Vill inte äta Carageen!!!

Russin8

Trådstartare
Har precis börjat ge min host häst Carageen alger... Men han visar med stor tydlighet att det inte är något han vill ha i krubban. Han bara fnyser och vänder bort huvudet och vägrar äta!
Har haft väldigt lite i och blandat det med betfor, men det hjälper inte.
Så snälla, någon som har några tips på vad jag kan prova! Måste få honom att äta algerna.:)
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Får han inget mer kraftfoder som du kan blanda i ?

Låt det vara så äter han som föregående talare sa;)
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Eller så äter han det inte ....

Jag hade en väldigt mat-kräsen häst som jag försökte ge Carageen vid ett par tillfällen.
Började med att blanda det med betfor - nej, inte äta ...
Blandade det med havre - nej, inte äta ...
Blandade det med rivna morötter, rivet äpple och socker - nej, vill inte ha ...
Då gav jag upp!

Så det är inte alla hästar som diggar Carageen - även om man låter maten stå!
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Han har stått inne hela natten utan att röra den...
Ingen som har mer förslag????
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Hur mycket har du börjat med ?
Går det inte att minska dosen så han får vänja sig sucsesivt och blanda i något mer än betfor !?
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Russin8 skrev:
Har precis börjat ge min host häst Carageen alger... Men han visar med stor tydlighet att det inte är något han vill ha i krubban. Han bara fnyser och vänder bort huvudet och vägrar äta!
Har haft väldigt lite i och blandat det med betfor, men det hjälper inte.
Så snälla, någon som har några tips på vad jag kan prova! Måste få honom att äta algerna.:)


Jag fick min att äta Carageen efter protester. Han fick en väldigt liten mängd i början för att succesivt öka på dosen. När han väl hade vant sig gick det att öka på utan bekymmer.

Han fick inget hö i boxen innan han hade ätit upp kraftfodret. Kändes taskigt men jag lovar, han åt till slut, han var ju hungrig...

Lycka till!
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Okej då provar jag det, han åt lite i går kväll. Jag blandade i bara ett par matskedar i betforn och blandade i havre och korn oxå... men det var inte så lätt att få honom att äta. Men jag kämpar på. Tänkte jag skulle prova med lite melass...
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

började ge min märr carragen för ngr veckor sen, det var inga bekymmer alls att få henne att äta. men jag ger vitlök:d i fodret, kanske det kan vara så att den äckliga dy lukten/smaken minskas då?!?

(kollade henne i halsen idag, å den var bra!!!!!!!!!!:) inte vet jag sen om det beror på algerna...)
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Prova att ge carrageenet när det fortfarande är varmt efter kokningen. Min häst åt det varmt men var väldigt tveksam till det kallt. Om inte detta fungerar så finns det andra bra huskurer mot hosta. Min häst får numera ett kok på anis, timjan och lakritsrot. Detta är mycket billigare och hästen tycker det är godare förutom detta så ger det ett bättre resultat på min häst.
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

suisyola skrev:
melas brukr funka bra om man vill lura i dom ngt
Ska köpa det idag och prova...:) Och hoppas han går på det!
Samtidigt tycker jag synd om honom att han ska äta något som han uppenbarligen tycker är äckligt... Men jag måste prova allt för att få honom att sluta hosta, han har fått diagnos bronkit.
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Receptet är
1 msk timjan
1 msk anis
1 msk lakritsrot
8 dl vatten
Koka kryddorna i några minuter Blanda sedan i något för att få det stabilt. Jag blandar i 3-4 dl krafft grund + mineraler. Jag serverar blandningen ljumen och håller den varm genom att jag isolerat en hink. Jag vet inte om det blir bättre resultat om det är varmt men Novan älskar det :d.
Jag köpte 1 kg av alla tre sorternas kryddor och det var i januari. Det är fortfarande kvar i påsarna så det räcker länge. Jag hittade det ställe jag köpte ifrån på nätet genom att söka på anis och lakritsrot.
Jag hoppas att du kollat upp din häst hos veterinär för hosta är riktigt lömskt så man ska inte börja laborera själv innan man vet vilken status det är på den. Hästen kan vara så dålig så den måste få något krafftigt slemlösande för att inte ådra sig alltför mycket kroniska skador på lungorna.
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Jodå jag har kollat honom hos vetrinär. Har fått diagnosen bronkit. Och fått utskrivet ventipulmin som jag ska ge honom vid behov. Han har även gått på två kurer med ventipulmin med bra resultat. Men just nu hostar han inte så mycket och när jag frågade vetrinären så tyckte hon att jag kunde prova med carageen, men om det inte hjälper så får jag ge honom medicinen istället. Man måste ju testa, skulle vilja undvika medecin om det går...
 
Senast ändrad:
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Jag kokar alltså detta varje dag så hon får 8 dl varje dag. Möjligen överdoserar jag men kan inte se att det skulle vara farligt på något sätt dessutom älskar hon det så... Jag började med denna dos och när det fungerade fortsatte jag så helt enkelt.
För övrigt så svarade min häst inte på Ventipulmin så deras hosta är kanske olika eller så tog det bara inte på henne. Jag håller med om att det vore bra om du slapp medicinen om inte annat så är den DYR.
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

squarepants skrev:
låt maten stå, äter han så äter han :D


Ha ha ...:D stämmer bra det:smirk:

Bara lugn russin8, håller oxå på med carageenet för tillfället, på en snorig häst....dem äter tillslut....När betforet har svällt en stund..blandar jag i carageenet väldigt noga, så att det inte blir några klumpar kvar av det...sen ge jag det på kvällen/morgonen och blanda det då även noga med kraftfodret....lite b-vitaminer och olja och det funkar bra....;)

Lycka till!
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Känns skönt att man inte är ensam om problemet:) . Han har faktiskt sakta men säkert börjat äta det, om än motvilligt:bow: . Jag får ge honom det och sen låta honom stå inne utan hö, då äter han efter en stund...
 
Sv: Vill inte äta Carageen!!!

Har också en host häst som blivit fruktansvärd nu..=( var får man tag i carageen? tacksam för svar..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
752
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 569
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp