Vill inte bli infångad

J

Jassan

Jag har hyrt en häst som är ganska svår att fånga in i hagen.Det var en vecka sen jag hyrde henne så de kan ju va att hon testar mej lite:smirk: .Jag har tagit med hö ut i hagen nåra ggr när jag ska fånga in henne annars skulle de ta evigheter.Borde jag inte göra de?
 
Sv: Vill inte bli infångad

Jag hade samma probelm med en häst. Jag gjorde så att jag följde efter hästen i hagen tills hon tyckte att det räckte. Då fick jag ta henne. Vi tog det väldigt lugnt hela tiden, ingen stress och absolut ingen mat att locka med, utan mina lugna ord fick räcka.

Så gjorde jag och det fungerade.
 
Sv: Vill inte bli infångad

Antagligen är det helt enkelt så att hästen inte riktigt litar på dig eller har förtroende för dig än eftersom ni inte känner varandra. Därför är det viktigt att du bygger upp det förtroendet, var alltså alltid helt lugn och stressa inte. Tror inte att det är någon nackdel att locka henne med t ex hö, istället för att du ska behöva "jaga" hästen i hagen. När hästen känner dig så kommer hon sannolikt att låta sig fångas, hon kommer inte att "kräva" belöning.
Sätt dig gärna i hagen en gång när du har gott om tid. Hon kommer fram när hon blir nyfiken. Klappa henne bara, så att hon vet att hon inte alltid ska fångas. Likadant om hon får mat i hagen, klappa, o låt henne vara.

Lycka till!
 
Sv: Vill inte bli infångad

I en fråga om ledarskap så tror jag inte att du ska muta henne för att hon ska komma men när hon väl kommer kan ju en belöning vara på sin plats ibland;)
ge dig in på att då och då gå till hagen och ta fast henne och sen ger du henne beröm och släpper henne igen, kan vara bra att ta fast dom ibland utan att ta in dom för att inte alltid förknippa det med stallet om det kanske är det hon vill undvika:smirk:
 
Sv: Vill inte bli infångad

När min häst var ny och vi precis hade flyttat henne fick vi ungefär samma problem. Hon hade stått på en ridskola innan med jättetråkiga hagar(leriga små hagar), och så kom hon till rena paradiset med stora gräshagar. :d (hon är väldigt matglad)
Men hon ville inte fångas in i början. Vi började med att alltid låta det ligga ngt i krubban som hon gillade, tex havre. Till slut så lärde hon sig det, att man alltid får något gott i krubban när man går in, och hon har alltid kommit springande till oss efter det :banana: :banana: (kan bero på att hon litar på oss mera nu också)

Jag tror inte att det är så bra att muta hästarna. I så fall så kan man ge dem när dem har fått på sig grimman. Men jag är ingen expert....
 
Sv: Vill inte bli infångad

är hon väldigt nervös av sig annars? mitt sto ville inte heller fångas men ta med en morot eller något och klappa henne och var mycket i hagen utan att kräva något, så hon ser dig som en trygg människa att vara omkring så kanske det ger med sig,
 
Sv: Vill inte bli infångad

Hon är inte alls nervös av sej annars.Hon e väldigt cool när man rider och leder henne o så.Jag ger henne typ alltid nåt gott när jag har fått in henne.Hon brukar ibland stanna helt plötsligt o bara vägra att gå. Men de brukar lösa sej.;) Idag var hon väldigt envis när jag skulle leda in henne från hagen.Hon stannade varannat steg o vägrade gå.Men efter ett tag gav hon upp.Ja vann!:banana:
 
Sv: Vill inte bli infångad

Jag hade en travare ett tag som var svår att fånga (inte nervös eller rädd utan ville bara inte :devil: ). Henne gjorde jag som så med att jag gick fram till henne. Om hon då vek undan så jagade jag bort henne. Sen testade jag igen. (Tänk på att när du går fram till hästen att ha axlarna lite rundade och inte stirra på den). Vek hon undan blev hon ivägjagad igen. Detta behövde jag bara göra 2-3 dagar sen var det inga problem.

Rekommenderas inte i superstora hagar dock om man inte har superkondis. :angel:

/Maria
 
Sv: Vill inte bli infångad

Äsh, det finns smarta hästar som testar detta. Tror inte att det har så mycket med ledarskap, förtroende etc att göra. Klart det är mer lockande att stå med polarna i hagen och filibrejsa än att motionera :angel:

Båda våra hästar har testat detta i början, men det effektivaste sättet är att helt enkelt lugnt gå efter hästen tills den till slut ger upp och stannar. Ibland tar det en timma, ibland några minuter. Hästarna förstår till slut att den envisa lilla människan inte ger upp, utan att man behöver bråka eller muta med mat.
 
Sv: Vill inte bli infångad

Jag tycker inte att du ska muta överhuvudtaget.
Jag tror det är viktigt att fundera på målet och det torde ju vara att hästen vill komma till dig och inte till höet.

Jag hade precis samma problem med min ena häst i början.
Förenklat så "drev jag på honom" tills han stannade upp och riktade sin uppmärksamhet mot mig. Då berömde jag honom med min röst och uppmuntrande ord. Och så fortsatte jag tills jag fick komma fram till honom. Då klappade jag honom och berömde igen, satte på honom grimman, tog av den igen och gick därifrån.

Jag tror det är viktigt att man varierar sig.. att man inte gör samma sak varje gång man umgås med sin häst.
Ibland går man ut och bara gosar lite, ibland sätter man på grimman, ibland vill man ta in honom/henne och ibland kanske man bara vill "hänga" lite i närheten av sin häst.
Det är viktigt att göra sig intressant.
Jag brukar ibland gå ut på "morotsjakt" i hagen.. sätta mig nånstan och gräva lite och vips har jag rotat fram en morot som ligger där på marken! :) Det har fått som följd att hästarna nyfiket följer efter mig och hjälper mig att gräva.. lite knäppt kanske men vi har väldigt roligt tillsammans!

Ibland gör jag också så att jag går ut i hagen och vill va ifred. Om hästarna kommer fram till mig ber jag dom gå undan, kanske hålla sig iaf. 1 meter ifrån mig.. för jag vill bara vara där själv.
Jag höll på ett tag, men det har gett resultat nu kommer han när jag ropar!:)
 
Sv: Vill inte bli infångad

äh, muta på. det där om att man ska va "ledare" över hästen är bara bullshit.
det är ju bättre att du får in honom & att när han kommer till dig och låter sig fångas så blir det ju bara till ngt positivt!

"min" häst kunde förut gå ifrån mig i hagen, hände dock inte varje gång, men ngngång ibland.
sen dess har jag alltid haft med mig ngt gott, och nu kommer han och möter mig i hagen :love: , och vi har en jättebra relation!

så egentligen ,varför inte muta i det tillfället?
 
Sv: Vill inte bli infångad

Äsh, det finns smarta hästar som testar detta. Tror inte att det har så mycket med ledarskap, förtroende etc att göra. Klart det är mer lockande att stå med polarna i hagen och filibrejsa än att motionera :angel:

Båda våra hästar har testat detta i början, men det effektivaste sättet är att helt enkelt lugnt gå efter hästen tills den till slut ger upp och stannar. Ibland tar det en timma, ibland några minuter. Hästarna förstår till slut att den envisa lilla människan inte ger upp, utan att man behöver bråka eller muta med mat.

Ja bara det inte är en stor kuperad hage med djupsnö:devil:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp