Sv: Vill inte bli infångad
Jag tycker inte att du ska muta överhuvudtaget.
Jag tror det är viktigt att fundera på målet och det torde ju vara att hästen vill komma till dig och inte till höet.
Jag hade precis samma problem med min ena häst i början.
Förenklat så "drev jag på honom" tills han stannade upp och riktade sin uppmärksamhet mot mig. Då berömde jag honom med min röst och uppmuntrande ord. Och så fortsatte jag tills jag fick komma fram till honom. Då klappade jag honom och berömde igen, satte på honom grimman, tog av den igen och gick därifrån.
Jag tror det är viktigt att man varierar sig.. att man inte gör samma sak varje gång man umgås med sin häst.
Ibland går man ut och bara gosar lite, ibland sätter man på grimman, ibland vill man ta in honom/henne och ibland kanske man bara vill "hänga" lite i närheten av sin häst.
Det är viktigt att göra sig
intressant.
Jag brukar ibland gå ut på "morotsjakt" i hagen.. sätta mig nånstan och gräva lite och vips har jag rotat fram en morot som ligger där på marken!

Det har fått som följd att hästarna nyfiket följer efter mig och hjälper mig att gräva.. lite knäppt kanske men vi har väldigt roligt tillsammans!
Ibland gör jag också så att jag går ut i hagen och vill va ifred. Om hästarna kommer fram till mig ber jag dom gå undan, kanske hålla sig iaf. 1 meter ifrån mig.. för jag vill bara vara där själv.
Jag höll på ett tag, men det har gett resultat nu kommer han när jag ropar!