanske berömma den när den kommer fram och hälsar, utan att försöka fånga den.

Äh jag vet inte :)

Jag hade precis samma problem som dig när jag precis hade köpt min senaste häst. Det gick verkligen inte att få in henne ur hagen så de första månaderna fångade vi in henne med hjälp av en lina som vi gick emot henne med och trängde in henne i ett hörn och det funkade alltid men då måste man vara två. efter ett tag gav vi upp det och då gick jag bara efter henne i hagen tills hon kom till mig. Den första mån tog det upp till en timme innan hon kom men med tiden så gick det fortare och fortare och nu kommer hon på en gång till mig i hagen. jag tror att anledningen till att din medryttarhäst inte kommer är för att testa dig.

Tack för tipsen :) Man kan ju alltid testa :)

nu när det är så varmt på dagarna bör man vänta med att rida till vällen, eller tidig morgon.

Hon kanske vet vad som väntar och vill visa för dig att hon tycker det är för varmt?

tänk på att hästar är sidotänkande och att dom ser dig som ett rovdjur om du går rakt fram, prova att gå i serpentiner mot hästen det kan hjälpa

Min valack kan om man inte "pratar rätt" med kroppen vara jobbig att fånga....

Det tips jag fick från NH-utövare var att gå in i hagen, titta inte på hästen, titta på en punkt jämte hästen en bit bort och gå ditåt bestämt....stanna när du kommer i linje med hästen, gärna 3-5 meter ifrån den, så att den ser dej från sidan, titta inte på hästen, sänk axlarna något så att du bjuder in hästen till dej....Så kommer hästen till dej....

Funkade första gången jag testade det med min kille, och har alltid fungerat sedan dess....

Tänk positiva tankar hela tiden, försök att se framför dej hur hästen kommer fram till dej med öronen glatt spetsade glad att bli hämtad....

Lycka till!

//Domino_s

Det är ju det att jag rider vid 18.00 på kvällen så jag förstår inte varför :/

Tack så jättemkt. Dedär lät ju faktist som en bra idé. Måste testa! :)

Gör dej populär som kli och massagemaskin! Gå in i hagen och klia hästen på ställen som den tycker är skönt, gör så flera ggr per dag och flera dagar i rad, sen kommer hästen garanterat att se dej som den mest mysiga männskliga kli maskin i sommar och frivilligt låta sej tas i hagen. Lycka till!

kl.

Är jag den enda som kör på fuskvarianten och tar med mig en hink havre och mutar dom med:angel:

Hästarna kommer galopperande:D

Äh, det är väl ingen fuskvariant, det funkar ju lika bra som något. :D

Om det funkar vill säga. Vi har ett gammalt halvblodssto som struntar fullständigt i diverse mutor. Har hon väl börjat gå undan är det oftast hopplöst att få tag i henne (nu när hon börjar bli till åren funkar det ibland för att hon tröttnar, men det är sällan och då får man hålla på ett tag :p ), då är enda lösningen att ta in alla hästkompisar i stallet också vilket blir rätt omständigt..
Men så har hon sina bra dagar också. :D Varför hon gör såhär vet jag inte riktigt, för när man väl rider ser hon ut att tycka att det är kul. Men hon tycker väl helt enkelt att det är ännu skönare att få stanna ute i hagen.

har samma problem.. inte lika allvarligt men hon går oftast undan när jag kommer om hon inte är på humör för att jobba. óm jag går in i hagen och ignorear henne.. klappar på de andra hästarna å sen vänder jag mig bort från henne å går som om jag glömt henne. oftast så kommer hon gående efter mig å gnäggar.. jätte ledsen att jag glömt henne. så då får hon en godis å så går vi in. ännu lättare är det nu när hon fått föl.. fölis kommer alltid å vill bli infångad.. så då tar jag in henne.. då följer maja med.. he he!!

kl.

Är jag den enda som kör på fuskvarianten och tar med mig en hink havre och mutar dom med:angel:

Hästarna kommer galopperande:D

alla andra hästar ja. Inte min medryttarpålla :angel: Hon är för smart för att falla för den gubben. Men börjar komma underfund med henne nu :)

TS det som funkat bra för mig är att vänder homn baken till/börjar gå så driver jag på henne... hon brukar tröttna rätt snabbt och vända sig om och komma fram till mig. Sist gick jag fram lät henne ta en tugga av ett äpple sen gick hon, jag närmade mig igen och hon tog en tugga och gick och jag upprepade det. Sedan gick jag fram och gav henne en morot och då stod hon still och lät mig ta henne...

Mitt sto går bara att muta vissa dagar och det är i princip omöjligt att få fast henne när hon väl börjat vägra. Förra sommaren provade jag "följa-efter tekniken", det tog mig två timmar varje dag och hon gav sig aldrig:grin:, därimot brukar jag gå i sidled mot henne snett bakifrån med nån liten godis så hon känner sig fri att gå, att jag inte låser flyktvägen för henne,för då brukar godisen bli mer intressant, stannar någon meter ifrån henne och beter mig väldigt passivt,som att jag har all tid i världen och bara undrade om någon var godissugen, så när hon kommer fram brukar jag lägga grimskaftet över manken försiktigt, dra fram den och vips så är hon fast.
Det dummaste man gör med en stirrig/ovillig häst är att gå rakt fram mot huvudet och riktigt lysa "nu ska vi lämna vännerna och göra tråkiga saker" detär dömt att misslyckas

MIn medryttehäst vill inte heller alltid komma i hagen... Men har jag med mig lite godis då kommer hon garanterat absolut om hennes häst kompis får godis först...

Men råkar jag glömma godiset i stallet eller hon verkligen inte har lust att bli fångad just den dagen.. Så tar jag bara hennes kompis i en grimma och går då följer hon allt med.. Ställer sig snällt i stallgången och väntar på att jag ska pyssla med henne.. Så hon är lite knäpp ibland..

Men det är otroligt praktiskt att hon följer med som en liten hund om man leder hennes kompis sån har hon alltid varit.. Hon vill inte bli lämnad ensam inte.. Så oftast så leder jag bara ena hästen jag vet ju ändå att hon följer med och att hon inte sticker nånstans.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve