Vill inte äta på morgonen

C

Carisma72

Mitt shettis sto äter inte upp på morgonen! Hon får 3kg på kvällen, 1kg när dom kommer in och 1kg på morgonen. När man ska släppa ut så är där alltid kvar, svårt att bedömma men ser ut som om hälften ligger kvar.
Funderade då på tänderna då hon är 15 år, men hon äter ju upp e.m höet och kvälls/natt höet?:confused:
Är det för att hon har för kort tid på sig eller är hon precis som en människa och känner inte för att äta på morgonen.
Kan inte lägga det i hagen för då kommer varmblodet och tar det:devil:

Sv: Vill inte äta på morgonen

Förmodligen är det väl för att hon har kort tid på sig eller att hon är stressad och vill uuut!
Ett av mina ston äter knappt upp kraftfodret på morgonen, för hon vill hellre gå ut.

Men ger du mindre då, för att sen ge det på kvällen?
Kanske ska jag bara ge typ 0,5 kg på morgonen och ge 1,5 när dom kommer in.:idea:

Hon får äta upp resten på kvällen när hon kommer in. :)

Mitt gamla vbl sto är likadan, jag ger henne bara 1 kg hö på morgonen, mer äter hon inte upp utan hon trampar bara runt resten så jag får slänga ut det. Hon får mer på resterande 3 mål på dagen, då äter hon desto bättre! Hon har alltid varit sån här, och jag vet faktiskt inte varför. Hon vill väl ut, antar jag!:bump:

min häst är likadan. han får därför bara ca 1 kg löshö på morgonen. istället får han ca 3 kg ensilage när han kommer ut. du har inte möjlighet till en sådan lösning?
det är väldigt uppskattat av hästarna, särskilt nu när det är mörkt och ofta dåligt väder när de kommer ut.

En av mina shettisar äter inte heller sitt hö på morgonen om det serveras inne, han vill ut i hagen för o äta. Inga problem o få honom o äta under kvällen/natten men just på morgonen vill han bara ut. Det händer inte så ofta dom får äta inne på morgonen men det händer att man snabbt slänger till dom frukost om man ska iväg på nått på morgonen (typ tandläkarn eller nått sånt) för att sedan släppa ut LITE senare.

Skönt att höra att det inte bara är min som är lite knasig:angel:
Tack för svaren:bow:

kan du inte göra en speciell inhägnad för henne i hagen som bara hon kommer in i så hon kan äta sitt hö i fred ute i hagen

På sommaren vill hästarna i vårt stall ut! De vägrar äta. Ibland händer det även på vintern, men nu när det inte finns någon mat vill alla äta. Om man lägger höet i hagen vill de inte heller ha det, de vill hellre äta gräs!

Ge en lite mer på kvällen då? o mindre på morgonen?
Min häst är likadan, hon vill komma uuut!

förresten, 5kg låter rätt mkt för en shettis? är den svårfödd (ganska ovanligt iofs ;) )?
Tänkte bara, för vi har 20 st shettisar o shettiskorsningar o ingen av dem äter mer än 4kg/dag. o de är de stora som äter de. dom små får kanske 3kg. o dom behöver bantas ändå, trots att de arbetar betydligt mer än vad som är normalt för en shettis. (går på ridskola..)

Min gamling äter heller inte sitt hö på morgonen. Därför serveras det lunch i hagen efter några timmars utevistelse. Tidigare stallägare slängde ut morgonhöet i hagen i stället och det åts där. Jättebra! Så är dock inte rutinen här.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 394
Senast: CFrisk
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?