Vill inte gå från insläppet

E

Ebony

Jag har en häst som har mycket humör och egen vilja. Sist hon skulle tävla (banhoppning) så vägrade hon gå från insläppet och stod bara och reste sig och snurrade på samma plats. När hon äntligen gick därifrån, så hoppade hon hela banan med öronen framåt och bjöd friskt på alla hindren. I nästa klass var det samma visa igen. Någon som har en idé om varför hon gör det och hur jag skall få henne att sluta? :confused:

Som bekant är ju hästar flockdjur så hon kanske bara känner sig lite ensam och sedan när man går på med skänkel blir hon säkert också sur. Vi hade en sådan häst, var så på varje tävling, så till slut fick det vara en tjkej med varje gång och leda in hästen för att spara tid och då gick det galant.

Men det är när hon kommit in på banan som hon inte vill gå från insläppet.

Okay fattade det som när ni var "i" insläppet...

Ja, de flesta säger väl att hon testar men har hon alltid varit sådan? Var ni än är? Kan det ligga något bakom det hela? Något obehagligt som hänt? Kan hon ha blivit skrämd?

Hon var på utbildning i höstas hos en hoppryttare, jag vet inte om något hände då. Hon gjorde inte så innan och hon har inte tävlat sedan dess.

Låter ju skumt att hon inte gjorde så innan och så gör hon så nu, efter att ha varit borta.
Om jag vore du skulle jag ringa/kontakta den hon var hos och fråga lite om hur hon var där. Kanske t.om. nämna att hon blivit strulig sedan hon kom hem.

Tror många ggr att en del drar hästar över en och samma kam, alltså behandlar de som de alla är lika individer. Men som känt är så är ju även hästar av olika slag och individer. Det är nog lätt att som tränare dra hästar lite för lika, har sett det själv och just därför är jag emot att lämna iväg...det kan gå så snett, så kolla upp hur hon verkligen hade det där...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur