Vill ha tipps på hundfoder till schäfer

Sv: Vill ha tipps på hundfoder till schäfer

I mina ögon är du helt ute och cyklar "Vallhund" - och jag baserar mina kunskaper på många års erfarenheter, och det jag har lärt mig av de som har ännu mer erfarenhet.

Hunden är inte skapt för att "småäta" hela dagarna utan mår bäst av att äta en gång per dag. De är heller inte skapta för att äta vår lagade mat så det tycker jag att man kan låta bli att ge dem, i synnerhet om man har en hund vars mage är känslig eller om aptiten inte är den bästa.

Det finns bra torrfoder som är helfoder och som fungerar utan att man ska behöva dutta med en massa olika tillägg. Visst kan man, om man är skicklig, vet vad man gör och har tid, ge rått kött, märg, ben och inälvsmat m m till sin hund men inte alla har den möjligheten och då är helfoder/torrfoder av hög kvalitet nästbäst.

Att låta mat stå framme hela dagarna till en hund som äter dåligt är direkt korkat i mina ögon. Ge hunden mat en gång om dagen och lär den att om den inte äter så försvinner "bytet" den dagen. Det är mitt råd till den som har en hund med dålig aptit - men det absolut viktigaste rådet är att; kolla upp hunden ordentligt för en hund som inte har någon aptit är inte normalt i mina ögon.

Prova att ge mat på annan tid på dygnet! tex. Min hund är "morgontrött" och äter därför inte gärna på morgonen.

Låt han jobba han maten (fodra efter en långpromenad)

I mina ögon är du helt ute och cyklar "Vallhund" - och jag baserar mina kunskaper på många års erfarenheter, och det jag har lärt mig av de som har ännu mer erfarenhet.

Hunden är inte skapt för att "småäta" hela dagarna utan mår bäst av att äta en gång per dag. De är heller inte skapta för att äta vår lagade mat så det tycker jag att man kan låta bli att ge dem, i synnerhet om man har en hund vars mage är känslig eller om aptiten inte är den bästa.

Det finns bra torrfoder som är helfoder och som fungerar utan att man ska behöva dutta med en massa olika tillägg. Visst kan man, om man är skicklig, vet vad man gör och har tid, ge rått kött, märg, ben och inälvsmat m m till sin hund men inte alla har den möjligheten och då är helfoder/torrfoder av hög kvalitet nästbäst.

Att låta mat stå framme hela dagarna till en hund som äter dåligt är direkt korkat i mina ögon. Ge hunden mat en gång om dagen och lär den att om den inte äter så försvinner "bytet" den dagen. Det är mitt råd till den som har en hund med dålig aptit - men det absolut viktigaste rådet är att; kolla upp hunden ordentligt för en hund som inte har någon aptit är inte normalt i mina ögon.
Som f**n läser bibeln mao, var har jag skrivit att man skall dutta med tillägg eller ge hundar människomat?
Jag skrev att en del hundar småäter, t ex under natten o då syftade jag på torrfoder som inte är uppblött.
Du kanske har kunskaper, men läsförståelse ingår tydligen inte.
Fö har du 0 kunskap om vad jag vet o inte vet, vika erfarenheter jag har o vilka jag lärt mig dem av.

Så ta du o hoppa ner från dina höga hästar.

Till TS
Att en Schäfer på 1 år väger 31 kg låter för mig fullt normalt.
Jag har själv en Vit herdehund, nästan samma sak som schäfer. Jag vet ej hur stor din bekants schäfer är men min hund var vid 1 års ålder ca 65 cm i mankhöjd och vägde ca 27 kg. Jag var också orolig att han vägde för lite han, har dock sedan dess "fläskat på sig" han är idag 3,5 år och väger 33-35 kg.

En frisk hund som har tillgång till mat svälter inte.

jobbigt jobbig med kräsen hund , Har nu fått provpåsar på Det fodret som en skrev om här hög energi foder ., hjärn släpp minns inte namnet nu. Får prova det .

Han är kollad , är frisk .
äter sin mat helst på kvällen. Så han får maten då . Men han äter inte den mängd som dom skall äta .
så detblir förlite för en så stor hund .

Till TS
Att en Schäfer på 1 år väger 31 kg låter för mig fullt normalt.
Jag har själv en Vit herdehund, nästan samma sak som schäfer. Jag vet ej hur stor din bekants schäfer är men min hund var vid 1 års ålder ca 65 cm i mankhöjd och vägde ca 27 kg. Jag var också orolig att han vägde för lite han, har dock sedan dess "fläskat på sig" han är idag 3,5 år och väger 33-35 kg.

En frisk hund som har tillgång till mat svälter inte.
Han är stor, ocg mager , du känner alla ben, Han va hos veterinären , Hon sa att han skall väga ca 37kg för sin storlek.

Prova att ge mat på annan tid på dygnet! tex. Min hund är "morgontrött" och äter därför inte gärna på morgonen.

Låt han jobba han maten (fodra efter en långpromenad)
hjälper inte , Då vill han fortfarande busa o leka , efter en lång promenad , Bollar o sådant vill han leka med , Full rulle hela dagen

Har i dag fått provpåsar på High-Energy så får dom se hur det går .
Vad kostar detta foder

KL

Be vet ta blodprov för borrelia.
Jag är troligtvis överförsiktig nu, men min hund har också alltid ''varit kräsen''.. sen visade det sig att han har borrelia. Är nu inne på 14e dagen med pencillin och hoppas att det ska hjälpa.

Han får ett barf-recept som innebär mald vom med nässla och nypon på morronen (vitamin och mineral tillskott för att inte behöva vara lika noga med lever och inälvsmat förutom vom) och kött och ben på kvällen. Köper mesta köttet på CG, hjärta, knorrar, tunga, spill, lägg, späck osv, kyckling m.m.
Nu äter han ordentligt. Gjorde han inte förra gången jag barfade, eller när han fick torrfoder med burkmat, köttfärs etc, eller ren burkmat. Han är fortfarande inte super på maten, men äter iaf rimligt, så jag hoppas att han går upp i vikt. Har fått 30kg ben av lamm och hjort nu, som ligger i frysen, ska blandas med rent kött för att få rätt halt. (alla ben ska ges råa, btw)

Vill/kan de inte ge barf så är färskfoder näst bäst, vom och hundemat är väl i princip också barf.

Jag är skeptisk till foder med för hög proteinhalt; eftersom kött bara har max 25-26% protein så måste resten av proteinet komma från något annat. Tex vetegluten.. och sen när var det nyttigt för hundar? Sen är de inte skapta för att äta så pass koncentrerat protein. Stora mängder - ja - koncentrerat - nej. Men det är ju bara jag..

Kolla borrelia och andra udda sjukdomar.

Jag ger min hane som kräver lite mer just High-Energy competition och jag ser en stor skillnad. Han gick snabbt upp i hull och han beter sig inte lika hungrigt åt som han gjorde med det gamla fodret. Och han behöver inte stora potioner. Så jag tycker det är ett bra foder med ett bra pris! Finns 3 olika sorters High-Energy. Foderbilen säljer alla tre =)

Min schäfer/herde hade en period i den åldern när han var rätt ointresserad av mat, fick "skäll" av veterinären för att han var för mager. Jag hade inte tänkt så mycket på det då jag är van vid att familjens jakthundar matvägrar i perioder när hormonerna snurrar i kroppen.

Jag bytte till ett högenergifoder, i övrigt gjorde jag tvärtom mot dina bekanta, gav definitivt inte korv och leverpastej och kattmat - klart hunden ratar trist torrfoder då! Började istället använda hans vanliga mat som belöning när vi tränade och DÅ blev den plötsligt intressant. När det var något man var tvungen att klura ut hur man kunde få blev plötsligt de där torrkulorna det smaskigaste i världen...

Sedan dess har det egentligen inte varit några problem, nu är hunden 3 år och bor hos min pappa och jag får tjata på honom så att hunden inte blir för fet istället...

Min jack russel hade nog också någon period i samband med könsmognaden när han inte ville äta... där löste jag det med kastrering istället. :angel:

Nu vet inte jag vad det va för foder han fick av vet, Det va fisk i alla fall .
men denna hunden är inte hungrig . Vi måste få han att bli intreserad av att äta något .
han gillar inget.
Spelar ingen roll om han får något extra på maten . Eller om han får husmanskost eller färskfoder på korv .
Går inte att muta honom.
Går inte att ha något som belöning vid träning , Då blir det boll .
Han kanske börja äta så småning om

Godis är inte den ultimata belöningen för alla hundar, för en del är det gos (socialt) eller leksak (kamp/lek).

Dietfoder, dvs överkokt ris (med dubbla mängden vatten) med kyckling/vitfisk går inte att jämföra med torrfoder från vet.

Godis är inte den ultimata belöningen för alla hundar, för en del är det gos (socialt) eller leksak (kamp/lek).

Dietfoder, dvs överkokt ris (med dubbla mängden vatten) med kyckling/vitfisk går inte att jämföra med torrfoder från vet.

jo jag vet att det finna anan belöning .

Visst kan man hitta på de verse olika grejer för att få hunden att äta .
Men det skall fungera i 10 år också

Jag köpte High-Energy extreme, betalar 570 kr för 18 kg. Hos foderbilen.
Min kille tyckte om fodret! Hoppas att din bekants gör det också :)

Min setter var väldigt smal när han var 1år, men inte sjukligt o det låter det inte som denna schäfer är heller?

Är han frisk så låt han vara, gör ingen stor grej av maten. Han börjar nog äta snart :)

Jag har en mycket matglad hund och har aldrig behovt 'truga' i henne nagot atbart, men jag har flera i min omgivning som har problem med hundar som ater lite. Har ar ett recept pa tillskott for att lagga pa vikt som ar ganska vanligt har, om intresse finns har jag atminstone ett till liknande recept men med andra ingrediencer. (Enklaste sattet att oversatta matt ar att anvanda Google; "Two US cups to liter" och sa vidare.)

Got these two.They are called fat balls
2 cups Dry Dog food
2 packs cream cheese
1½ cups Peanut Butter
½ cup Corn Oil
1 cup Cottage Cheese
1 pound Browned Hamburger (save some of the grease)

Blend dog food (crushed fine) and add remaining ingredients.
Mix till you have a doughy mixture add more dog meal as needed if consistency is too thin.
On wax paper spread some meal and roll out mixture into log shape.
Refrigerate until firm and slice as needed.
Feed them a slice or two several times during the day. Very high calorie...will put weight on fairly quick.

1 pint whole fat Cottage Cheese
1 lb turkey (or any other ground meat) burger (raw)
2-3 eggs - boiled in the shell for 30 seconds*
2 tablespoons Flax Seed or Olive oil
1 can sardines or tuna fish

It is full of protein, essential fatty acids and digestive enzymes.

*Boiling the eggs for 30 seconds denature the whites and leave the benefits of the yolks intact.

*KL*

Testade precis syrrans aktiveringsleksak. Den ser ut som två tallrikar som är ihopsatta och sen kan man lägga foder emellan. Castro (schäfern) brukar inte tycka mat är superkul sähär tidigt. Jag fick dock i honom frukost för första gången på jättelänge med det nya fodret efter bara en liten morgonrunda på 20 min!

Men åter till aktiveringsleksaken. Castro tyckte det var väldigt kul att det kom ut lite mat! de första kulorna tyckte han inte var jätte jippi, men jag la bara i dem igen när han inte åt dem och efter en liten stund så upptäckte han att om jag inte äter = så försvinner dem!:idea:
Det blev plötsligt mycket roligare när maten var mer svårfångad och den inte serverades i skålen. Så det kanske är svaret? Att göra det svårare och därmed naturligare för honom för att väcka matintresset?

Tycker det låter märkligt, en hund som dissar leverpastej. Då skulle jag börja leta på andra ställen. Hur är hunden i övrigt när det gäller stress? Framförallt, hur beter sig ägaren när det gäller hunden och mat?

Har h*n provat att låta blir matskålen och ge hunden mat på annat sätt?

Hittar jag ingenting hos ägaren, vilket är vanligare än man tror, så skulle jag åka till en annan vet.

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 967
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 286
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 509
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka