Vill inte bli fångad!!

F

fia1991

Hej forum!

Jag har stött på ett stort problem! Min medryttarhäst har blivit helt omöjlig att få tag på i hagen! :( Så fort han får syn på mig vandrar han iväg. Jag har försökt med en massa olika knep. Godis bryr han sig inte om, så det funkar inte. jag har provat att ignorera honom och vara med dom andra hästarna (det är bara han som inte kommer till mig). han tittar bara nyfiket på mig från 20 meters håll.

Jag närmar mig honom sakta snett framifrån (som man ska eller) ? och försöker att ha en så mjuk och inbjudande hållning jag bara kan. Så fort han tittar på mig mjuknar jag ännu mer och stannar/backar lite.. Men sen när det är 5 meter kvar sticker han!

Jag har låtsas gå förbi honom men det hjälper inte. Han är för lömsk!:confused:

Grimman har jag inte ens med mig, det gör bara saken värre.

Han måste ju försöka säga nåt, typ att han har ont eller så. Det skumma är att han verkligen älskar att bli riden! Så jag vet inte vad jag ska göra... ägaren gör inte något alls åt problemet vad jag vet..

Snälla hjälp om ni har något bra tips!

oj vad långt det blev nu.... :D

Sv: Vill inte bli fångad!!

Har/har haft lite samma problem med min Ófeigur. Men med honom i alla fall så ser man att han tycker att det är en lek, han t.ex. svänger sig alltid mot mig med spetsade öron alltid när jag är på "passligt" avstånd (passligt enligt honom), och det har varit så att jag har jagat honom ett par timmar utan resultat.

Just nu så är det dock inga problem. Han är så godissnål att han går att muta just nu lätt med brödbitar och så går han med grimma på i hagen även om det är lite en säkerhetsrisk, men jag är villig att ta den ( särskilt som grimmorna har visat sig gå ganska lätt sönder ;) )

Tyvärr har jag inga bättre tips att ge åt dig då orsaken till ett sådant här problem kan skilja sig så mycket. Har du provat att ha någon med dig när du ska ta fast din häst?

Ja, han verkar också ta det som en lek för han ser hemskt road ut:D
Vi har provat att vara flera men det blev ingen skillnad. Han går inte med grimma i hagen, vet inte om det skulle hjälpa när jag ändå inte kommer tillräckligt nära..

Ska se om jag kan ta mig dit idag och försöka igen! Tycker att det är så sorgligt att det blivit såhär :( han är ju islänning och rätt gammal så han har väl blivit lite lat och "förvildad" kanske ??

En av mina vill inte alltid bli fångad. Då brukar jag försöka få honom att byta riktning hela tiden genom att hinna före honom och antingen stampa till i marken eller hålla ut en hand. Till sist brukar han stanna upp och så får jag gå fram. Då brukar han få en morot eller något annat. Är ingen liten hage vi har utan både med vindskydd, ensilagebal, skog och öppen mark. Det gäller att tänka före honom annars får man sig rejält med motion om han hinner dra iväg.

Mvh Maria

Nä, vem vill bli fångad? :crazy:

Ta en dag när du har gott om tid, gå tillsammans med honom, inte bara "rakt på". Ha inte fokus på att "ta" honom, fokusera på att ni ska vara tillsammans lite. Ta med lite hö som du kan "äta" från marken en bit bort, bjud honom inte, låt honom fundera på vad du gör.

När du väl får komma nära, så klia honom lite där det är skönt, gosa och gulla. Gärna i bakre regionerna så du tydligt visar att du inte försöker "fånga" hans huvud. När han ser ut att gilla kliet så vänder du dig bort och går iväg.

Se vad som händer då.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar