vill inte gå in

D

DiscoveryGirl

min häst är såååå jobbig vid intagandet det funkar inte med att vara ointresserad och hålla på med nåt annat, "jaga" funkar inte heller några mer tips??? min häst är väldigt smart oxå....så hon lär sig fort....

försökte i en timme igår slutade med att jag fick ta in ALLA hästarna (4 till) innan hon spang in av sig själv och då var det ändå hon själv som gick in....

Sv: vill inte gå in

jag lästen en väldigt intressant artikel i Hästfocus ang. detta.
Där skrev dom att man ska bete sig i hagen mot hästen som om att man har tagit över platsen där hästen stod. Mao "du flyttar på dig därför att jag har bestämt att jag ska står här och inte du! Du flyttar inte på dig därför att du inte vill bli fångad!"
Detta kan behövas göras flera gånger innan hästen förstår att den ska lyda under dig.
Gå runt den, omkring den, och apsolut inte jaga den. Vänd dig om för att visa att du inte bryr dig om att den sticker! Detta blir lätt en stressituation mellan häst och människa så det gäller att ta det lungt.
Göm grimskaftet bakom dig och prata mycket med hästen. Jag antar att den har grimman på sig i hagen?
Glöm inte att ge beröm när den står still och låter sig bli att sticka!
Lycka till! :bump:

prova att ge hästen bara lite mat på dagen och lämna den ute över natten utan mat. fungerade på två morrhoppor i stallet. sen fick dom mindre mat några dagar efter det och var hungriga och ville in. har aldrig vägrat att komma in sen

En av mina hästar kunde förut sticka iväg när man skulle ta in hästarna, speciellt om det fanns gräs i hagen. Då brukade jag ta in dom andra så länge, och sist gå och hämta honom. Ibland brukade han då bara inte låta sig fångas ändå, trots att dom andra var inne. En gång när jag inte hade lust att försöka få tag i honom tänkte jag att då lämnar jag honom ute i natt. Fast flera timmar senare så gick jag förbi hagen när jag var ute med hundarna, då stod han vid grinden och väntade så snällt och gnäggade och ville in. Då fick jag dåligt samvete och tog in honom ändå. Sedan dess har han aldrig bråkat när jag ska hämta honom. Och det är ca 4 år sedan.

Ibland när medryttarna ska ta in honom kan det hända att han försöker sticka iväg, men då ponnyn är ett riktigt matvrak, så räcker det med att dom har med sig nån morot med sig när dom ska hämta hästen, så ställer dom sig en bit ifrån hästen och sträcker fram handen så att hästen ser att dom har nåt där. Och grimskaftet gömmer dom bakom ryggen. Sedan står dom där tills ponnyn kommer fram till dom. Och då hakar dom fast grimskaftet. Inga problem längre

har du provat med mat? det är ju ett bra tips om hästen ifråga är matintresserad... :rofl:

Det är sällan min häst gör så... Men när det händer så springer jag baklänges mot henne och då ger hon sig. Är vi i stora hagen så tar jag en annan häst och hon blir avundsjuk.

Du skrev att det inte funkade med att "jaga" hästen men jag förstod inte riktigt hur du menade. Jag kör med den metoden att om en häst gör ansats till att "fly" (dvs gå ifrån mig) när jag ska fånga in den, så tar jag tillbaka kontrollen från hästen genom att "jaga" iväg den med hjälp av mitt kroppsspråk, vifta med grimmskaftet etc.

Detta har alltid funkat för mig men det kan ta tid (och ork:) ). Då detta pågått ett tag och hästen när du närmar dig den visar att den inte har något emot att du kommer fram och fångar in den så låter du hästen vara och klappar och berömmer den. Men så fort hästen tänker tanken på att gå ifån dig, ta då över kommandot igen! Har funkat på många "jobbiga" hästar, men alla måste ju hitta sin egen metod! Lycka till!!

zeus skrev:
Du skrev att det inte funkade med att "jaga" hästen men jag förstod inte riktigt hur du menade. Jag kör med den metoden att om en häst gör ansats till att "fly" (dvs gå ifrån mig) när jag ska fånga in den, så tar jag tillbaka kontrollen från hästen genom att "jaga" iväg den med hjälp av mitt kroppsspråk, vifta med grimmskaftet etc.

det var det jag menade med att "jaga" grimskaft kroppspråk m.m

hon är ett matvrak men det är inte alltid det funkar heller....
och sen vill jag inte muta henne varje gång jag ska ta in henne heller.....

sen va detta när vi skulle ut och jobba efteråt, på kvällen kommer hon in utan problem då dom går in av sig själva i vårt stall vi (människorna) gör i ordning öppnar boxdörrar och ropar in dom (hästarna) så går dom in till sig själva...

