Vill inte fatta galopp?

P

Pruffen

Hej!
Jag red en islandshäst i somras, och fortsätter att rida henne när jag kan eftersom stället där hon står är ganska långt borta. (Nära vårat sommarhus.) Hon är 12 år och inte särskilt utbildad, har mest ridits i skogen. Jag rider henne ibland i ridhus/utebana för att träna- ingen hårdträning eftersom hon mest går i skogen, mest för att variera och så att hon lär sig lite mer. :p
Ett problem är att hon inte vill fatta galopp. Hon har mycket framåtbjudning och har öronen spetsade framåt hela tiden, lyssnar alltid. Däremot är hon väldigt svår att få i galopp. Hon slängtravar/töltar hellre och man måste komma upp i ganska hög fart för att få henne i galopp, och det går bara på långsidorna. :crazy: Sen efter några språng i galopp kanske hon börjar trava/tölta igen. Jag är väldigt tydlig med galoppfattningarna, och har även provat att använda dressyrspö just i fattningen.
När jag rider ute behöver hon också mycket plats att galoppera- vilket går lättare eftersom det är mycket mer plats där än i ridhuset till exempel.
Jag har försökt allt jag kan komma på, bland annat använt bommar för att hjälpa henne med galoppsprången, ökat på kortsidorna i tölt så att hon inte lär sig att sakta ner där alltid, gjort många övergångar så att hon verkligen lyssnar efter galoppkommandot, och jag värmer alltid upp henne rejält.
Någon som kan hjälpa?? Ursäkta långt inlägg! :angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vill inte fatta galopp?

Det första jag tänkte på var om hästen kan galoppskänkel, eftersom att hon inte är mycket utbildad.

Min tanke också!

Och eftersom hon inte rids så ofta kanske hon inte orkar riktigt?

Hmm, har jag inte tänkt på. Ni kan ha rätt! Eftersom hon mest rids i skogen och har lärt sig var galoppsträckorna är, kanske hon inte kan kommandot för galopp. Något tips på hur jag ska lära henne? :crazy:
Tack så mycket för svar!

Det här är ganska vanligt, speciellt bland femgångshästar. Har hon pass i sig ?
På sånna här hästar krävs det mycket ryttarkänsla och inte så mycket teknik. Jag har aldrig lärt min häst en speciell galoppskänkel, -som man gör för "vanlig" häst. När jag vill få min häst (som också har väldigt svårt för galopp) så ger jag honom lite mer tygel och "frihet", sen står jag i lite lätt sits, och "rullar in" i galopp ifrån trav. -jag gör det aldrig ifrån tölt då han lägger sig i pass istället. Och sen gäller det att hålla om med skänkeln, om hästen börjar "lägga av" så lägger den sig i grisepass, tölt eller ibland trav på kortsidorna. En femgångshäst kan ha svårt att galoppera lugnt, utan måste ha lite frihet och tempo för att hålla sig ren i galoppen.

Det är egentligen inget konstigt alls, utan väldigt vanligt hos islandshästar. Alla har olika lätt för olika gångarter. Är det en femgångshäst med mycket pass eller tölt så måste hästen ha lite "frihet" för att kunna hålla galoppen, speciellt om man själv inte är en super duktig ryttare.
Jag kan säga att många femgångshästar på SM -nivå kan ha svårt att galoppera på mindre ytor,..så det är inget stort nedelag om ni inte kan galoppera i ridhuset. Fokusera istället på de ställen som hästen klarar av att hålla galoppen och där hästen är REN i galoppen, det är stärkande.

Pass har hon inte i sig, däremot är det väldigt lätt att få henne i tölt, och inte lika lätt i trav. Jätte bra tips, jag ska försöka det nästa gång!
Det kanske också beror på hästen- för hon har lika svårt att galoppera i skogen och behöver mycket plats. Det finns en annan islandshäst där som är inriden på samma sätt men som har mycket lättare för galoppen och inte behöver lika mycket plats- däremot har den inte lika lätt för tölten så det kanske har något att göra med det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama