Vill inte äta

c0pyright

Trådstartare
Idag när jag tog in min häst från hagen gnäggade han mot mej som vanligt. Tog in honom i boxen och gav kraftfoder och hö, men han vägrade att äta! Lockade med morötter och godis, och fick "tvingat" i honom ett par små morotsbitar på sin höjd.
Såg också att han inte hade ätit upp höet som han fick i morse.
Vad kan vara fel?
Igår var han som vanligt, pigg och glad. Han fick också avmaskning. Kan det ha någonting med saken att göra?
Lyssnade mot magen och kunde höra "bubblade" ljud, som man alltid gör. Han är inte snorig eller hostig.
Snälla, snälla någon! Jag är så himla orolig, vad kan det vara?!

Sv: Vill inte äta

Såg du om det fanns något bajs i boxen? Jag tycker att det låter som kolik!!! Om jag var du skulle jag åka tillbaka till stallet igen och kolla till honom. Led hästen tills du märker om han bajsar eller inte... Om det inte kommit något under natten och inte när du är där så skulle jag tillkalla veterinär!

Lycka till

Jo, hästen har bajsat helt som vanligt under natten. Han gjorde det när jag var där idag också. Och det såg helt normalt ut.

Har du kollat tänderna? Om han är pigg i övrigt verkar det troligt att han har ont i munnen någonstans...

Lycka till!

Njee.. han verkade inte så pigg idag. Inte alls som han brukar iallafall. Han såg liksom "deprimerad" ut, eller vad man ska säga. Han var inte lik sej på något vis.
Har inte kollat tänderna, så det ska jag göra!

Tack så jättemycket för era svar!

Tagit tempen? Låter ju som om han inte är helt frisk, ring o rådfråga en veterinär iaf.

Nej, har inte tagit tempen, så det ska jag också göra.
Jag ska avvakta ett par timmar till. Har han inte ätit något då, så ringer jag veterinären.

Ni tror inte det kan ha någonting att göra med avmaskingsmedlet han fick igår? Han fick Equimax. Vet inte om det är "stakare" än andra avmaskningsmedel :S

Jo det kan ha med avmaskningen o göra om det var så att han var väldigt maskangripen. Vid kraftig avdödande av mask kan de få koliksymptom.

De finns ju även de som inte tål avmaskningsmedel...
Vet en häst som fick kolik av banminth

Han har aldrig reagerat på avmaskingmedel innan. Dock vet jag inte om han fått just denna sorten innan.

Jag tycker det låter som någon typ av kolik. Kolik betyder ju ont i magen, så även om den har bajsat så kan det vara kolik.
Man kan även lyssna på magen, om det inte låter något eller bara lite så är det nog något som är på tok. Oftast brukar magen komma igång om man går på en lång promenad.

Den hästen jag syftar på var 6 år och har fått avmaskning många ggr tidigare,
tydligen var det ngt i just Banminth som han reagerade på...

Du kanske bör kolla upp vilka sorter han haft innan om det gå?
Kanske denna sorten är ny och han helt enkelt inte tål den?

Jag håller med, det kan vara avmaskningsmedlet.
Mitt sto hade fått Banminth många gånger, men när vi gav dubbel dos i samband med en flytt fick hon kolik.

Immer

Tack så mycket för allas svar!

Jag har ringt veterinären, som också tror att det beror på avmaskningsmedlet.
Har på vet's. inrådan gått en låång promenad och gett honom ca en halv liter matolja. Detta gjorde jag för ungefär 3 timmar sedan och han är fortfarande likadan. Han är liksom "apatisk". Står i ett hörn i boxen och glor rakt in i väggen. Men jag har faktiskt fått honom att äta liite hö.
På promenaden var han dock precis som vanligt (mycket märkligt). Han stannade ibland och ville äta gräs och löv, och det var inga som helst problem att få honom att gå. Men så fort vi kom tillbaka till stallet var han som har var innan.

Nu ska jag skrämma skiten ur dig - min Luff var seg en dag när jag tog in honom - ville inte ha kraftfoder och pillade i höt.
Inget speciellt i övrigt. Lite smulig avföring men som fånghästvar han vanligtvis lite olika i avföringen.
På morgonen när jag kom ner till stallet var han död - akut grovtarms och blindtarmsinflammation.

Faan, det där lät inte kul att höra! Gud vad hemskt. Snälla, hoppas bara inte det är det!
Eftersom han fick avmaskingsmedel igår, hoppas jag på att det har med det att göra :/

Ja det är nog avmaskningsmedlet - men jag ångrar än idag - 15 år senare att jag inte gjorde något mer. Men det verkade inte så allvarligt på kvällen.
Hoppas din pålla piggnar till utan problem.

Tack ändå för att du berättade! Ingen kul historia, men du lärde mig precis att om jag ser ett sådant beteende hos häst att alltid ta det på allvar direkt. Har inte haft egen häst så länge, och lyckats undvika aktuta magproblem bland de hästar jag umgåtts tidigare med.

C0pyright! Lycka till och hoppas att det går bra med pållen din! Du får hålla oss uppdaterade.

Kom precis hem från stallet nu. Han är fortfarande likadan, kanske nåågot lite piggare. Jag hade lagt lite kraft i krubban innan idag. Den hade han ätit lite av iallafall. Höet hade han bara spridit ut.
Ska be vet komma ut imorgon om han inte är bättre.
Jag kommer iallafall inte kunna sova inatt :(

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena c-ponny av oklar anledning äter eller dricker något. Igår byta vi stall, då åt hon, drack inte super mycket men eftersom hon...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 231
Senast: Yrsel
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025