Glimfeather skrev:
Det är sällan min häst gör så... Men när det händer så springer jag baklänges mot henne och då ger hon sig. Är vi i stora hagen så tar jag en annan häst och hon blir avundsjuk.

springer baklänges???? det bar en ny variant hur kommer det sig att hon ger sig då????

vet inte om jag provar den metoden.... gillar inte att vända ryggen till för våra hästar brukar stå tätt ihop och en ibland två kan göra livet surt för andra så det gäller att hålla koll på dom i fall att....ja du fattar....sen kanske dom är snälla 90-95% av tiden men man vet aldrig...

Louise skrev:
jag lästen en väldigt intressant artikel i Hästfocus ang. detta.
Där skrev dom att man ska bete sig i hagen mot hästen som om att man har tagit över platsen där hästen stod. Mao "du flyttar på dig därför att jag har bestämt att jag ska står här och inte du! Du flyttar inte på dig därför att du inte vill bli fångad!"
Detta kan behövas göras flera gånger innan hästen förstår att den ska lyda under dig.
.....
Göm grimskaftet bakom dig och prata mycket med hästen. Jag antar att den har grimman på sig i hagen?
Glöm inte att ge beröm när den står still och låter sig bli att sticka!
Lycka till! :bump:

jo hon har grimma på sig..... som dagt hon är rätt smart så hon fattar nog snart vad som händer men jag ska prova detta...annars får la jag muta henne.....

DiscoveryGirl skrev:
och sen vill jag inte muta henne varje gång jag ska ta in henne heller.....

Varför inte? Alla våra hästar får en morot när vi hämtar dem. Det har inte med uppfostring att gör för mig. Tycker att hästarna är jätteduktiga som följer med in varje gång. Vi tar ju faktiskt med dem FRÅN deras flock, oftast ska de jobba när man hämtar in dem. Däremot så ger vi dem inte godis i "tid och otid".

Har försäljningsstall och då och då kommer det in en häst som är svårfångad, dock brukar det ge sig snart med "morotstricket" ;)

Lycka till!

har samma problem här, har testat allt, och verkligen det där med horsemanship, hästen min är så speciel, tyvär får det inte att knäcka honom, han har haft det så svpårt i livet, så ibland slår det slint för honom i huvudet, han gör det inte för att va elak, man kan säga att han blir handikappat dom gånger han blir så, han stänger av i huvudet o går in i sin egna värd, han är borta går inte att få kontakt med han...inte ens gå fram till han..

DiscoveryGirl skrev:
springer baklänges???? det bar en ny variant hur kommer det sig att hon ger sig då????

vet inte om jag provar den metoden.... gillar inte att vända ryggen till för våra hästar brukar stå tätt ihop och en ibland två kan göra livet surt för andra så det gäller att hålla koll på dom i fall att....ja du fattar....sen kanske dom är snälla 90-95% av tiden men man vet aldrig...

Lite sent svar kanske :D Jag tror hon ser det som ett hot. En ponny vi hade hemma i somras blev livrädd om man backade mot honom så jag tänkte att jag provar de tpå min häst, hon blir inte rädd, men fattar att jag menar allvar. Hästar vänder ju också baken mot varandra.

Ge inte mat i hagen! Är hästen hungrig får den snällt komma till dig, och följa med in, om den inte gör det är den utan.. Dom brukar ganska snabbt lägga ihop det..

Har du testat att "gå hästen trött"? Alltså att bara lugnt gå efter hästen dit den går? Efter ett tag (kan bli ett ganska långt tag i början, så det gäller att vara envis) tröttnar hästen på att bara gå och gå och stannar istället. Detta är en mycket effektiv metod som jag har fått stor användning för. Jag testade det första gången på en ponny jag red för ett antal år sedan, som i princip var omöjlig att få tag på i hagen. Första dagen jag testade denna metod gick jag efter honom i drygt två timmar innan han stannade, nästa dag tog det ett par minuter och därefter har det aldrig varit några problem att få tag på honom i hagen. Efter det har jag använt mig av detta flera gånger, med lyckat resultat. Dock inte om jag märker att hästen blir upprörd och stressad över att man följer efter eller om hagkompisarna kommer och stör alltför mycket, men på hästar som bara går ifrån en "på ren jävelskap" brukar det fungera ypperligt! Hur som helst, lycka till med din häst! :D

Testa att göra henne avundsjuk. Gå och klappa och gosa lite med en annan häst i hagen och göm grimskaftet. Kanske kommer hon till dig sen :rofl:

Jag satte mig på en sten i hagen, först sprang han runt och "du kan inte ta mig" men efter några timmar kom han till mig... då gick jag därifrån, så stog han i där och fattade inget. gjorde så några gg och nu går han till mig... jag går aldrig fram till honom. Ja detta funkade på oss men nu är det ju vinter och kallt kanske inte är nåt man provar nu direkt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka